۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
قفل کرونا بر درب گردشگری؛ خسارت ۴۰۰ میلیارد ریالی به خراسان شمالی
بازار گزارش می‌دهد؛

قفل کرونا بر درب گردشگری؛ خسارت ۴۰۰ میلیارد ریالی به خراسان شمالی

بجنورد- ماه‌ها است که صنعت گردشگری خراسان شمالی با حضور میهمان ناخوانده دست‌وپنجه نرم می‌کند و تلاش برای اینکه بتواند دوباره به‌روزهای اوج خود برگردد، این روزها به اوج رسیده است و اکنون توریسم در این استان نوپا نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه است.

بازار، گروه استان‌ها- شیوع ویروس کرونا بیشتر شهرهای ایران اسلامی و به خصوص خراسان شمالی را با چالش‌های متعدد اقتصادی روبه‌رو ساخت که از جمله آن‌ها می‌توان به رکود گردشگری اشاره کرد باوجود گذشت هشت ماه از شروع ویروس کرونا در کشور و کاهش شدید سفرهای داخلی و خارجی، تاکنون صنعت گردشگری خراسان شمالی با جاذبه‌های فراوان با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه بوده است.

اقامتگاه در سفر یکی از مهم‌ترین ارکان محسوب می‌شود به‌طوری‌که اگر وضعیت اقامتگاه خانوارها مشخص باشد آن‌ها راحت‌تر به سفر خواهند رفت و شاید به همین دلیل است که گردشگران قبل از سفر تلاش می‌کنند محل اقامت خود را مشخص و رزرو کرده و بعد سفر کنند و یکی از اقامتگاه‌هایی که برخی از گردشگران از آن استفاده می‌کنند هتل‌ها هستند که این روزها در استان خراسان شمالی شرایط اقتصادی خوبی ندارند.

۱۱۵جاذبه گردشگری
در پی شیوع این ویروس، بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تورهای خارجی‌ و تورهای داخلی‌شان به ویژه به مقصد خراسان شمالی لغو شد چراکه افراد ترجیح می‌دهند خودشان را قرنطینه کنند تا اینکه به شهر دیگری بروند و در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار بگیرند.  هتل‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی و راهنمایان گردشگری هم از این امر تأثیر پذیرفته و در معرض تعطیلی ورشکستگی قرارگرفته‌اند.

استان خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزارنفری و با بیش از ۱۱۵ جاذبه گردشگری، دو منطقه نمونه ملی و ۲۲ منطقه نمونه گردشگری استانی، ظرفیت خوبی برای برمگردی و ایجاد اقامتگاه در استان دارد و همچنین جاذبه‌های بسیاری شامل دیدنی‌های طبیعی و تاریخی دارد. حال صنعت گردشگری  این استان پس از شیوع کرونا آسیب جدی دیده و نیاز به چاره‌اندیشی دقیق مسئولان دارد.

تورهای غیرمجاز گردشگری
مدیر دفتر آژانس گردشگری می سی نو می‌گوید: از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، اعلام شد آژانس‌های گردشگری اجازه برگزاری تور را ندارند و از اسفندماه سال گذشته تا به امروز این دفاتر تعطیل هستند و هیچ مجوزی برای ادامه فعالیت داده نشده است.

مهانی با بیان اینکه فصل پرتراکم دفاتر آژانس‌ها شش‌ماهه اول سال است و عملاً در شش‌ماهه دوم سال کاری ندارند، ابراز کرد: به دلیل عدم اجازه فعالیت، تعدادی از این دفاتر به مرخصی رفته‌اند زیرا هزینه‌های جانبی مانند حقوق کارکنان، اجاره دفتر و هزینه‌های جانبی و... در این وضعیت صرفه اقتصادی ندارد همچنین باید گفت تسهیلات کرونایی آن‌هم با درصد بالا به درد ما نمی‌خورد زیرا باید درآمد داشته باشید تا بتوانی تسهیلات را پرداخت کنید.

وی از برگزاری تورهای غیرقانونی انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی از افراد به‌صورت غیرقانونی در قالب تور برنامه‌های یک یا دوروزه را در استان در خارج از شهر برگزار می‌کنند که در حال حاضر بازار این افراد رونق خوبی دارد و متأسفانه هیچ نظارتی نیز نمی‌شود.

در شهرستان‌های استان خراسان شمالی به میزان قابل‌توجهی خانه مسافر ایجادشده تا درآمدی برای خانوارها ایجاد کند که همین امر با روند هتلداری در کشور مغایرت دارد و موجب کاهش مسافران ورودی به هتل‌ها شده است

خسارت جبران ناپذیر
یکی از هتلداران مرکز استان خراسان شمالی نیز می‌گوید: با گسترش شیوع بیماری کرونا در کشور در اسفندماه، که دقیقاً در نزدیکی تعطیلات عید نوروز و تابستان که اوج سفر در کشور است و فعالان حوزه‌های مختلف بازار گردشگری بیشترین درآمد را در این ایام کسب می‌کنند، متأسفانه در این ایام خسارت مالی جبران‌ناپذیری برای هتلداران بخصوص هتلداران استان ایجاد شد.

وی که نخواست نامش فاش شود، اظهار می‌دارد: سال گذشته با توجه به حوادث مختلفی که در کشور رخ داد هتل‌ها درآمد چندانی از محل توریست خارجی نداشتند، درواقع رکود اصلی بخش هتل در بازار گردشگری از سال گذشته کلید خورده است و کرونا صرفاً به آن سرعت داد.

این فعال گردشگری بیان کرد: درحال‌حاضر نیز این ویروس کووید-‌۱۹ مشخص نیست تا چه زمانی در کشور وجود داشته باشد، باید فعالان و متولیان این حوزه، اولین اقدام را به جلب اعتماد گردشگران اختصاص دهند که این امر نیازمند اطمینان‌بخشی به مسافران در خصوص تمیز و ضدعفونی بودن هتل‌ها است.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های استان خراسان شمالی به میزان قابل‌توجهی خانه مسافر ایجادشده تا درآمدی برای خانوارها ایجاد کند که همین امر با روند هتلداری در کشور مغایرت دارد و موجب کاهش مسافران ورودی به هتل‌ها شده است، افزود:  چنین عواملی موجب شده تا افرادی که در این بخش از بازار گردشگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر شده و از سرمایه‌گذاری مجدد صرف‌نظر کنند.

کاهش مسافر
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی می‌گوید: خراسان شمالی با بیش از ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری، مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آئین‌های اقوام مختلف است.

حبیب یزدان پناه می‌گوید: این استان‌ هم‌اکنون هشت هتل یک تا چهار ستاره، یک متل، ۱۱ مهمان‌پذیر، ۳۸ خانه مسافر و ۳۶ اقامتگاه برمگردی، دو مجتمع گردشگری، اقامتی و تفریحی و پذیرایی، ۱۷سفره‌خانه سنتی،  ۴۳رستوران بین‌راهی در استان مسافران را پذیرش می‌کنند.    

وی درمجموع وضعیت تأسیسات گردشگری موجود و فعال در استان را۱۸۰ واحد عنوان می‌کند و می افزاید:  یکی از راه‌های توسعه روستایی گسترش فعالیت اقامتگاه‌های بوم گردی در روستاها است که از این طریق مسافر و گردشگر به این مناطق سفرکرده در روستا اقامت و از محصولات آن‌ها خریداری می‌کنند که موجب توسعه اقتصادی خانوار روستایی می‌شود.

۳۶اقامتگاه در خراسان شمالی وجود دارد
مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان شمالی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶ اقامتگاه بوم گردی در استان فعالیت دارند که تا پایان سال جاری به این تعداد ۱۶ اقامتگاه دیگر افزوده خواهد شد، ابراز کرد:  اقامتگاه‌ های بوم گردی در روستاهایی همچون رویین اسفراین، زوارم شیروان، درکش مانه و سملقان برای ادامه فعالیت خود در ارائه خدمات به مسافران و گردشگران به‌صورت رقابتی در حال فعالیت هستند.

یزدان پناه  بابیان اینکه ایجاد اقامتگاه‌های برمگردی اشتغال روستایی را در پی دارد می‌افزاید: علیرغم ضربه سنگینی که کرونا به بخش گردشگری و هتل‌ها زد، خسارت آن به برمگردی ها حداقلی بوده است همچنین در بخش اقامتگاه‌های بوم گردی، با توجه به اینکه افرادی که در بخش بوم گردی سرمایه‌گذاری کرده‌اند در همان روستاها اقامت دارند وزندگی می‌کنند خسارت چندانی وارد نشده است بلکه درآمد آنان کاهش پیداکرده است.

 وی در ارتباط با میزان خسارت‌های ناشی از کرونا به حوزه گردشگری استان می‌گوید:  با شیوع ویروس کرونا هتل‌های استان خسارت‌های زیادی دیده‌اند که بر اساس برآورد انجام‌شده تا شهریورماه امسال مبلغ حدود ۴۰ میلیارد تومان به مجموعه گردشگری این استان خسارت وارده شده است  همچنین فروش رستوران‌ها و غذاخوری‌های بین‌راهی ۸۰ درصد کاهش‌یافته و رستوران‌های سنتی نیز مجبورند با توجه به دستور ستاد کرونا تنها با ۳۰ درصد ظرفیت کار کنند.

بر اساس برآورد انجام‌شده تا شهریورماه امسال مبلغ حدود ۴۰ میلیارد تومان به مجموعه گردشگری این استان خسارت وارده شده است

ضررهای مالی زیاد
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی در ارتباط با فعالیت آژانس‌های گردشگری که هنوز اجازه فعالیت به آن‌ها در استان داده نشده است نیز می‌گوید: با توجه به استمرار شیوع این بیماری هنوز در این استان تورهای گردشگری برگزار نمی‌شود و از ابتدای امسال هیچ مجوزی برای برگزاری تور از طریق این اداره صادر نشده است.

یزدان پناه با بیان اینکه  به علت بحران به وجود آمده از ۲۶ آژانس در حال فعالیت سه آژانس به مدت یک سال به مرخصی رفته‌اند، بیان کرد:  عدم فعالیت آژانس‌های گردشگری و عدم برپایی تورهای مجاز توسط آن‌ها سبب شده تا فعالیت تورهای غیرمجاز در استان برگزار شود. اگر زمینه ورود گردشگر را تسهیل کنیم درآمد سالانه استان تا حدی زیادی افزایش می‌یابد.

 وی در خصوص میزان پرونده‌های درخواست شده تسهیلات کرونایی نیز می‌گوید: تاکنون ۱۲۶ پرونده به‌منظور دریافت تسهیلات جبران خسارت‌های کرونا ویروس، در سامانه کارا ثبت‌شده است که در حال حاضر ۶۷۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت‌شده است. با پرداخت این تسهیلات به این تعداد پرونده ۱۵۰ نفر به چرخه اشتغال بازمی‌گردند.

سرمایه گذاری در گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی در ارتباط با میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در بخش گردشگری استان را دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بیان می‌کند و می‌گوید: ۸۰۰ میلیارد ریال از این رقم در قالب تسهیلاتی است که به متقاضیان این بخش داده‌شده است.

یزدان پناه از افزایش ۵۰ درصدی تخت‌های گردشگری استان نیز خبر داد و می‌گوید: در حال حاضر ظرفیت تأسیسات اقامتی در استان هزار و چهار تخت است همچنین راه دسترسی و برخی از امکانات برمگردی های استان نیز با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که با بنیاد مسکن منعقدشده، ایجاد و یا بهسازی می‌شود.

 در نهایت باید گفت توریسم در خراسان شمالی تحت تاثیر کرونا با دشواری هایی روبرو است و حتی بسیاری کار و ارتزاق شان را در خطر می بینند لذا باید منتظر ماند و دید که آیا حمایت های دولتی که میراث فرهنگی از آن صحبت می کند چقدر می تواند کمک حال این صنعت نیمه تعطیل در استان مستعد خراسان شمالی با جاذبه های گردشگری و فرهنگی منحصر به فرد باشد.

کد خبر: ۴۴٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha