۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
بازار سنتی فیدوس آبادان زنجیره «گردشگری خرید» منطقه آزاد اروند را تکمیل کرد
گزارش خبری؛

بازار سنتی فیدوس آبادان زنجیره «گردشگری خرید» منطقه آزاد اروند را تکمیل کرد

آبادان- همزمان با هفته گردشگری، «فیدوس» به عنوان بزرگترین بازار سنتی آبادان افتتاح شد و زنجیره «گردشگری خرید» را در منطقه آزاد اروند تکمیل کرد.

محمود نواصر؛ بازار: «گردشگری خرید» جزو پارامترهای اصلی گردشگری است و هر گردشگر ورودی به نوعی از ظرفیت‌های خرید در کشور استفاده می‌کند.

بازارهای سنتی همراه با معماری اصیل ایرانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارای جذابیت است و بخشی از اِلمان شهری یک منطقه محسوب می‌شود.

در حال حاضر یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری در شهرهای آبادان و خرمشهر، گردشگری خرید است به ویژه اینکه با ورود اتباع عراقی طی سال‌های اخیر رونق چشمگیری داشته است که از طریق بازارهای سنتی در این دو شهر می‌توان فرهنگ اصیل این منطقه را نیز صادر کرد.

در حالی که اکثر بازارهای سنتی شهرهای ایران متروک یا نیمه متروک هستند ولی در شهر آبادان یک بازار سنتی جدید به نام «فیدوس» احداث شد.

«فیدوس» نام یک آژیر است که ریشه در تاریخ مناطق نفتخیز از جمله آبادان دارد و بخشی از هویت فرهنگی این منطقه است.

امروزه وقتی افراد می‌خواهند در ساعت مشخصی از صبح بیدار شده و در محل کار خود حاضر شده یا به برنامه خاصی برسند از زنگ ساعت یا زنگ بیدار باش تلفن همراه استفاده می‌کنند، اما در غیاب چنین تکنولوژی‌هایی در گذشته نه چندان دور در مناطق نفت خیز ایران صدای «فیدوس» زنگ بیدار باش و اعلام وقت برای افراد بیشماری بود که کار در صنعت نوپای نفت ایران را برگزیده بودند که این نوستالژی برای نام بازار سنتی جدید آبادان به کار رفته است.

بازار سنتی فیدوس با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی (هلدینگ عبدالباقی) احداث شده است.

این بازار دارای ۸۶ واحد تجاری دوبلکس، رستوران سنتی و نمازخانه است که در مدت ۱۴ ماه ساخته و سرانجام مورد بهره برداری قرار گرفت و زمینه اشتغال برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است.
رونق کسب و کار
استاندار خوزستان شامگاه چهارشنبه در آئین افتتاح بازار سنتی فیدوس آبادان که همزمان با هفته گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: با سیاست دولت و در راستای رونق اقتصادی در شرایطی که تحریم های ظالمانه، کشور را تهدید می کند؛ با افتتاح پروژه‌های اقتصادی و تجاری در منطقه آزاد اروند شاهد رونق بخشیدن کسب و کارها در این منطقه خواهیم بود.

غلامرضا شریعتی خواستار تسهیل سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند شد و افزود: شرایط تسهیل با مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند باید در این منطقه برای سرمایه گذاران فراهم شود تا سرمایه گذار انگیزه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه تجارت و تولید داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه آبادان همواره یکی از مراکز تجارت بوده است، عنوان کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر شایسته بهترین‌ها هستند و باید به گذشته خود یعنی مرکز تجاری بازگردند که در چند سال اخیر این اقدامات در حال اجرا شدن است.
تسهیل در زمینه تجارت
استاندار خوزستان در ادامه سخنان خود خواستار احداث بازارهای ادویه‌، شیلات و خرما در آبادان و خرمشهر شد و توضیح داد: با توجه به همسایگی اروند با کشورهای همسایه به خصوص عراق، بازارهای این منطقه باید به سوی تخصصی شدن گام بردارد تا شاهد رونق روز افزون کسب و کار در این منطقه باشیم.

شریعتی تاکید کرد: امیدواریم با هماهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، شاهد تسهیل در زمینه تجارت به ویژه تجارت خارجی به عنوان یکی از شاخص‌های جا به جایی پول و ارز، کاهش نرخ ریسک سرمایه‌گذاری در منطقه و رفتن به سمت تثبیت اقتصاد باشیم که با تلاشی که در منطقه در حال انجام است تحقق این اهداف، دور از دسترس نیست.

وی از بازار سنتی فیدوس آبادان به عنوان ظرفیت تجاری یاد کرد و گفت: فروش تمامی غرفه‌های این بازار سنتی نشان دهنده رونق تجارت در این منطقه است؛ ضمن اینکه بازارچه‌های محلی در آبادان باید توسعه یابند تا زمینه تبدیل شدن به بازارهای استانی و بین‌المللی فراهم شود.

گردشگری خرید
قدرت الله طمیمیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این آئین اظهار کرد: بازار سنتی فیدوس آبادان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند به ویژه معاونت سرمایه‌گذاری این سازمان به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۵۰ نفر بازار سنتی فیدوس را احداث کرده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: امیدواریم این بازارچه باعث ایجاد امنیت اجتماعی، اشتغال بسیار مناسب و رونق حوزه گردشگری به ویژه گردشگری خرید که یکی از موضوعات مهم گردشگری در منطقه آزاد اروند است، شود.

نگاه معماری و ایرانی اسلامی
سیدعلی موسوی، معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این آئین اظهار کرد: این بازار می‌تواند مورد توجه گردشگران داخلی و عراقی قرار گیرد و امیدواریم با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند و شهرداری‌های آبادان و خرمشهر، شاهد احداث چنین مجموعه‌های اقتصادی به منظور رونق کسب و کارها در منطقه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه احداث بازار سنتی فیدوس آبادان به این منطقه هویت گردشگری می‌دهد و محلی برای ارائه مناسب تولیدات استانی و کشوری است، افزود: بازار بزرگ گردشگری و سنتی فیدوس آبادان با نگاه معماری و ایرانی اسلامی به الگویی در کشور تبدیل خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: این بازار بزرگترین بازار معماری سنتی در منطقه آزاد اروند است که با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

عنصر پویای شهری
به طور حتم ظرفیت گردشگری بازارهای سنتی در ارتقای کیفیت صنعت گردشگری و افزایش جذب توریست از طریق کشف پتانسیل‌های نهفته در دل بازار است.

بازار سنتی به عنوان یک مرکز خرید نقش موثری در اقتصاد آن منطقه دارد و به طور همزمان به عنوان یک عنصر پویای شهری با قدمت تاریخی و با برخورداری از معماری اصیل ایرانی، می‌تواند در جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار باشد و انتظار می‌رود با حمایت‌های ویژه و کاهش بروکراسی‌های اداری به ویژه در بخش صدور مجوز، تعداد بازارهای سنتی منطقه آزاد اروند افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۴۴٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha