۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
در بازه ۴۲۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟
بازار تحلیل می کند

در بازه ۴۲۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

در بازه قیمتی ۴۱۷ میلیون‌تومان پژو ۲۰۷SD اتوماتیک مدل ۹۸ نسخه صفرکیلومتر، گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود.

بازار؛ گروه خودرو: ویروس کووید-۱۹، این مهمان ناخوانده‌ با تحت تاثیر قرار دادن تمامی صنایع و صنف‌ها، به یکی از بزرگترین چالش اصلی صنعت خودرو تبدیل شده است. اما تحت شعاع قرار گرفتن بازار خودرو، از دیگر نکات مهم به شمار می‌رود، تا حدی که این روزها با توجه به قیمت نجومی خودروهای صفرکیلومتر، بازار دست‌دوم‌ها اوضاع به نسبت بهتری به خود گرفته و هر روز خریداران بیشتری را به خود جذب می‌کند. با این تفاسیر گزینه‌ای در بازار موفق خواهند بود که خدمات پس از فروش مناسب با در نظر گرفتن خدماتی نوین و متفاوت‌تر در زمینه تعمیر و تسهیل در تامین قطعات را به مشتریان ارائه دهد.  

در این راستا سدان‌های ساب‌کامپکت «سگمنت B» باتوجه به طراحی بدنه، اغلب از پیشرانه‌های کم حجم و با مصرف سوخت پایین‌تر به عنوان گزینه‌ای مناسب برای مصارف روزانه شهری محسوب می‌شوند و همچنین می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای خرید یک خودرو خانوادگی نیز باشد. بنابراین در ادامه دو سدان کامپکت بازار که از جایگاه مناسبی در بازار برخورداراند خواهیم پرداخت، این دو سدان پژو ۲۰۷SD و رنو سیمبل است.

درباره هر دو خودرو بیشتر بدانید
کمی بیش از ۲۰سال است که شرکت خودروسازی رنو سدان ساب‌کامپکت خود را با نام سیمبل عرضه به بازار کرده است، این خودرو در اوایل به عنوان نسل دوم نسخه سدان کلیو با نام کلیو سمیبل معرفی و روانه بازار شد. اما طراحی متفاوت آن با کلیو سبب شد تا در اواخر سال ۲۰۱۲ عنوان نسل جدید داچیا لوگان با همان رنو لوگان(تندر۹۰) را به خود گیرد.  

نسل سوم سیمبل(به نوعی نسل دوم فیس‌لیفت شده لوگان) از سال ۲۰۱۲ با وجود تغییر چهره و نصب برخی از امکانات نسبتا جدید نسبت به نسل‌های قبل خود توانست مورد استقبال قرار گیرد و اغلب در بازار کشورهای چون ترکیه، برزیل، رومانی، روسیه و الجزایر موفق ظاهر شد.  

کیفیت ساخت به نسبت بالا، استهلاک و مصرف سوخت پایین مواردی هستند که سیمبل توانست در بازار ایران نیز مورد استقبال خوبی قرار گیرد. اما از سوی دیگر رقیب هموطن و به نوعی ایرانی تبار خود یعنی پژو ۲۰۷ SD که در اوایل با مدل هاچ‌بک خود توانست در میان جوانان جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد و بیش از یک دهه در بازار هاچ‌بک‌های نسبتا اقتصادی حضور پررنگی داشته باشد.  

دو سال پیش بود که گروه صنعتی ایرانخودرو برای رقابت با چینی‌های به‌روز و سرسخت، نسخه سدان از ۲۰۷ را معرفی و راهی بازار کرد. چهره به‌روز، ویژگی‌های اسپرت و سطح امکانات نسبتا به‌روز، این سدان تازه به دوران رسیده را به یکی از خودروهای موفق در بازار تبدیل کرده است.

طراحی خارجی با دو سبک متفاوت
طراحی رنو سیمبل و حتی لوگان همواره به دلیل جعبه‌ای بودن ظاهرشان مورد نقدهای بسیاری قرار گرفته است. اما از سال ۲۰۱۲ به بعد سومین نسل از سیمبل(به نوعی نسل دوم لوگان) دستخوش تغییرات طراحان این خودروساز قرار گرفت. نتیجه تحولات در طراحی حفظ فرمت جعبه‌ای اما به‌کارگیری خطوط منقطع روی گل‌گیرهای جلو و عقب و سپر جدید با چهره زیباتر و فرم جدید چراغ عقب بود.  

هرچند در نسل جدید سیمبل شاهد المان‌های بیشتری از زبان جدید طراحی رنو هستیم، چنین طراحی نیز آنطور که باید و شاید نتوانست گزینه‌ای مناسبی برای جوانان و اسپرت‌دوستان باشد. اما نسبت به نسل‌های پیشین خود و حتی رنو تندر ۹۰ که در حال حاضر یکی از خودروهای پرطرفدار بازار کشورمان محسوب می‌شود، چهره‌ای زیباتری دارد.  

از سوی دیگر گروه صنعتی ایرانخودرو پژو ۲۰۷ صندوقدار را برپایه برادر کوچکترش یعنی ۲۰۶صندوقدار طراحی و تولید کرده، با این تفاوت که شاهد همان پوزه به اصطلاح حجیم و پف کرده پژو هستیم که با به‌روز شدن چراغ‌های جلو مجهزبه LED و دهانه بزرگ درون سپر، ظاهری اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر از هموطن خود یعنی رنو سیمبل دارد.  

علاوه بر این موارد فاصله محوری ۲۴۴۳میلی‌متر و عرض ۱۶۶۹میلی‌متر فضای کمتری را برای پای سرنشینان عقب نسبت به رنو سیمبل به وجود آورده که یکی از نکات منفی در طراحی این سدان ساب‌کامپکت تازه نفس است. برای اینکه ۲۰۷ SD بتواند گزینه‌ای مناسبی برای جوانان و اسپرت‌دوستانی که به دنبال خودرویی نسبتا اقتصادی هستند باشد، در نمای عقب چراغ‌های جدید با LED های که به شکل C طراحی شده و سپر جدید و البته نصب اسپویلر روی در صندوق عقب، اسپرت‌تر از ۲۰۶صندوقدار به نظر می‌رسد. هرچند چنین طراحی به مثابه یک تیونینگ ظاهری روی ۲۰۶SD است و می‌توانست استایل و چهره‌ای اسپرت و به‌روزتری داشته باشد.  

فضای داخلی مینیمال هر دو خودرو
در زمان ورود به کابین رنو سیمبل نخستین ویژگی که بسیار خودنمایی می‌کند، ساده بودن محسوس طراحی داشبورد و ادوات مربوطه است. صفحه نمایشگر ۷اینچی در میان داشبورد و دو رنگ بودن ادوات داخلی و تزئینات آلومینیومی به منظور به‌روز بودن انجام شده است. طراحی غربیلک فرمان بزرگ، دریچه‌های کروی شکل طرفین و دسته دنده، کمی ویژگی اسپرت را به کابین بخشیده است.  

از همین رو تنها بخشی که می‌تواند سیمبل را نسبت به ۲۰۷صندوقدار برتری بخشد، کیفیت ساخت بالای قطعات به‌کار رفته و عایق‌بندی مطلوب اتاق است. اما همچنان صندلی‌های ساده و بدون پوشش کامل بدن راننده و سرنشین جلو از ارگونومی پایینی برخورداره بوده و جزو نکات منفی در طراحی داخلی سیمبل است.  

از طرفی فضای داخلی پژو ۲۰۷صندوقدار همانند نسخه هاچ‌بک خود از کلاستر نسبتا قدیمی با همان چیدمان قطعات بهره می‌برد که مانند رقیب هموطن خود سیمبل در زمان قرارگیری پشت فرمان این خودرو، ساده و مینمال بودن خاص خود را به نمایش می‌گذارد.  

تنها تغییراتی که می‌توان در ۲۰۷SD و هاچ‌بک این خودرو به‌روز تلقی کرد، فرمان جدید به همراه کلیدهای کنترل و نصب سیستم مالتی مدیا است. از دیگر مواردی که نقد منفی به ۲۰۷صندوقدار به جا می‌گذارد، کیفیت پایین قطعات و استفاده از پلاستیک سخت و صندلی‌های نسل قدیم غیرارگونومیک است.

مقایسه مشخصات فنی خودروهای منتخب
باتوجه به اینکه رنو سیمبل در سه تریم مختلف LE، PE و SE وارد کشورمان شده، اما هر سه مدل دارای یک پیشرانه چهارسیلندر به حجم ۱۵۹۸سی‌سی تنفس طبیعی ۱۶سوپاپ است که با نسبت تراکم ۹.۸به یک توانایی تولید ۱۰۵اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۱۴۵نیوتون‌متر گشتاور دارد، این موتور ۱.۶لیتری همان قوای محرکه لوگان(تندر۹۰) موسوم به K۴M است که تنها کیفیت قطعات دینامیکی و همچنین متعلقاتی چون پیستون‌ها، شاتون و البته میل‌بادامک‌ها بهبود یافته‌اند تا میزان استهلاک را به کمترین سطح خود برساند.  

این نکته را در نظر داشته باشید که پیشرانه سیمبل به تدریج افزایش دما می‌دهد و این به معنای سیستم خنک‌کاری هیدرولیکی به کمک روغن موتور و سیال موجود در جداره‌های سیلندر(آب) است. بنابراین این موتور بسیار به روغن‌موتور حساس بوده و اگر در تعویض روغن تعلل به وجود آید و کارکرد این سیال مهم نادیده گرفته شود، نخستین بخشی که در این موتور آسیب جدی وارد می‌شود، بخش سرسیلندر و در نهایت یاتاقان‌های متحرک و ثابت موتور است.  

یک گیربکس ۴سرعته اتوماتیک با قابلیت تنظیم دستی وظیفه انتقال قدرت سیمبل را برعهده دارد. این گیربکس اتوماتیک در کلاس خود جزو یکی از باکیفیت‌ترین‌ها محسوب می‌شود و همانند پیشرانه‌ای که با آن کوپل شده، اگر به تعویض روغن هیدرولیک داخل گیربکس، رعایت نکات اصولی در زمان حرکت و وارد آمدن فشار مضاعف به گیربکس اهمیت داده نشود، این جعبه دنده باکیفیت می‌تواند به بلای جانتان بدل شود.

تعویض دنده‌ها به موقع و با کمترین ضربه انجام می‌شود که این خود یک مزیت برای این گیربکس ۴سرعته به‌روز به حساب می‌آید. از سوی دیگر قلب تپنده پژو ۲۰۷صندوقدار را کماکان همان پیشرانه معروف TU۵ تشکیل می‌دهد که با وجود حجم ۱۵۸۷سی‌سی و تعداد ۱۶سوپاپ در سرسیلندر و مکانیزم هیدرولیکی سوپاپ‌ها، حداکثر ۱۰۵اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲نیوتون‌متر گشتاور را فراهم می‌کند.  

موتور TU۵ را باید نسبتا بومی ساز دانست و با توجه به حدود دو دهه حضورش در بازار و بازخورد مثبت و همچنین سازگاری با سوخت نامرغوب و شرایط جوی کشور، یکی از کم‌استهلاک‌ترین قوای‌محرکه‌های موجود در صنعت خودروسازی شناخته می‌شود. موتور TU۵ یکی از حساس‌ترین پیشرانه‌های کم حجم نسبت به سطح روغن موجود در کارتل یا محفظه روغن است، به عبارت دیگر اگر در نگهداری آن به سطح روغن موتور و سطح آب موجود در رادیاتور توجه نشود، ناحیه فوقانی موتور یعنی سرسیلندر آسیب جدی خواهد دید.  

چراکه موتور TU۵ به نسبت هموطن یعنی K۴M از تنش حرارتی بالایی برخوردار بوده، براین اساس اگر به دو سیال خنک‌کننده موتور دقت نشود در نهایت سرسیلندر را با تعمیر اساسی مواجه خواهد کرد. ضمن اینکه یکی از بزرگترین نقاط ضعف این موتور کم حجم، واشر کویل یا همان واشر در قالپاق سوپاپ است که پس از مدتی کارکرد معیوب شده و اگر مالک درصدد تعویض آن برنیاد، کویل کتابی که در بخش فوقانی موتور تعبیه شده تا جرقه‌زنی به صورت مستقیم و فاقد وایر را انجام دهد، معیوب شده و مالک باید هزینه گزافی را برای تعویض و تهیه این قطعه الکترونیکی بپردازد.  

سیستم انتقال قدرت ۲۰۷صندوقدار نیز همان گیربکس ۴سرعته اتوماتیک معروف AL۴ است که لقب پراستهلاک‌ترین گیربکس اتوماتیک را در میان سایر جعبه‌دنده‌ها دارد. تعویض نچندان مناسب دنده، تقه زدن در زمان استفاده از حالت دستی و گرم شدن بیش از حد از نکات منفی این گیربکس هستند. اما اگر در نگهداری از این گیربکس ۴سرعته که همان تعویض زود هنگام روغن هیدرولیک داخلی و عدم وارد آمدن فشار لحظه‌ای به گیربکس، این سیستم انتقال قدرت را به یکی از کم دردسرترین تبدیل می‌کند.  

در زمینه سواری و هندلینگ باید گفت که هر دو سدان ساب‌کامپکت در محور جلو از سیستم مک‌فرسون بهره می‌برند که در محور عقب سیمبل به دلیل طراحی اهرم H شکل نسبت به ۲۰۷صندوقدار که دارای سیستم مولتی لینک با ساختار قدیمی بوده، سواری باکیفیت‌تری را به سرنشینان هدیه می‌کند.  

شکی در کیفیت ساخت بالاتر قطعات سیستم تعلیق رنو سیمبل نیست، اما عدم تامین آسان قطعات برای این خودرو، منجربه شده تا به یکی از پردردسرترین سدان‌های حال حاضر بازار بدل شود. در بحث هندلینگ، محصولات پژو و به ویژه در مدل ۲۰۶ و ۲۰۷ فرمان‌پذیری عالی به اثبات رسیده است، در این مساله ۲۰۷صندوقدار هندلینگ عالی نسبت به سیمبل داشته و تامین قطعات آسان و خدمات پس از فروش مناسب این سدان ساب‌کامپکت در ارجحیت انتخاب قرار می‌دهد.

تجهیزات و امکانات رفاهی
از آپشن‌های مهم رنو سیمبل می‌توان به نمایشگر ۷اینچی میان داشبورد، تنظیم کننده عمودی صندلی راننده، فرمان تلسکوپی، کروز کنترل، گرمکن شیشه عقب تایمردار، دماسنج محیط بیرون و کابین، سنسور دنده عقب، تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع، سیستم ترمز ABS، دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، کنترل سیستم صوتی روی فرمان و رینگ‌های ۱۵اینچی آلومینیومی اشاره کرد که باتوجه به این موارد محور عقب از سیستم ترمز کاسه‌ای برخوردار بوده است.

پژو ۲۰۷صندوقدار نیز دارای سیستم ترمز ABS، EBD، EBA، چهارچرخ ترمز دیسکی، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم مالتی مدیا، چهار بلندگو و دو توییتر، خروجی آمپلی فایر، آنتن اکتیو، سیستم روشنایی ترک خودرو، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، گرمکن آینه‌های جانبی و شیشه عقب، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، صندلی عقب مجهزبه ISOFIX، فرمان تلسکوپی، کروز کنترل، صندلی راننده تنظیم در ۶جهت، نمایشگر دماسنج، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ‌های ۱۴آلومینیومی هستند.

کلام آخر
در بازه قیمتی ۴۱۷ میلیون‌تومان پژو ۲۰۷SD اتوماتیک مدل ۹۸ نسخه صفرکیلومتر، گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود. اگرچه کیفیت بالا، استهلاک پایین و ضریب اطمینان بیشتر رنو سیمبل را نمی‌توان نادیده گرفت. اما سهولت در تامین قطعات، خدمات پس از فروش نسبتا مناسب و تعمیر آسان و هزینه نگهداری پایین، شیر فرانسوی ایرانی تبار را در جایگاه نخست خرید قرار می‌دهد.  

از طرفی رنو سیمبل PE مدل ۲۰۱۶ با حدود کارکرد ۳۸ هزار کیلومتر در بازه قیمتی ۴۲۰ میلیون تومان در جایگاه دوم خرید قرار می‌گیرد. چراکه تامین دشوار و سخت قطعات، هزینه نگهداری بالای و البته قیمت بسیار بالای قطعات موتور سبب شده تا در کنار عدم خدمات پس از فروش مناسب، سیمبل به جایگاه دوم برسد.

کد خبر: ۴۴٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha