۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
دلار در محدوده پر ریسک  ۳۰ هزارتومان/ ارزهای خانگی به بازار آمد!
«بازار» از آشفته بازار قیمت ارز و سکه گزارش می دهد؛

دلار در محدوده پر ریسک ۳۰ هزارتومان/ ارزهای خانگی به بازار آمد!

دلار در حالی برای فتح قلعه ۳۰ هزار تومان خیز برداشته است که برخی کارشناسان معتقدند عبور نرخ این کالا از ۳۰ هزار تومان هرچند بعید نیست اما سرمایه گذاران آن به محدوده پر ریسک وارده شده و متضرر می شوند.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت سکه و ارز در هفته جاری روند روبه رشدی داشت و نرخ ها با وجود دخالت بانک مرکزی درعرضه ارز به صرافی بانک ها و نیما روز به روز افزایشی بود، از طرفی  بازار ساز نیز با هدف جلوگیری از رشد جهشی و بی منطق  قیمتها دنباله رو بازار آزاد حرکت می کرد و در قیمت گذاری جا پای این بازار می گذاشت. داد و ستد سکه و ارز در آخرین روز هفته معاملات این کالا در حالی انجام شد که قیمت سکه به حدود ۱۵ میلیون تومان و دلار در مرز ۳۰ هزار تومان قرار گرفت. افزایش قیمتی که البته خیلی از کارشناسان چنین رشد قیمتی را به دلیل افزایش میزان تقاضا غیر منطقی و حباب گونه می دانند.

بازار پرریسک و نامعلوم ارز و سکه همچنان در حال افزایش قیمت
رشد تقاضایی که ناشی از آشفتگی بازارهای سرمایه گذاری است چرا که به دلیل وجود رکود اقتصادی و بی تحرکی بازارهای موازی، سرمایه گذاران راهی بازار سکه و ارز شده اند و این موضوع  باعث رشد میزان تقاضا برای این کالاها و در نهایت افزایش قیمت شده است. بازاری که اکنون فعال بوده و در مقایسه با سایر بازارها از قدرت نقدشوندگی خوبی برخوردار است. ورود سرمایه گذاران به بازاری نامعلوم و پرریسکی که مشخص نیست فردا چه بر سرآن خواهد آمد.
خیلی از کارشناسان معتقدند؛ اگر اقدام خاصی برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ارز و سکه در بازار بکار گرفته نشود احتمال رشد بالاتر از رقم کنونی برای این کالاها دور ازانتظار نیست. عده ای دیگر می گویند؛ نرخ واقعی دلار حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است و نرخ این کالا و سایر ارزها بی منطق و بصورت غیرواقعی در بازار افزایش می یابد.

سیاست های غلطی که قیمت ارز و سکه را افزایشی کرد
شهاب خسروی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» می گوید: این که قیمت ارز و سکه در بازار بی منطق در حال رشد بوده ناشی از اتخاذ برخی سیاست گذاریهای غلط دولت است. سیاست هایی چون کاهش نرخ سود بانکی و رساندن آن به رقم ۱۵ درصد که باعث فراری سپرده ها از بانک ها و جذب آن در بازارهای موازی شد تا بهاء دادن به  بازار سرمایه و حمایت دولت از این بازار از ابتدای سال و رها کردن آن در ۲ ماه اخیر که شاخص ها به شدت در حال افت هستند، سرمایه گذاران را راهی بازارهای سوداگری و سفته بازی کرده است.
این کارشناس مالی افزود: از آنجایی که این روزها تقاضا برای خرید سکه و ارز در بازار افزایش یافته و از طرفی عرضه ارز به بازار برای تعدیل قیمت ها به دلیل برخی سیاست گذاریها بانک مرکزی محدود است، بنابراین ضروری است تا سیاست گذاری ها برای مهار رشد قیمت ها در این بازار طوری اعمال شود تا مانع از رشد بی منطق بهای این کالاها که تاثیر بسزایی بر رشد قیمت ها در بازار دارد، شود.
اظهارات خسروی در باره جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار ارز در حالی مطرح است که معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیر اخیر در گفتگویی گفت: هماهنگی با وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش کالاهای غیر ضرور بر قیمت ارز اثر کاهشی دارد و به این واسطه تقاضای ارز مدیریت می‌شود.

امکان کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز دور از انتظار نیست
سیدکمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره افزایش عرضه درهم در سامانه نیما، گفت: مسلماً هرچه از طریق ثبت سفارش‌های متراکم این امر انجام شود، فشار قیمت ارز مدیریت می شود و روند افزایشی ارز کاهش می‌یابد. وی گفت: با برداشته شدن سقف قیمتی در سامانه نیما، صادرکنندگان می‌توانند به صورت آزاد نسبت به فروش ارز در این سامانه اقدام کنند و این امر موجب ترغیب صادرکنندگان می‌شود، البته باید در نظر داشت که از طرف دیگر ممکن است صادرکنندگان به دلیل تمایل به نرخ‌های بالاتر دیر نسبت به رفع تعهد نزد بانک‌ها اقدام کنند. اما زمانی که نرخ ارز کنترل شود و روند کاهشی را طی کند، عرضه ارز در این سامانه نیز بیشتر خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به احتمال ریزش نرخ ارز به دلیل در سقف قرار داشتن قیمت آن، ‌توضیح داد: این امر به سایر پدیده‌های اقتصادی و بازارهای اقتصادی همچون بورس بستگی دارد. البته به نکات کلیدی دیگر مانند میزان عرضه و تقاضا نیز وابسته است. با این حال در صورتی که بازارساز بتواند شرایط ماه جاری بازار ارز را به طور مناسب مدیریت کند، شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

یورو ۳۵ هزار ۲۰۰ تومان شد
امروز و در آخرین روز هفته معاملات ارز و سکه قیمت دلار  ۲۹ هزار و ۸۵۰ تومان، یورو ۳۵ هزار ۲۰۰ تومان معامله می شد. همچنین قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۸ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان درج شده است. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۳ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.

فروش دلار از ترس ریزش قیمت ها 
بازاری که به دلیل به اوج رسیدن قیمت دلار خیلی از سرمایه گذاران بخشی از دلارهای خانگی خود را برای فروش به بازار آورده بودند. آنها از ترس اینکه مبادا با رسیدن نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان قیمت این کالا با دخالت بانک مرکزی نزولی شود اقدام به فروش این کالا در بازار می کردند.
البته امروز با  تشدید نوسانات ارزی بازارساز نیز برای مدیریت عرضه و تقاضا با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد. اما آنگونه که مشاهد می شد. بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند.

سکه و طلا هم گرانتر شدند
قیمت سکه و طلا نیز در پی رشد نرخ ارز در بازار افزایش یافت طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۳۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است این در حالی است که دیروز قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون تومان بود.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.  همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۶۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از روزهای گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است.

آینده نامعلوم قیمت ها
بنا به این گزارش، هرچند قیمت ها در بازار ارز و سکه افزایشی است و سرمایه گذاران برای سود آوری وارد این بازار شده اند اما کارشناسان تاکید دارند؛ بازار ارز و سکه بازاری پرریسک است و سرمایه گذاران باید مواظب سرمایه های خود باشند چرا که رقم های کنونی سکه و ارز در بازار غیر واقعی و حباب گونه بالا رفته است.

کد خبر: ۴۴٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha