۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
چانه زنی برای قیمت نان؛ «گرانی» نان خبازان را آجر می‌کند
بازار از مشهد گزارش می دهد؛

چانه زنی برای قیمت نان؛ «گرانی» نان خبازان را آجر می‌کند

مشهد- قیمت نان به‌عنوان قوت روزانه مردم مدتی است که در تنور گرانی هم دل فروشندگان را سوزانده است هم مصرف‌کننده را لذا با هرکدام که هم‌کلام می‌شویم از نرخ چندگانه نان و آرد شکایت دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار نان این روزها آشفته از نرخ‌گذاری است زیرا در یک راسته خیابان از ابتدا تا انتها باوجود چندین نانوایی با چندین قیمت متفاوت روبرو می‌شوید.

ظاهراً نوع خدمات ارائه‌شده و نوع آرد دریافتی نانوایی‌ها به‌گونه‌ای است که موجب تفاوت قیمت می‌شود اما آن‌قدر نوع خدمات و نان‌های تولیدشده متفاوت است که نه‌تنها مصرف‌کنندگان بلکه ما هم به‌عنوان خبرنگار از آن سر درنمی‌آوریم!

به‌طور مثال قیمت نان بربری تهران ۱۲۰۰ تومان است اما همین نان با مقداری کنجد دو هزار تومان و اگر با کنجد پشت‌ورو سفارش دهید تا ۲۵۰۰ تومان هم می‌رسد.

نان‌های به اصلاح درگزی هم در مشهد قیمت‌های متفاوتی دارد و لذا از ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان در نانوایی‌های دولتی متغیر است و لذا وقتی به نانوایی‌های آزاد پز می‌رسیم تازه متوجه اجحاف در حقوق مصرف‌کننده می‌شویم چون نان سنگک کنجدی در این نانوایی‌ها تا چهار هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

بسیاری از شهروندان مشهدی از اینکه نمی‌دانند چه قیمتی برای نان صحیح است و چه قیمتی دلخواهی است گلایه دارند.

افزایش قیمت حق ماست
اما از آن‌طرف نانوایی‌ها هم گلایه‌های خود رادارند و از ما می‌خواهند که منصف باشیم. در همین راستا صاحب یکی از مجتمع‌های تولید و پخت نان به خبرنگار بازار می‌گوید: تمامی هزینه‌های تولید دوچندان شده است درحالی‌که دولت نمی‌خواهد به این گرانی و افزایش قیمت در این صنف تن بدهد.

علی که تمایلی برای معرفی فامیلش ندارد بیان می‌کند: تا چند ماه پیش بابت خمیرمایه ۲۰۰ هزار تومان پول می‌دادیم اما در حال حاضر خمیرمایه را افزون بر ۳۵۰ هزار تومان پول می‌دهیم.

وی بابیان اینکه روغن از ۱۰۸ هزار تومان به ۱۷۸هزار تومان رسیده و کارگر و شاطر نانوا به‌جای مزد روزانه ۹۰ هزار تومان از ما مزد ۱۵۰ هزارتومانی طلب می‌کند می‌گوید: قیمتی که درگذشته دولت برای نان تعیین کرده با احتساب هزینه‌های جاری بوده اما این روزها که هزینه‌های جاری افزایش‌یافته و داریم ضرر می‌دهیم چرا دولت فکری به حال ما برنمی‌دارد؟

وی بابیان اینکه دولت حتی همان سهمیه نانوایی را نیز کم کرده است بیان می‌کند: به‌طور مثال درحالی‌که یک نانوایی در طول ماه ۳۰۰ کیسه آرد پخت داشته اما الآن فقط نیمی از آن و در حدود ۱۵۰ کیسه آرد به آن تحویل داده می‌شود انتظار دارید دخل‌وخرجش را چگونه تأمین کند؟

علی با اشاره به این‌که دولت باید نان را افزایش نرخ بدهد اضافه می‌کند: وقتی‌که دخل‌وخرج نانوا جور نیست و از جیب مایه می‌گذارد طبیعی است که برخی از همکاران مجبور می‌شوند که یا به کم‌فروشی و یا گران‌فروشی و یا تغییر خدمات روی بیاورند تا شاید بتوانند از آجر شدن نان چند خانواده جلوگیری کنند!

دخل‌وخرج هم‌خوانی ندارد
در همین رابطه مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد بابیان اینکه شرایط ادامه کار با نرخ‌های موجود و گرانی‌های سرسام‌آور برای این صنف بسیار مشکل‌ساز شده است به ما می‌گوید:  افزایش قیمت مواد اولیه مانند خمیرمایه، دستمزد کارگر و هم‌چنین حامل‌های انرژی همگی موجب شده تا نرخ تولید بالا برود و این در حالی است که نرخ نان و خدمات نانوایی‌ها هیچ تغییری نکرده است و لذا این موضوع موجب بی‌رغبتی در ادامه کار در این صنف شده است.

وی بابیان اینکه بسیاری از همکارانش به‌اجبار دست به تعدیل نیرو زده و یا درصدد تغییر شغل خود هستند ادامه می‌دهد: متأسفانه اجاره مغازه‌ها نسبت به سال گذشته بیش‌ازحد افزایش داشته و لذا این موضوع موجب ناهمخوانی در دخل‌وخرج تولیدکنندگان شده است.

ضرورت بازبینی قیمت‌ها
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد بابیان اینکه بسیاری از نانوایی‌های آزاد پز مجبورند  که آرد را آزاد تهیه کنند بیان می‌کند:  نانوایی که مجبور است آرد را کیسه‌ای ۱۲۰ هزار تومان از بازار آزاد خریداری کند چطور می‌تواند نان را به قیمت مصوب به مشتری ارائه کند؟

وی می‌گوید: به نظرم با این وضعیت بازار نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای هم باید به سمت آزاد پزی بروند تا به این شکل فقط نانوایی‌هایی که می‌توانند آردشان را از سامانه آزاد بخرند فعالیت کنند.

کشتگر اظهار می کند: شاید به این شکل براثر ایجاد فضای رقابتی بازار قیمت‌ها کنترل و مدیریت شود.

وی اذعان می‌کند: متأسفانه نرخ نانوایی‌ها علی‌رغم همه گرانی‌ها و تغییر نرخ و قیمت همه محصولات و کالا از آبان ماه سال گذشته هیچ تغییری نکرده است این در حالی است که از فروردین‌ماه سال جاری ۳۰ درصد به نرخ بیمه تأمین اجتماعی اضافه‌شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد ادامه داد: در این چندماهه اخیر که هیچ نرخ نان هیچ افزایشی نداشته است دستمزد کارگر، و هزینه‌های جاری نانوایی، اجاره محل افزایش پیداکرده است و لذا بازبینی در تغییر قیمت‌ها توسط دولت ضروری  به نظر می‌رسد.

چه باید کرد؟
نان یکی از مهم‌ترین اقلام سفره غذایی خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه است که افزایش آن می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شود ضمن اینکه افزایش هم‌زمان نان و بنزین می‌تواند تبعات زیادی برای جامعه داشته باشد.

اگرچه نمی‌توان افزایش هزینه‌های خبازان و قیمت تمام‌شده نان را نادیده گرفت لذا در همین  راستا بسیاری از صاحب‌نظران ابراز می‌کنند بهتر است دولت با اقدامات پیش‌دستانه قبل از آنکه نان در ماه‌های آتی گران شود یارانه آن را به نانوایان پرداخت کند و در حقیقت مانع از فشار بیشتر به مردم مستضعف شود.

کد خبر: ۴۴٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha