۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
پارس جنوبی یک افتخار ملی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را به نام خود تمام کند
وزیر نفت:

پارس جنوبی یک افتخار ملی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را به نام خود تمام کند

زنگنه، وزیر نفت گفت: پارس جنوبی را جمهوری اسلامی خلق کرد و محصول تلاش صدها هزار نفر مهندس و مدیر و کارگر است و این افتخار متعلق به کشور بوده که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را به نام خود تمام کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای اینکه فرصتی داده شد تا در خصوص فاز ۱۴ پارس جنوبی بحث شود، عنوان کرد: به این دلیل که فاز ۱۴ جدای از پارس جنوبی نیست، در خصوص کلیات پروژه‌های پارس جنوبی توضیحاتی ارائه خواهم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: زمانی که از سال ۷۶ تا ۸۴ وزیر نفت بودم برای اولین بار توسعه عملی پارس جنوبی وارد فاز اجرا شد و در آن دوره قرارداد اجرای ۱۳ فاز منعقد شد که ۵ فاز پارس جنوبی در همان دوره به بهره‌برداری رسید و ۵ فاز دیگر در دولت آقای احمدی‌نژاد به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه زمانی که در سال ۹۲ وزارت را به عهده گرفتم ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز خام از پارس جنوبی تولید می‌شد، تصریح کرد: در دولت آقای احمدی‌نژاد ۴ فاز دیگر یعنی فازهای ۱۵ تا ۱۸ نیز عقد قرارداد شد و در ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ یعنی حدود ۱۰ سال پیش برای اجرای ۱۰ فاز پارس جنوبی به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار با مدت اجرای ۳۵ ماه ۵ قرارداد جدید با تأمین مالی صد درصد از محل منابع شرکت نفت منعقد شد که اصل این قراردادها کار تحسین‌برانگیزی بود و جای تقدیر داشت.

زنگنه تأکید کرد: به این ترتیب برای توسعه ۲۷ فاز پارس جنوبی تا اینجا قرارداد منعقد شد که ۱۰ فاز آن به مرحله اجرا رسید و مابقی یعنی ۱۷ فاز به دولت یازدهم رسید، این در حالی است که ۳۵ ماه برای اتمام یک طرح در پارس جنوبی به یک فعالیت ویژه نیاز داشت که حتی یک شرکت پیمانکار خارجی نیز نتوانسته بود به این رکورد دست یابد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: وزارت نفت در آن دوره تصمیم مهمی گرفت که قبل از پایان دولت دهم همه این ۱۰ طرح به مدار اضافه شود و پیمانکارانی که برای این طرح‌ها انتخاب شدند همگی ایرانی بودند ولی همگی در یک سطح و یک اندازه نبودند. برخی پیمانکاران مانند پتروپارس توانایی اجرای ۵ یا ۶ طرح همزمان را داشتند، یا مثل توانایی اجرای یک یا دو فاز را در کنار پیمانکاران خارجی داشتند ولی برخی دیگر تجربه‌ای برای اجرای چنین پروژه‌هایی را نداشتند.

وزیر نفت اضافه کرد: زمانی که در میانه سال۹۲ کار را شروع کردیم با یک کمبود عظیم گاز در شبکه مواجه بودیم، در آن سال ۲۷ میلیارد لیتر فرآورده مایع فقط در نیروگاه‌ها مصرف شد و قیمت آن در آن زمان ۱۸ میلیارد دلار بود که مسائل زیست محیطی بسیاری با مصرف مازوت ایجاد کرد.

وی یادآور شد: اولین اقدامی که به عنوان کار مدیریتی انجام دادیم این بود که پروژه‌ها را به دو فاز اولویت اول و دوم تقسیم کردیم و ۷ فاز را که پیشرفت‌های فیزیکی بیشتری داشت و پیمانکاران قوی‌تری هم داشت در اولویت قرار دادیم تا با تولید ۲۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز مشکل ما را حل کنند، در اولویت قرار دادیم و مابقی پروژه‌ها را در اولویت دوم قرار دادیم.

زنگنه ادامه داد: این موضوع حتی در کمیسیون انرژی مجلس آن زمان نیز مورد بحث قرار گرفت که دکتر موسی احمدی و دکتر موسی موسوی نیز در آن جلسات حضور داشتند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: بنابراین به دلیل منابع محدود این اولویت‌بندی صورت گرفت و همچنین ما منتظر نشدیم تا تمام اجزای پالایشگاه به مدار تکمیل شود بلکه به محض اینکه توانستیم گاز را از دریا استخراج کنیم خط تولید را راه‌اندازی کردیم به این ترتیب بدون اینکه طرحی تعطیل شود، تمرکز مالی و مدیریتی بر اتمام پروژه‌های اولویت اول قرار گرفت.

وزیر نفت افزود: در حال حاضر تمام طرح‌های حوزه دریایی پیشرفت داشته و در فاز ۱۴، ۴ سکو در دریا فعال شده و دو خط لوله گاز را به خشکی منتقل می‌کند و ده‌ها چاه نیز در فاز ۱۴ حفر شده که فعال هستند. از اردیبهشت ماه ۹۷ کار آغاز شده و از ظرفیت اضافه فازهای ۱۲ و ۱۹ استفاده و گاز تصفیه می‌شود به طوری که ۲۲ میلیارد مترمکعب گاز استخراج و تصفیه شده است.

وی اظهار کرد: رشته (train) اول فاز ۱۴ که قرار است امسال وارد مدار شود و ۳ رشته دیگر آن در ۶ ماه اول سال آینده وارد مدار شود هیچ تأثیری در مقدار تولید ما نخواهد داشت فقط ظرفیت پالایشی اضافی تولید خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: کسی که پروژه اجرا کرده باشد می‌داند در این مواقع چه باید کرد؛ از من به عنوان برادر کوچکتر خود که ۴۰ سال پروژه اجرا کرده است قبول کنید وقتی ۱۰ نفر برای مدیریت یک پروژه در نظر گرفته‌اید، پروژه دچار مشکل خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: متأسفانه شرکتی برای مدیریت پروژه انتخاب شده بود که یک شرکت دولتی بوده و تاکنون سابقه اجرای چنین پروژه‌هایی را نداشته است به همین دلیل تفکیک در پروژه صورت گرفت و بخش دریا از خشکی جدا شد و خوشبختانه در حوزه دریا به موفقیت رسیدیم.

وزیر نفت اضافه کرد: در چنین شرایطی خلع ید از پروژه که عنوان می‌شد ۵۰ درصد پیشرفت داشت کار منطقی نبود، دقیقاً مانند همین موضوع را در «صدرا» تجربه کردیم که ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ از شرکت نفت پول گرفته بود ولی یک ریال هم کار تحویل نداده بود.

وی تصریح کرد: صدرا به دلیل خصوصی‌سازی غلط در حال مرگ بود که با همت مدیریت وقت قرارگاه سازندگی این شرکت مجدداً احیاء شد و تمام تعهدات را به خوبی انجام داد اگر با چنین شرکتی نیز خلع ید صورت می‌گرفت، چه اتفاقی می افتاد، ما باید با پیمانکاران مدارا کنیم و الان نیز این رفتار ادامه دارد بنابراین ضرری در کار نبوده چرا که ضرر زمانی برای کشور معنا پیدا می‌کند که کار دریا با مشکل مواجه شود.

زنگنه افزود: ما نباید خسارتی به پیمانکار پرداخت کنیم و اگر قرار است خسارتی پرداخت شود پیمانکار باید به ما خسارت بدهد. این قرارداد ۳۵ ماهه بوده و برای این ۳۵ ماه ضمانتنامه داده شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: قطعاً تأخیر در اجرای پروژه دلایلی داشته و علت اصلی آن نیز تحریم‌ها بوده است که حتی برای واردات یک قطعه نیز با مشکل مواجه بودیم و این موارد خارج از اراده مدیریتی بود.

وزیر نفت با یادآوری اینکه ما ۱۰ سال دیرتر از قطر در پارس جنوبی فعالیت خود را آغاز کردیم، تأکید کرد: پیشرفت پروژه در ماه‌های اول و ماه‌های آخر تفاوت جدی دارد، آقای قالیباف به این دلیل که پروژه‌های زیادی را انجام دادند خود استاد هستند، در آخرین روزهای پروژه نمی‌توان با درصد پیشرفت پروژه را اندازه گرفت.

وی افزود: در برخی مواقع یک پروژه با ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی راه‌اندازی نمی‌شود به این دلیل که یک قطعه کمپرسور وجود ندارد، بدانید ما گاهی اوقات در پارس جنوبی برای اینکه یک قطعه را راه‌اندازی کنیم ۳ مرتبه یک قطعه کوچک را خرید کردیم، قطعه از کشور تولیدکننده به بنادر کشورهای همسایه رسیده و نهایتاً در بندر کشور همسایه توقیف شده است.

زنگنه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بازدیدی که از عسلویه داشتند فعالیت‌ها در پارس جنوبی را یک مجاهدت فی‌سبیل‌الله دانستند، اضافه کرد: در این چند سال هزاران میلیارد دلار با تلاش سربازان گمنام این سرزمین عاید کشور شده است و طی ۷ سال گذشته ظرفیت تولید ما از ۲۸۰ میلیون مترمکعب به ۴۲۰ میلیون مترمکعب افزوده شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: شب‌های بسیاری بوده است که همکاران ما خواب نداشته اما در دل کسی آب تکان نخورده و گاز مردم تأمین شده است و پتروشیمی‌ها و صنایع نیز تأمین شده‌اند.

وزیر نفت افزود: اگر ۱۷ هزار روستا گازرسانی شده و ضریب نفوذ گاز به ۹۵ درصد رسیده به دلیل همین فعالیت‌ها بوده است. امروز معادل ۲.۶ میلیون فرآورده‌های نفتی تولید داشتیم.

وی تصریح کرد: آنچه در پارس جنوبی انجام شده کار بی‌سابقه‌ای است و برخی می‌خواهند اینگونه القاء کنند که کاری در پارس جنوبی انجام نشده و هر کاری که ما انجام می‌دهیم نمایشی و قلابی است در حالی که تولید ما از همسایه بیشتر است.

زنگنه تأکید کرد: ما یک ابرپروژه را درست کردیم که افتخار آن متعلق به جمهوری اسلامی است و این همه سکو و پتروشیمی و افزایش تولید و ایجاد یک تمدن جدید موجب تحقق اقتصاد مقاومتی شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: پارس جنوبی را جمهوری اسلامی خلق کرد و محصول تلاش صدها هزار نفر مهندس و مدیر و کارگر است و این افتخار متعلق به کشور بوده که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را به نام خود تمام کند.

کد خبر: ۴۴٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha