۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
تأثیر کرونا روی بازار فلزات چه بود؟
رشد قیمت فلزات در ماه های اخیر

تأثیر کرونا روی بازار فلزات چه بود؟

قیمت فلزات تحت تاثیر تحولات ماه های اخیر، تغییر زیادی کرده بود ولی بررسی آمارهای ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد از ابتدای فصل سوم سال جاری قیمت فلزات مورد استفاده در صنعت رشد کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل:از بازارهای بسیار پر رونق در این روزهای کرونایی، بازار فلزات گران بها است. بازاری که هر روز خبرهایی در مورد افزایش قیمت در آنها شنیده می شود و مردمی که نگران وضعیت خود در این بازار پر تنش هستند. به همین دلیل بر آن شدیم تا روند تغییرات قیمت طلا و نقره در سالهای اخیر را بررسی کنیم و سرعت تغییرات در این بازارها را مورد مطالعه قرار دهیم.

 طلا اصلی ترین و مهمترین فلز در این بازار است. در ماه اوت سال جاری قیمت هر اونس طلا در بازار برابر با ۱۹۶۹ دلاربود که نه تنها نسبت به ماه قبل از آن بلکه نسبت به سالهای قبل از آن هم افزایش چشمگیری داشت. در ماه جولای همین سال هر اونس طلا با قیمت ۱۸۴۷ دلار به فروش رسید. نرخ رشد قیمت طلا در فاصله ماه های ژوئن تا جولای امسال ۶.۲ درصد و در فاصله ماه های جولای تا اوت همین سال۶.۶ درصد بود. در بازه سه ماهه مورد مطالعه ما شاهد افزایش بیش از ۱۳ درصدی قیمت هر اونس طلا در بازار بودیم. بانک جهانی در مورد دلیل افزایش قیمت طلا در این روزها نوشت: «افزایش تقاضا برای طلا در سالهای رکود و بحران اقتصادی شدت می گیرد و دلیل آن هم  تبدیل شدن طلا به کالایی برای حفظ ارزش دارایی ها است.»

افزایش۵۰ درصدی قیمت طلا طی یک سال اخیر
بر طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی در فصل دوم سال جاری میلادی (در فاصله های ماه های آوریل تا ژوین امسال) هر اونس طلا با قیمت ۱۷۱۰ دلار مبادله شد در حالیکه در فصل اول امسال قیمت هر اونس طلا برابر با ۱۵۸۳ دلار بود. هر اونس طلا در فصل دوم سال ۲۰۱۹ قیمتی معادل ۱۳۱۰ دلار داشت. قیمت هر اونس طلا در فصل دوم امسال ۵۰.۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود.

قیمت هر اونس طلا در  سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۳۹۲ دلار، در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۲۶۹ دلار و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۲۵۸ دلار بود. روندی کم و بیش مشابه در بازار نقره هم مشاهده می شود. در فصل دوم امسال قیمت هر اونس نقره برار با ۱۶.۳ دلار بود و در فصل دوم سال قبل هر اونس نقره با قیمت ۱۴.۹ دلار مبادله شد.

مساله دیگری که این روزه مورد بحث قرار دارد این است که این روند افزایشی قیمت طلا و نقره تا چه زمانی ادامه پیدا می کند. وب سایت کیتکو در این زمینه نوشت: «تا زمانیکه اقتصاد دنیا در وضعیت بحرانی است، نرخ بهره بانکی در سطحی نزدیک به صفر حفظ می شود و دولتها با تزریق به اقتصاد تلاش می کنند تا مانع از تشدید وضعیت رکودی شوند، سیر افزایش قیمت طلا ادامه دارد. ولی با اصلاح اوضاع اقتصادی دنیا، قیمت این فلز سقوط خواهد کرد.»

بازارهای فلزهای صنعتی هم احیا شدند
طبق گزارش بانک جهانی متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در فصل دوم سال جاری برابر با ۱۴۹۸ دلار بود که نسبت به فصل اول امسال ۱۱.۴ درصد کاهش داشت اما از انتهای ماه ژوئن روند افزایش قیمت این فلز شروع شد تا اینکه در ماه اوت هر تن آلومینیوم در دنیا به قیمت ۱۷۳۷ دلار مبادله شد.

در بازار سنگ آهن شرایط اندکی متفاوت بود. در این بازار ما شاهد افزایش قیمت در فصل دوم امسال نسبت به فصل اول بودیم و این روند افزایشی قیمت تا انتهای ماه اوت ادامه داشت. در فصل اول امسال قیمت هر تن سنگ آهن در دنیا برابر با ۹۰.۸ دلار بود ولی در فصل دون به ۹۳.۹ دلار رسید. این روند افزایشی در ماه های جولای و اوت سرعت گرفت تا اینکه متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در انتهای اوت سال جاری به رقم ۱۲۱.۱ دلار رسید. البته مقایسه قیمت فصل اول سال جاری سنگ آهن با متوسط قیمت فصل اول سال قبل حکایت از افت شدید قیمت به دلیل شوک ناشی از کرونا دارد.

بازار دیگری که در این سال با تحولات زیادی روبرو بود بازار آهن بود. قیمت هر تن آهن در فصل اول سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۸۸۵ دلار بود ولی در فصل سوم همین سال به ۲۰۳۱ دلار رسید. با آغاز شوک کرونا، قیمت آهن در بازار دنیا کاهش یافت و در فصل اول امسال هر تن آهن با ۲.۲ درصد کاهش، به قیمت ۱۸۴۴ دلار به فروش رسید. در فصل دوم و بالا گرفتن بحران کرونا در دنیا، سرعت کاهش قیمت آهن بیشتر شد و در این فصل هر تن آهن در دنیا به قیمت ۱۶۷۶ دلار  مبادله شد. اما بررسی شاخص های  قیمتی این محصول ارزشمند صنعتی نشان می دهد که افزایش قیمت آهن در دنیا شدت گرفته است و در ماه اوت هر تن آهن به قیمت ۱۹۳۶ دلار مبادله شده است. این در حالیست که در ماه جولای هر تن آهن با قیمت ۱۸۱۸ دلار مبادله شده بود که نشان از افزایش ۶ درصدی قیمت ماهانه دارد. قیمت سنگ آهن در ماه اوت امسال نسبت به ماه قبل از آن ۱۰.۸ درصد و قیمت آلومینیوم ۵.۳ درصد رشد کرده است.

کد خبر: ۴۴٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha