۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
فرش بختیاری روی دست تولیدکنندگان ماند؛ اوج گیری نرخ مواد اولیه
گزارش بازار؛

فرش بختیاری روی دست تولیدکنندگان ماند؛ اوج گیری نرخ مواد اولیه

شهرکرد- قیمت مواد اولیه بافت فرش در چهارمحال و بختیاری افزایش قابل توجهی یافته است و فرش های بافته شده به علت قیمت بالای تمام شده روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است.

بازار، گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین استان های فعال در عرصه تولید فرش دستباف است. فرش بختیاری از دیرباز شهرت جهانی دارد و سال ها است که به کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان صادر می شود.

تولید فرش نسبت به سایر صنایع دستی در استان چهارمحال و بختیاری از اهمیت بیشتری برخوردار است و عمده ترین صنعت دستی استان چهارمحال و بختیاری است. بافت فرش در درجه اول در روستاها و در بین عشایر و سپس در شهرهای استان رواج یافته است.

تامین معیشت بسیاری از خانواره های چهارمحالی وابسته به صنعت فرش بافی است. هم اکنون بافت فرش در مناطق چالشتر، سامان، اشگفتک، پیربلوط، ارجنگ، وردنجان، فرخ شهر، بروجن، بلداجی، فرادنبه، هیرگان، باباحیدر و اردل به دست زنان این مناطق در حال انجام است و اشتغال قابل توجهی در این مناطق استان ایجاد کرده است.

در حال حاضر افزایش قیمت ارز موجب افزایش مواد اولیه شده است که همین امر بازار فروش فرش را راکد کرده است و بسیاری از فرش های بافته شده روی دست تولید کنندگان باقی مانده است.

هزینه های تولیدفرش در این استان افزایش یافته است و این امر موجب شده است که قیمت فرش نیز افزایش یابد و مشتری های فرش کاهش یابد که این امر تامین درآمد خانوارهای فعال در این بخش را با مشکل مواجه کرده است

 یکی از بافند های فرش در منطقه فرخ شهر چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: اشتغال بسیاری از خانوار های چهارمحالی وابسته به بافت فرش است.

عشرت منافیان بیان کرد: هم اکنون هزینه های تولیدفرش افزایش یافته است و این امر موجب شده است که قیمت فرش نیز افزایش یابد و مشتری های فرش کاهش یابد که این امر تامین درآمد خانوارهای فعال در این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت فرش سبب شده است بازار فروش آن راکد شود و مشتری های خرید فرش در این استان کمتر شوند.

این فعال حوزه صنایع دستی گفت: در حال حاضر بسیاری از فرش های بافته شده روی دست بافنده ها باقی مانده است.

وی با بیان اینکه دلالان وارد بازار فرش شده اند، تاکید کرد: دلالان  قیمت های برای خرید فروش اعلام می کنند که جوابگوی هزینه های مواد اولیه بافت فرش نمی شود چه برسد به هزینه های دستمزد شبانه روزی یک بافنده.

وی با بیان اینکه مصرف کننده قدرت خرید فرش های دستباف با قیمت های جدید را ندارد و دلالان وارد بازار شده اند، تاکید کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه بافت فرش از قیمت های اعلامی خرید فرش توسط دلالان پیشی گرفته است.

قیمت مصالح بافت فرش در استان چهارمحال و بختیاری افزایش قابل توجهی یافته است
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری  نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: قیمت مصالح بافت فرش در استان چهارمحال و بختیاری افزایش قابل توجهی داشته است.

علیرضا جیلان بیان کرد: افزایش قیمت پشم و قیمت رنگ های رنگرزی از جمله رنانس موجب شده است که هزینه های اولیه بافت فرش افزایش یابد.

وی تاکید کرد: نبود صنایع پشم ریسی در این استان از دیگر عواملی است که نقش مهمی در افزایش قیمت مواد اولیه فرش دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در حال حاضر افزایش قیمت تمام شده بافت یک فرش موجب شده است که در حال حاضر فرش های بافته شده مشتری و مصرف کننده واقعی خود را از دست بدهد و فرش ها روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۰۰ هزار بافنده فرش در این استان فعال هستند، بیان کرد: در حال حاضر  ۴۵ هزار دار قالی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری  بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰۰ هزار متر مربع فرش توسط بافنده های فرش در این استان تولید شده است.

توسعه صنعت فرش بافی در این استان و ادامه فعال بودن آن نیازمند توجه به سلایق جدید مردم در زمینه فرش است

مدیر یکی از واحد های صنفی فروش فرش دستبافت در شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: فرش بختیاری یکی از مهمترین فرش های تولیدی در سطح کشور است که شهرت بین المللی دارد.

سید جلال موسوی تاکید کرد: فرش در این استان از دیرباز تامین کننده هزینه های خانوار بوده است.

وی تاکید کرد: توسعه صنعت فرش باف در این استان و ادامه فعال بودن آن نیازمند توجه به سلایق جدید مردم در زمینه فرش است.

این فعال خرید و فروش فرش تاکید کرد: بسیاری از  مناطق دیگر کشور از جمله تبریز توانسته اند صنعت فرش را ارتقای قابل توجهی بدهند و این امر در گرو این بوده است که به نیاز بازار توجه کرده اند.

وی بیان کرد: سبک سازی بافت فرش و بهره گیری از نقش و نگار جدید در بافت فرش باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

موسوی بیان کرد: فرش بختیاری در گذشته به کشور های مختلف جهان صادر می شد اما هم اکنون استقبال از فرش این استان نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است.

فرش بافان بیشتر در این استان به صورت خانگی در حال فرش بافی هستند که ضرورت دارد که حمایت های لازم از بافنده های فرش از جمله تامین مواد اولیه ارزان قیمت توسط متولی های این بخش انجام شد تا شاهد این باشیم به سلامت از این وضعیت اقتصادی عبور کنیم و صنعت فرش باقی در این استان همچنان فعال باشد.

کد خبر: ۴۴٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha