۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
 ترامپ: بهترین اقتصاد را داشتیم، طاعون چینی نگذاشت/ بایدن: بله، میلیاردرها شرایط خوبی داشتند، مردم عادی چطور؟!
سیگنالهای یک مناظره برای بازارهای جهانی

ترامپ: بهترین اقتصاد را داشتیم، طاعون چینی نگذاشت/ بایدن: بله، میلیاردرها شرایط خوبی داشتند، مردم عادی چطور؟!

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان دو نامزد حزب دموکرات و جمهوریخواه در شامگاه سه شنبه در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد.

بازار؛ گروه بین الملل: نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی به عنوان نامزد جمهوریخواه و «جو بایدن» رقیب اصلی وی از حزب دموکرات شامگاه سه شنبه در ساعت ۹ شب به وقت محلی (چهارشنبه صبح ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شد.

این مناظره که در دانشگاه «کیس وسترن رزرو» در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد، به موضوعاتی چون دیوان عالی و گزینه جایگزین کرسی خالی این دیوان،  بیمه خدمات درمانی موسوم به اوباما کر، واکسن کرونا، اقتصاد آمریکا و مالیات درآمد فدرال، تبعیض نژادی و چرایی اعتماد مردم به ادعاهای نامزدها برای مبارزه با تبعیض نژادی و در نهایت اعتبار انتخابات توسط کریس والاس، مجری و مدیر برنامه «فاکس نیوز ساندی» پرداخته شد.

در ابتدای برنامه، والاس با توضیح روند برگزاری این مناظره انتخاباتی، اظهار داشت که این مناظره تحت سرپرستی کمیسیون مناظرات انتخاباتی برگزار می‌ شود و هیچیک از پرسشها از قبل به کمیسیون و نامزدها گفته نشده است.

وی همچنین گفت که پروتکل ‌های بهداشتی در این مناظره رعایت می ‌شود و دو کارزار انتخاباتی موافقت کردند که دو نامزد در این مناظره با یکدیگر دست ندهند. تماشاگران حاضر در این مناظره نیز قول دادند که در حین پاسخهای دو نامزد سکوت اختیار کنند.

در میان شش موضوع بحث شده در این مناظره در شب گذشته، سه موضوع اقتصادی مطرح شده میان دو نامزد در ذیل آمده است: 

بیماری کوید_۱۹ و واکسن کرونا
والاس: یکی از موضوعات مهم بیماری کووید -۱۹ است که در آمریکا تاکنون ۷ میلیون نفر را مبتلا کرده و حدود ۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. حتی پس از تولید یک واکسن مؤثر ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد که این بیماری تحت کنترل درآید و زندگی به حالت عادی برگردد. پرسش این است: شما با اتکاء به گفته‌ها و آنچه که انجام داده و یا انجام خواهید داد، چرا فکر می‌ کنید که در زمینه مقابله با این بحران بهداشتی، مردم آمریکا باید به شما بیش از دیگری اعتماد کنند؟  

ترامپ: ما آماده توزیع واکسن کرونا هستیم و ارتش آماده این کار است. اگر به حرفهای شما گوش می ‌دادیم و مرزهای کشور را باز نگه می ‌داشتیم، بجای ۲۰۰ هزار نفر میلیونها نفر جان خود را از دست می‌ دادند. این بیماری تقصیر چین بود. وقتی در مورد آمار و ارقام حرف می زنید، نمی ‌دانید در روسیه و چین و هند چند نفر جان خود را از دست داده اند. زیرا آنها آمار دقیق نمی‌دهند. اما من مرزها را بستم و علیه من می‌گویند که او یک کار تبعیض نژادی انجام داده است.  

دکتر فائوچی گفت که آقای ترامپ هزاران نفر را نجات داده و اکثر طرفداران نیز گفته‌اند که آقای ترامپ کار فوق العاده ای کرده است. ما تمام ماسک های حفاظتی و دستگاه ‌های کمک تنفسی را فراهم کردیم و تا چند هفته دیگر واکسن را می ‌سازیم و بنابراین افراد کمتری قربانی خواهند شد. اما رسانه ‌های جعلی تنها از اقدامات بایدن پوشش خبری مثبت می ‌دهند و از کارهای من پوشش خبری منفی. البته برای من مهم نیست چون به آن عادت کرده ‌ام.  

ترامپ از بایدن به خاطر استفاده از ماسک حتی اگر صد متر با دیگران فاصله داشته باشد، انتقاد کرد و گفت: او بزرگترین ماسک را بر صورت خود می‌زند. من ماسک در جیب دارم و هرگاه نیاز باشد از آن استفاده خواهم کرد. همچنین ترامپ اظهار کرد که بایدن ۴۷ سال زمام امور را بر عهده داشته و هیچ کاری نکرده است.

بایدن: این همان آدمی است که گفت تا عید پاک این ویروس از بین می رود، حتی گفته بود که وایتکس تزریق کنید. ما برای یک لحظه حرف او را باور نمی کنیم، آیا شما با همه دروغ هایی که گفته است، (او را) باور می ‌کنید؟ اگر او با هوش تر شود، ممکن است بتواند کاری انجام دهد. ترامپ بسیار غیر مسئولانه عمل کرده و در گردهمایی ‌های انتخاباتی او فاصله اجتماعی رعایت نمی‌ شود.  ۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده ‌اند و ۷ میلیون نفر مبتلا شده‌اند. ما چهار درصد جمعیت جهان را دارا هستیم، اما ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری به ایالات متحده مربوط می‌ شود.

روزانه ۴۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و ۷۵۰ تا هزار نفر جان خود را از دست می ‌دهند. رئیس جمهور هیچ برنامه‌ای برای مقابله با این بیماری ندارد. وی از ماه فوریه در مورد جدی بودن این بیماری و شدت مرگبار بودن آن خبر داشت و حتی در یک نوار صوتی ضبط شده گفت که بله من می ‌دانستم.

اما او به مردم هشداری نداد تا به گفته خودش مردم دچار ترس و نگرانی نشوند. ترامپ صبر کرد و صبر کرد و هیچ اقدامی نکرد. من هم در ماه مارس و هم در ماه ژوئیه گفتم که چه کاری انجام می دهم. ما باید پول و تجهیزات محافظتی را به مردم بدهیم و همینطور پولی که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد را باید به مردم بدهیم تا کسب و کارهای خود را راه بیاندازند و مدارس را باز نگه دارند. اما تو باید از زمین بازی گلف خودت بیرون بیایی تا آن پولی را که لازم است، تأمین کنی.

اقتصاد آمریکا
ترامپ در پاسخ به سوال کریس والاس در رابطه با اقتصاد امریکا گفت: ما بهترین اقتصاد آمریکا را داشتیم تا اینکه ویروس یا طاعون چینی وارد شد. ۱۰.۴ میلیون نفر را به کار بازگرداندیم اما بایدن می‌خواهد کشور را تعطیل کند. به ایالت‌های تحت مدیریت دموکرات‌ها نگاه کنید. یکی از آنها گفت که بعد از نوامبر بازگشایی انجام می‌دهند، چرا؟ می خواهند انتخابات تمام شود.

وی افزود: به مصرف مواد مخدر، الکل و طلاق در ایالت ‌های بسته شده نگاه کنید. اگر این شخص مسئول بود کل کشور را تعطیل می کرد.

بایدن در پاسخ گفت: میلیونرها و میلیاردرها در این شرایط وضع خیلی خوبی داشتند. چون مالیات آنها را کم کرد. اما افراد عادی چگونه هستند؟ او ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است.

وی افزود: او به گونه ای کار می کند که وقتی پست خود را ترک می کند، کمترین اشتغال را داشته باشیم. ایده‌ای که او پافشاری می‌کند که کشور را باز کند، آن هم در بحبوحه کرونا برای چیست؟ او هیچ کمکی به کسب و کار کوچک نکرد. از هر ۶ کسب و کار کوچک، یکی تعطیل شده است.

مالیات درآمد فدرال
والاس: آقای ترامپ گزارش تازه ای منتشر شده که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تنها ۷۵۰ دلار برای مالیات درآمد فدرال پرداخت کرده اید، آیا این گزارش درست است؟

ترامپ گفت: من میلیونها دلار پرداخت کردم. به هیات انتخاباتی بروید و پرونده‌ای شامل ۱۱۸ صفحه وجود دارد. میلیون‌ها دلار. شما پرونده آن را خواهید دید. من پیش از این یک بازرگان خصوصی بودم.

بایدن در این رابطه گفت: قوانین مالیاتی که او تصویب کرد باعث شد مالیاتی که می دهد کمتر از مالیات یک معلم باشد. برای همین می خواهم قوانین مالیاتی ترامپ را حذف کنم.

وی افزود: تو بدترین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بوده ای.

ترامپ پاسخ داد: من بهترین کار را انجام دادم، ارتش ورشکسته‌ای را که تحویل دادید بازسازی کردم.

بایدن گفت: بسیاری از بخشودگی های مالیاتی او را حذف می کنم، ۹۰ درصد شرکت ها مالیات نمی دهند برای اینکه شمااین قانون را تصویب کردید و اقتصاد را به این وضع درآوردید.

ترامپ افزود: اگر برنامه شما را دنبال کنیم، نیمی از شرکت‌ها از آمریکا خارج خواهند شد.

بایدن گفت: ما توانستیم شرایط اقتصادی را از بدترین وضعیت بازگردانیم. من بودم که جنرال موتورز را به اوهایو بازگرداندم اما او خراب کرد.

ترامپ گفت: رونق نبود، ضعیف‌ترین اقتصاد آمریکا بود.

بایدن اظهار کرد: ترامپ کار بسیار کمی کرده است. او از هنر معامله صحبت می‌کند اما اکنون کسری موازنه تجاری ما بدتر از همیشه است.

قرار است علاوه بر این مناظره، دو مناظره دیگر بین ترامپ و بایدن و یک مناظره هم بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان این دو نامزد انتخاباتی برگزار شود.

کد خبر: ۴۴٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha