۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
مناظره بایدن و ترامپ چه تأثیری بر بازارهای بورس گذاشت؟
چین هراسی؛ محور مناظره نخست؛

مناظره بایدن و ترامپ چه تأثیری بر بازارهای بورس گذاشت؟

در حالی که ترجیح چین بر این بود تا در مناظره انتخابات امریکا، موضوع قابل طرح میان دو طرف نباشد و این اجماع نادر از سوی دو نامزد، نشانگر فشار رو به رشد ضد چین در واشنگتن است، اما بحث در رابطه با چین موجب افزایش روحیه در پکن شده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در جریان مناظره انتخاباتی شب گذشته که بحثهای ناموزونی میان دو نامزد ریاست جمهوری صورت گرفت، یکی از معدود مواردی که دونالد ترامپ و جو بایدن بر سر آن توافق کردند، چین بود.

بر اساس گزارش سی ان ان، هر دو دیگری را به دلیل نرم بودن بیش از حد در قبال پکن مورد انتقاد قرار دادند، به طوری که رئیس جمهور فعلی،  بایدن را متهم کرد که هنگامی که وی به عنوان معاون رئیس جمهور مشغول به کار بوده، فریب چین را خورده و بایدن نیز با ضربه زدن به عملکرد ترامپ و خونسردی او به هنگام شیوع ویروس کرونا اظهار کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین  کار بزرگی را در ابتدای شیوع ویروس کرونا و اقدامات مهارگرایانه انجام داد.

در این میان، چین در حالی که ترجیح می داده در انتخابات ایالات متحده موضوع قابل طرح میان دو طرف نباشد و این اجماع نادر نمایانگر فشار رو به رشد ضد چین در واشنگتن است، اما با این حال بحث در رابطه با چین از سوی دو نامزد امریکایی موجب افزایش روحیه در پکن شده است.

 دهه ها است که پکن از دموکراسی به سبک ایالات متحده انتقاد کرده و کاستی ها و نقایص موجود در سیستم آمریکایی را به عنوان اثبات اقتدارگرایی چین حفظ کرده است. هر کسی که اصلاحات یا آزادسازی را در چین پیش می برد، مجبور به پاسخگویی در برابر هر شکست در ایالات متحده است و اینگونه توجیه می کند که چرا این مکانیسم بهتر از سیستم چینی خواهد بود. بنابراین، در حالی که ممکن است چیز زیادی ارائه نکند، اما حداقل ثبات و رشد اقتصادی را فراهم می کند.

در مناظره شامگاه سه شنبه، ترامپ به تقویت این دیدگاه کمک کرد و به نوبه خود، اعتماد جهانی به دموکراسی به سبک ایالات متحده را بیش از پیش تخریب نمود.

در طول سیل گسترده ای از اطلاعات نادرست در پایان بحث، ترامپ به رای گیری از طریق فضای مجازی اعتراض شدیدی کرد و از طرفداران خود خواست به صندوق های رای بروند و با دقت بسیار تماشا کنند زیرا ممکن است سرقت انتخاباتی رخ دهد.

هدیه ای برای منتقدان دموکراسی
سالهای زیادی است که ایالات متحده به طور فعال مدل دموکراسی خود را خواه از طریق قدرت های نرم، ابتکار عمل با رهبری مدنی یا از طریق قدرت نظامی خام در سراسر جهان گسترش داده است.

بخشی از توجیه هژمونی آشکار ایالات متحده مبتنی بر این ایده دموکراسی آمریکایی است که موجب شده تا ایالات متحده به عنوان ابرقدرتی در نظر گرفته شود و بر خلاف امپراتوری های انگلیس یا شوروی عمل نماید. از نظر مقامات این کشور، امریکا به عنوان یک نماینده در جهان در نظر گرفته شده که انتخابات آن به صورت آزادانه و عادلانه برگزار می شود.

این ادعاها در حالی مطرح است که شکافهای زیادی میان ارزشهای مفروض واشنگتن و چگونگی عملکرد رهبری آمریکا در واقعیت وجود دارد. در واقع وجود یک دموکراسی به عنوان قوی ترین قدرت جهان باعث ناراحتی اقتدارگرایان در پکن و سایر مناطق شده است.

اما ترامپ به عنوان هدیه ای برای چنین منتقدان دموکراسی بوده است. او نه تنها با وجود از دست دادن آراء عمومی و  به دلیل سیستم منسوخ انتخابات آمریکا، منصب خود را به دست گرفت، بلکه انزوا طلبی را نیز پیش برد و ایالات متحده را تا حدی از امور جهانی خارج کرد به طوری که همه رهبران قدرتمند مختلف در سراسر جهان، از جمله رئیس جمهور چین و روسیه از این حرکت ترامپ تمجید کردند.

در سال ۲۰۱۶، به دنبال بحث و گفتگو میان ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات وقت، سخنگوی حزب کمونیست چین اینگونه اظهار کرد که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده یک دموکراسی بیمار را نشان می دهد.

بنابراین، دشوار بود که مناظره روز سه شنبه را تماشا کرد و فکر کرد که ترامپ در طی چهار سال پیشرفت کرده است. رسانه های دولتی چین از جمله روزنامه چاینا دیلی با پوشش های خبری خود به لحن زشت او اشاره کردند و نوشتند که به نظر می رسید این بحث یک نفرت واقعی بین این دو نفر را نشان دهد نه حل شدن مشکلات به خصوص مسائل اقتصادی امریکا.

هرج و مرج دو نامزد که با عدم توانایی آشکار مجری کریس والاس در کنترل جلسه همراه بود، موجب شد تا سردبیر روزنامه ملی گلوبال تایمز اینگونه بیان کرد که چنین هرج و مرجی در راس سیاست های آمریکا نشان دهنده تفرقه، اضطراب جامعه آمریکا و تسریع در از دست دادن مزایای سیستم سیاسی آمریکا است.  

بنابراین، اگر آمریکایی ها پس از هرج و مرج سه شنبه شب احساس ضعف و ناامیدی از خود نشان دهند، برای منتقدان بزرگ ایالات متحده  از جمله چین و روسیه بسیار آسان است که بحث را برای بیان نظرات خود آغاز کرده و اینگونه مطرح کنند که آیا مشکلات مربوط به واشنگتن است یا سیستم دموکراسی؟

رویایی ترامپ و بایدن در جهت رام کردن قدرت چین
دونالد ترامپ، چین را به عنوان یک شرور جهانی در نظر گرفته که مشاغل آمریکایی ها را ربوده و اسرار تجاری ایالات متحده را به سرقت برده است. وی حزب کمونیست چین را به یک دشمن گیرا تبدیل کرده که رشته هایی شبیه عروسک های خیمه شب بازی را می کشد تا سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی در اهداف متقابل با واشنگتن کار کنند، همه اتهاماتی که پکن به شدت انکار می کند.

در همان زمان، ترامپ خود را به جهانیان و به رای دهندگان ایالات متحده به عنوان تنها شخصی که می تواند پکن را تسلیم کند، عمدتا از طریق یک معامله تجاری برجسته ارائه کرده است. رئیس جمهور و متحدانش می گویند که دموکرات ها حاضرند تا در برابر پکن سر تعظیم فرود آورند، همانطور که جو بایدن، در سفرهای متعدد خود به چین خواستار ارتباط نزدیکتر با ابرقدرت رو به رشد بوده به طوری که وی در سال ۲۰۱۱ پس از بازگشت از یک سفر به ایالات متحده گفت: رشد و پیشرفت چین نه تنها برای چین بلکه برای آمریکا و جهان بسیار مهم است.

در مقابل، چین نیز در اولین مناظره سه شنبه شب ریاست جمهوری فقط به یک نگاه کوتاه اشاره کرد و آن نگاه این بود که ترامپ اینگونه اظهار کرده که ویروسی که بیش از ۲۰۰ هزار آمریکایی را کشته، تقصیر چین است.  

مایکل گرین، متخصص آسیا از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی معتقد است که استدلال های ترامپ مبنی بر این موضوع است که دولت اوباما نیز توسط چین فریب خورده است. از نظر دولت ترامپ، همه توسط چین فریب خورده اند. اما این موضوع بسیار تمسخر آمیز و اشتباه است که استفاده از آن در بحث بسیار ساده به نظر می رسد.

دولت ترامپ با هدف بررسی شیوه های تجارت ناعادلانه و نظامی گری تهاجمی چین در دریای چین جنوبی، سیاستی را برای آوردن پکن به میز مذاکره و کاهش دردهای اقتصادی دنبال کرده است.

دولت ترامپ با هدف بررسی شیوه های تجارت ناعادلانه و نظامی گری تهاجمی چین در دریای چین جنوبی، سیاستی را برای برای آوردن پکن به میز مذاکره و کاهش دردهای اقتصادی دنبال کرده است

دولت صدها میلیارد تعرفه برای کالاهای چینی وضع کرده و هکرهای چینی را متهم به سرقت مالکیت معنوی ایالات متحده و تحریم آنها کرده است. امریکا همچنین مقامات چینی را که علیه هنگ کنگ و اقلیت مسلمان اویغور، تحریم کرده است.

رویکرد بایدن در قبال چین، همانطور که در اظهار نظرهای عمومی وی تاکنون ذکر شده است، اینگونه به نظر می رسد که پکن هنوز هم می تواند با رفتارهای توهین آمیز هماهنگ توسط واشنگتن و متحدانش به رفتار بهتر بازگردد. وی به شورای روابط خارجی گفت که او تعرفه واردات چینی را بر خواهد داشت و از طریق نهادهای تجاری بین المللی مانند سازمان تجارت جهانی برای به پا داشتن پکن تلاش خواهد کرد.

بایدن به شورای روابط خارجی گفت: تعرفه واردات چینی را بر خواهد داشت و از طریق نهادهای تجاری بین المللی مانند سازمان تجارت جهانی برای به پا داشتن پکن تلاش خواهد کرد

بایدن ادعا می کند ابزار اساسی برای مقابله با چین این است که اقدامات فوق العاده را با همکاری متحدان، تا حدی با مذاکره مجدد در مورد معامله تجاری تی پی پی در جهت برقراری ارتباط اقتصادی در اقیانوس آرام در برابر پکن از سر گرفته شود. در واقع از نظر بایدن، ایجاد جبهه متحد متحدان و شرکای ایالات متحده برای مقابله با رفتارهای استفاده کننده چین و نقض حقوق بشر مهم است و همگرایی در مورد مسائلی که منافع امریکا برای همکاری با پکن حفظ می شود حائز اهمیت می باشد.

مناظره ترامپ و بایدن؛ بهم ریختگی تعادل بازارها / افزایش سهام های چینی مشاهده شد، وال استریت سقوط کرد 
بر اساس گزارش سی تی وی نیوز، سهام آسیا در روز چهارشنبه پس از بحث و گفتگو بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات وی، با اختلاف زیادی روبرو شد، که سرمایه گذاران را تحت تأثیر قرار داد.

سهام هنگ کنگ و شانگهای منجر به دستاوردهای منطقه ای شدند، در حالی سهام نیکی ژاپن به میزان ۲۲۵ واحد در طول یک شب کاهش یافت. همچنین سهام اس اند پی ۵۰۰ به اندازه ۰.۵ درصد افت پیدا کرد، زیرا فروش سنگین بانک ها باعث شد برخی از سود های بازار معکوس شود.

همچنین، سهام در تایلند و اندونزی کاهش یافت، اما در تایوان و سنگاپور با افزایش روبرو شد. در وال استریت، نیز بیشترین ضرر را بانک ها، شرکت های انرژی و سهام وابسته به هزینه های مصرف کننده داشتند.

در وال استریت، نیز بیشترین ضرر را بانک ها، شرکت های انرژی و سهام وابسته به هزینه های مصرف کننده داشتند

سرمایه گذاران نیز با افزایش مجدد و گسترش ویروس کرونا در ایالات متحده و سایر مناطق احتیاط می کنند. بحث ترامپ و بایدن در حالی رخ داده است که ویروس کرونا در سراسر جهان منجر به مرگ یک میلیون نفر شده و میلیون ها نفر نیز در سراسر جهان بیکار شده و شغل خود را از دست داده اند.

یکی دو روز پیش از مناظره یعنی در روز یکشنبه، سهام اس اند پی ۵۰۰ نیز با زیان و ضرر متوسط ‌به پایان رسید، زیرا سرمایه گذاران منتظر اولین مناظره بین ترامپ و بایدن بودند.

یکی دو روز پیش از مناظره یعنی در روز یکشنبه، سهام اس اند پی ۵۰۰ نیز با زیان و ضرر متوسط ‌به پایان رسید، زیرا سرمایه گذاران منتظر اولین مناظره بین ترامپ و بایدن بودند

اما جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت اواندا، در گزارشی نوشت: بازارها همچنان آرام باقی مانده اند، زیرا تا کنون هیچ شگفتی سیاسی از بحث بیرون نیامده است. وی همچنین افزود: افکار اولیه من این است که این بحثها موجب پیروزی دموکرات ها در نظرسنجی های ملی نخواهد شد و نبرد واقعی در این انتخابات برای سنای ایالات متحده است و نه ریاست جمهوری و اینکه آیا جمهوری خواهان می توانند از یک برنامه اقتصادی بایدن جلوگیری کنند، یا اینکه دموکرات ها از طریق کنترل مجلس و ریاست جمهوری راه روشنی در پیش دارند؟

قیمت نفت در روز سه شنبه به میزان ۳.۲ درصد کاهش یافت و امروز ( چهارشنبه)، در معاملات الکترونیکی بورس کالای نیویورک، نفت خام آمریکا با ۴۰ سنت افت به ۳۸.۸۹ دلار آمریکا در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام برنت نیز با افزایش ۴۷ سنت تا ۴۱.۰۹ دلار معامله شد.

کد خبر: ۴۴٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha