۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
تقویت بازارهای هم‌عرض می‌تواند جلوی افزایش قیمت خانه را بگیرد
کارشناس اقتصادی:

تقویت بازارهای هم‌عرض می‌تواند جلوی افزایش قیمت خانه را بگیرد

سمنان- میر رضایی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت تورمی مسکن در بازار استان سمنان غیرمنطقی است، گفت: تقویت بازارهای هم‌عرض می‌تواند جلوی افزایش قیمت خانه را بگیرد.

مجتبی میر رضایی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به قیمت بالای مسکن در برهه کنونی، بیان کرد: امروز در حالی صحبت از خانه‌های متری ۲۰ حتی ۲۵ میلیونی در شاهرود و سمنان می‌شود که اصلاً چنین قیمت‌هایی در باور هیچ کارشناسی نمی‌گنجید درنتیجه باید آن را یک نوع تورم غیرمنطقی نامید.

وی بابیان اینکه راهکارهای زیادی برای دولت باقی نمانده که بتواند شرایط را کنترل کند، ابراز کرد: شاید بتوان با تقویت بازارهای سرمایه‌گذاری هم‌عرض و هم‌طراز مانند بهابازار یا همان بورس، حداقل از افزایش بیشتر قیمت مسکن جلوگیری کرد وگرنه کاهش آن به این راحتی‌ها نخواهد بود.

این کارشناس بیان کرد: یکی از عوامل افزایش غیرمنطقی مسکن هجوم سرمایه‌گذاران به سمت آن است درنتیجه اگر شرایط بهتری برای سرمایه‌گذاری پدید آید قاعدتاً باید شاهد سرازیر کردن نقدینگی به سمت آن باشیم اما فعلاً جذابیت بازار مسکن بیشتر است.

میر رضایی بابیان اینکه وقتی سرمایه‌گذاری هیجانی وارد بازار مسکن می‌شود، ترتیب و روند قیمت‌گذاری به دست مالکان می‌افتد و دیگر قانون، عرف جامعه و ... به کار نمی‌آیند درنتیجه شاهد خواهیم بود که مالکان هر قیمتی را بر روی ملک خود می‌گذارند، ابراز داشت: این عامل سبب می‌شود تا خانه متری ۱۰ میلیون تومانی در شهری مانند سمنان یا شاهرود این روزها حتی باقیمت ۲۰ میلیون تومان هم فروش نرود.

وی گفت: بورس می‌توانست شرایط را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند اما دخالت‌های دولت، بروز برخی ناهماهنگی‌ها، ایجاد برخی رانت‌ها، فروش سهام شرکت هایی که هنوز کارخانه هایشان احداث هم نشده و ده ها مورد دیگر سبب سلب اعتماد مردم شد.

این کارشناس بیان کرد: دولت باید از تجربه بورسی کشورهایی مانند ونزوئلا درس می گرفت و مشاهده می کرد که در عین اقتصاد متلاطم سوق دادن نقدینگی مردم به سمت بورس بالاخره در یک نقطه با اشکال ایجاد می شود و باید برای آن برنامه های مدون پیش بینی می کرد اما این امر نشده است.

کد خبر: ۴۴٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha