۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
رزم حسینی کمیته ای فراگیر برای کاهش التهاب بازار خودرو تشکیل دهد
انتظار قطعه سازان از وزیر صمت چیست؟

رزم حسینی کمیته ای فراگیر برای کاهش التهاب بازار خودرو تشکیل دهد

محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن گفت: در شش ماه اخیر وزیر صمت نداشتیم و بلاتکلیف بودیم. امیدواریم در فرصت باقی مانده با شنیدن حرف های فعالان قطعه ساز وزارتخانه از سردرگمی خارج و بازار روی اؤامش به خود ببیند.  

بازار؛ گروه خودرو: با انتخاب وزیر صمت، نوید احتمال بهبود صنعت خودرو و به تبع آن بازار به گوش می‌رسد. شاید وزیر انتخابی، در شرایط سختی سکان مدیریت سه رکن اصلی کشور یعنی صنعت، تجارت و معدن را عهده‌دار شده است. چرا که مشکلات نقدینگی و گمرکی گلویی صنعت خودرو را فشرده و فعالان این بخش چشم به تسریع عمل وزیر دارند. برای بررسی این موضوع با آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور به گفت‌وگو پرداختیم که بخشی از آن را در ادامه از نظر خواهیم گذراند.

* باتوجه به عدم حضور وزیر تا امروز در وزارت صمت، چه مشکلاتی برای شما به عنوان فعال بخش خصوصی ایجاد شده بود؟
سیاست‌ها هر روز در حال تغییر است، هر سرپرستی که در وزارت صمت قرار گرفت برنامه‌ای داشت که با تغییر آن سیاست‌ها و برنامه‌ها تغییر می‌یابد. در مدتی که وزیر صمت نداشتیم بلاتکلیف بودیم. وزرات‌خانه‌ای که سه رکن اصلی و اقتصادی کلان کشور را مدیریت می‌کند، چگونه می‌تواند بدون وزیر باشد.

توان تولیدی کشور در یک بلاتکلیفی قرار دارد که افق پیش رو مشخص نیست. نمی‌توانیم تصمیم‌گیری انجام دهیم، زیرا تصمیم گیری در بخش خصوصی منوط به برنامه‌های دولتی است. اگر نتوانیم به درستی تصمیم گیری انجام دهیم کاملا مشخص هست که بنگاه‌ها به بی‌راه خواهند رفت.

* به نظر شما وزیر صمت مطابق برنامه‌های از پیش تعیین شده می‌تواند صنعت و تولید را دستخوش تغییر قرار دهد؟  
اسناد بالادستی به ویژه سند ۱۴۰۴ که در بخش‌های مختلف موجود هست، تجربه و تاریخ نشان داده که نه دولت و نه مجلس از این چشم‌اندازها تبعیت نمی‌کنند. فعال بخش خصوصی نمی‌تواند براساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام برنامه‌ریزی کند. در این حالت باید منتظر باشد که چه کسی در راس امور قرار خواهد گرفت. با انتخاب وزیر، تا پایان دولت فرصتی باقی نمانده هست، پس شش ماه نیست که وزیر نداریم، بلکه تا پایان دولت وزارت صمت با سردرگمی قرار دارند.  

*با توجه به این زمان محدود تا پایان دولت چه انتظاری از وزیر برای حل مشکلات فعلی صنعت خودرو و نقدینگی دارید؟
تولید کنندگان با چالش‌های مشکلات اقتصادی، کرونا و تحریم مواجه هستند، انتظار رفع موانع تولید و اصلاح شیوه سیاستگذاری صنعت خودرو در مرکز واحد را داریم. به بیانی دیگر وزارت خانه محور یا کمیته ملی خودرو شود و از همه سازمان‌ها و ارگان‌ها نمایندگانی در این کمیته حضور داشته باشد. مصوبات این کمیته در کمترین زمان ممکن با حضور همه سازمان‌های تصمیم‌گیر و موثر، تصمیماتی اتخاذ که اجرای آن الزامی باشد. خروجی آن جلسه در کمترین زمان ممکن به شکوفایی صنعت خودرو و از بین بردن التهاب بازار منجربه خواهد شد.  

* مشکلات اقتصاد یا کرونا، کدام یک چالش بیشتری برای صنعت قطعه‌سازی و خودرو ایجاد کرده است؟
مشکلات اقتصادی و پس از آن با تاخیر زمانی کرونا، هر دو به موازت هم مشکلات عدیده را ایجاد کرده‌اند. با این روند که شاهد آن هستیم، به ویژه رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی یا امکان اجرا وجود ندارد یا آن را انجام نمی‌دهند. در هر صورت روند روبه رو رشد خزنده‌ای از ابتلا به کرونا در کارخانه‌های تولید قطعه یا خودروسازی مواجه هستیم. اگر این مساله مهار نشود، تاثیرگذار در تولید هستند. زیرا افراد و نیرو انسانی حاضر در صنعت خودرو اگر مبتلا شوند به راحتی نیرو جایگزین برای آن‌ها وجود ندارد.  

* سال گذشته ۱۰۰ هزار نیرو تعدیل شده به کار برگشتند، امسال تعدیل نیرو داشتیم؟ آیا با ادامه مشکلات در آینده با تعدیل دوباره نیروها مواجه خواهیم شد؟
تاکنون تعدیل نداشتیم، با این حال بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم به نظر می رسد اگر روند تامین ارز و تامین نقدینگی و فرآیند روبه رشد قیمت‌ها به همین روال ادامه یابد، نیاز به تعدیل و کاهش نیرو دور از انتظار نیست.

درحال حاضر توان تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو را داریم. با این حال سال گذشته تنها ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، اگر امسال نیز بتوانیم یک میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم، در نهایت به ۵۰ درصد ظرفیت می‌رسیم. اگر برنامه‌های آتی به درستی اجرا شود تا پایان سال احتمال تولید یک میلیون دستگاه خودرو وجود دارد. از ابتدای سال جاری تاکنون ریزش نیرو نداشتیم، اما این احتمال وجود دارد که از این به بعد با ریزش نیرو مواجه شویم.

کد خبر: ۴۴٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha