۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
سرنوشت کارگران «فارسیت»/ رکود ۶ ساله برای کارخانه؛ سرطان سهم کارگران
وقتی عمر یک صنعت به پایان می‌رسد؛

سرنوشت کارگران «فارسیت»/ رکود ۶ ساله برای کارخانه؛ سرطان سهم کارگران

لرستان- کارخانه فارسیت دورود درحالی از سال ۹۴ متوقف شد که به دلیل استفاده از ماده سمی «آزبست»، بسیاری از کارگران آن پس از بازنشستگی به «سرطان ریه» مبتلا شدند و حالا مدیر آن زیر بار ایجاد خط تولید جایگزین و احیای کارخانه نمی‌رود.

بازار؛ گروه استان‌ها: «کارخانه فارسیت» یکی از قدیمی‌ترین صنایع استان لرستان است که در زمینه تولید «ورق موجدار و لوله چهارگوش ساختمانی» فعالیت داشت اما این کارخانه از سال ۹۴ به تعطیلی کشیده شد و تا امروز همچنان در رکود به سر می‌برد. برخلاف سایر صنایع راکد استان که عمدتاً به دلیل مشکلات مالی ورشکست شده‌اند کارخانه فارسیت دورود به علت استفاده از ماده سمی «آزبست» که مخاطراتی برای سلامتی انسان و محیط زیست دارد، تعطیل شده است.

آزبست یک ماده قوی، ارزان و غیرقابل اشتعال است که در مصالح ساختمانی و پارچه‌های نسوز کاربرد دارد اما در عین حال بسیار سمی و خطرناک است و با انتشار از طریق هوا برای افرادی که دائماً در معرض آن قرار بگیرند، ایجاد سرطان‌های غیر قابل درمان می‌کند به همین دلیل امروزه در تمام دنیا استفاده از آزبست ممنوع شده و به صنایعی که از این ماده خطرناک استفاده می‌کردند پایان داده شده است.

بیکاری ۴۰۰ کارگر
با تعطیلی کارخانه فارسیت دورود بیش از ۴۰۰ کارگر آن بیکار شدند اما متأسفانه آنقدر محتاج بوده و دغدغه اشتغال داشتند که بدون در نظر گرفتن جنبه سلامتی خود بعد از تعطیلی کارخانه با تجمع در محل، خواهان بازگشت به کار شدند در حالیکه کمتر کارگری در این کارخانه وجود داشت که پس از بازنشستگی «سرطان ریه» نگرفته باشد.

برخی معتقد هستند که اگر مدیرعامل این کارخانه واقعاً دغدغه اشتغالزایی داشت هیچگاه اجازه نمی‌داد کارخانه تعطیل شود بلکه سعی می‌کرد با ایجاد خط تولید جایگزین، اشتغال پرسنل را حفظ کند؛ به هر حال تعیین تکلیف این ظرفیت عظیم یک مطالبه عمومی است که مسئولان باید در رابطه با آن چاره‌ای بیندیشند.

خطر برای سلامت
رئیس اداره محیط زیست شهرستان دورود در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: ماده معدنی «آزبست» یکی از مواد اصلی به کار رفته در تولیدات کارخانه فارسیت دورود بود درحالیکه بررسی‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌داد که آزبست دارای زیان‌های محیط زیستی و آثار مخربی بر سلامت انسان‌ است.

بارها از سوی سازمان محیط زیست به مسئولان کارخانه فارسیت دورود هشدار داده شد که باید به فکر استفاده از مواد جایگزین در تولیدات خود باشند اما آن‌ها هیچ توجهی نکردند

امیرحسین زلقی، افزود: بارها از سوی سازمان محیط زیست به مسئولان کارخانه فارسیت دورود هشدار داده شد که باید به فکر استفاده از مواد جایگزین در تولیدات خود باشند اما آن‌ها هیچ توجهی نکردند و تا سال ۱۳۹۰ تولیدات این کارخانه با استفاده از آزبست ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ هیئت دولت در مصوبه‌ای با اعلام ممنوعیت استفاده از آزبست در تمام صنایع و تولیدات داخلی، از واردات این ماده معدنی به کشور جلوگیری شد.

وی عنوان کرد: در این بازه زمانی بود که کارخانه فارسیت دورود با چالش جدی مواجه شد اما با این وجود تولیدات کارخانه با استفاده از تکنولوژی جدید و به کار بردن ماده «رزین» به جای آزبست به شکل دیگری ادامه یافت و با این روند تا سال ۹۳ پیش رفت اما از این سال به بعد با توجه به نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات جدید، کم توجهی به مقوله بازاریابی و مهم‌تر از آن عدم حمایت مدیران وقت کارخانه و بی‌توجهی آن‌ها در به روزرسانی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات مستهلک شده، از سال ۹۳ به بعد کارخانه تعطیل شد.

شستا ورود کند
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه شرکت فارسیت زیر مجموعه شستا است، تصریح کرد: هلدینگ شستا باید برای این ظرفیت، طرح جدیدی ایجاد کند تا این واحد تولیدی بتواند به چرخه تولید برگردد.

محمدرضا صفی خانی با بیان اینکه احیای مجدد فارسیت دورود از توان استان خارج است و نیازمند حضور شستا هستیم، خاطرنشان کرد: این کارخانه در حال حاضر هیچ‌گونه بدهی ندارد؛ ما منتظر بودیم سرمایه‌گذار طرح و برنامه‌ای برای احیای این واحد ارائه کند اما تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

تهدید سلامت انسان و محیط زیست
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در خصوص کارخانه ورشکسته فارسیت، گفت: کارخانه فارسیت دورود چند سال است به دلیل تولیدات آزبستی و مواد آلاینده‌ای که داشته تعطیل شده است یعنی آثار مخرب زیست محیطی این مواد برای شهرستان دورود و مخاطراتی که برای سلامتی مردم به دنبال داشت سبب شد که از فعالیت آن جلوگیری شود.

کارخانه راکد فارسیت دورود با مساحت ۷۵ هزار متر مربع از همه زیرساخت‌های لازم برخوردار است که با توجه به فراهم بودن شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری، انتظار داریم مسئولان لرستان به‌واسطه رایزنی با مدیران شستا نسبت به ایجاد خط تولید جایگزین اقدام کنند

علی آشتاب در رابطه با وضعیت کارگران این کارخانه، بیان کرد: کارگرانی که مشمول شرایط بازنشستگی بودند، بازنشسته شدند و سایر کارگران در شرکت‌هایی مثل کارخانه چدن و شرکت بهراد مشغول به کار شدند؛ در حال حاضر فقط تعداد محدودی نیرو برای حفاظت فیزیکی و کارهای خدماتی در این کارخانه مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به ضرورت تغییر کاربری این کارخانه در حوزه صنعت، عنوان کرد: چون کارخانه فارسیت در محیط شهری قرار دارد باید تولیدی داشته باشد که مشکلات زیست محیطی برای مردم ایجاد نکند بنابراین مالک کارخانه باید نسبت به تغییر فعالیت خود اقدام کند همچنین باید گفت  این کارخانه هیچ مشکلی از نظر سرمایه و منابع مالی نداشته و صرفاً به دلیل آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کرد با مخالفت سازمان محیط زیست روبرو شد ضمن اینکه به واسطه استفاده از مواد سمی و خطرناک آزبست، دیگر مشتری برای تولیدات آن وجود نداشت در نتیجه متوقف شد.

مدیر فارسیت اراده‌ای برای تعیین تکلیف کارخانه ندارد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: پیگیری‌های زیادی برای این کارخانه انجام شده ولی تاکنون در بحث فعال‌سازی آن به نتیجه ای نرسیده‌ایم؛ بحث تغییر کاربری این کارخانه در دستور کار قرار دارد و در این راستا پیشنهاداتی هم به مالکین آن ارائه شده است و باید بررسی کنند تا یک طرح اقتصادی که با شرایط زیست محیطی منطقه همخوانی داشته باشد، اجرایی شود.

کارگرانی که مشمول شرایط بازنشستگی بودند، بازنشسته شدند و سایر کارگران در شرکت‌هایی مثل کارخانه چدن و شرکت بهراد مشغول به کار شدند

کارخانه راکد فارسیت دورود با مساحت ۷۵ هزار متر مربع از همه زیرساخت‌های لازم برخوردار است که با توجه به فراهم بودن شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری، انتظار داریم مسئولان لرستان به‌واسطه رایزنی با مدیران شستا نسبت به ایجاد خط تولید جایگزین اقدام کنند؛ به هر حال فارسیت یک صنعت مرده است که به دلایل گفته شده امکان احیای آن وجود ندارد و تنها راه حل، تغییر کاربری و تولیدات جایگزینی است که برای سلامتی انسان و محیط زیست خطرآفرین نباشد.

با توجه به اینکه مدیر کارخانه فارسیت با گذشت حدود شش سال هنوز هیچ طرح و برنامه جایگزنی برای راه‌اندازی کارخانه ندارد اگر قرار باشد مسئولان استان دست روی دست بگذارند تا این مدیر پیش قدم شود شاید هرگز این کارخانه تعیین تکلیف نشود کمااینکه در حال حاضر هم جز یک زمین خالی و تعدادی سوله مخروبه و متروکه چیزی از آن باقی نمانده است.

کد خبر: ۴۴٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود جمني IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      2 0
      احتراما با عرض سلام اينجانب باتفاق دو تن از دوستان كه تماماً از مديران و مهندسين ان صنعت در بخش خصوصي بوديم بيشنهاد اجاره فارسيت درود را با شرط ارايه تسهيلات به شركت فارسيت داريم ومكاتباتهم نيز با اداره كار استان لرستان داريم كه نتيجه اي نداشت اين صنعت با مواد جايكزين ازبست هنوز هم توجيه اقتصادي دارد و مي تواند صادرات نيز داشته باشد ليكن مسئولين همكاري نكردند