۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
بازنگری پیش بینی‌های «تولید ناخالص داخلی» جهانی و شگفتی در بهبود
فیچ ریتینگ بررسی کرد

بازنگری پیش بینی‌های «تولید ناخالص داخلی» جهانی و شگفتی در بهبود

موسسه رتبه بندی و اعتبار سنجی «فیچ ریتینگ» در جدیدترین پیش بینی خود از چشم انداز اقتصادی جهان(GEO)، کاهش ۴.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۲۰ تخمین زده که این رقم یک بازبینی نسبتا بالا از کاهش ۴.۶ رصدی مورد انتظار در ماه ژوئن را نشان می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: موسسه خدمات مالی امریکایی «فیچ ریتینگ» که به همراه استاندارد اند پورز و مودیز در سال ۱۹۷۵ به‌عنوان سه مؤسسه بزرگ رتبه‌بندی اعتباری شناخته شد، در اوایل ماه جاری پیش بینی خود را در رابطه با چشم انداز اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد.

بر همین اساس، مرحله اولیه بهبودی اقتصاد که به دلیل ویروس کرونا خدشه دار و دچار بحران شدید شده است، سریعتر از حد انتظار مشاهده شده و این موسسه رتبه بندی، کاهش چهار تا ۴.۴ درصدی را برای تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری در مقایسه با پیش بینی کاهش ۴.۶ درصدی در ماه ژوئن، پیش بینی کرده است.

 فیچ پیش بینی های خود در رابطه با تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰ در کشورهایی نظیر چین و ایالات متحده بازنگری و اصلاح کرده در حالی که کاهش عمیق تر در منطقه یورو، انگلیس و هند را تخمین زده است. اما با این وجود، ویروس کرونا سرعت بهبود جهانی را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ کندتر خواهد کرد.

با بازنگری و اصلاح پیش بینی های موسسه اعتبار سنجی فیچ ریتینگ، پیش بینی رشد ۲۰۲۰ چین برابر ۲.۷ درصد در مقایسه با ۱.۲ درصد در ماه ژوئن خواهد شد

اقتصاددان این موسسه در این چشم انداز همچنین گفته اند که با این فرض اصلی که اقتصادهای پیشرفته از اجرای مجدد محدودیتها و تعطیلی کسب و کارها در سراسر کشور جلوگیری خواهند کرد، ما انتظار داریم که مدت زمان طولانی طول بکشد تا فعالیتهای اقتصادی به سطح قبل از شیوع ویروس (یعنی سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹) بازگردد. این مسئله در امریکا تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ و در منطقه یورو با رکود عمیق تر تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به طول خواهد انجامید.

در یک سناریوی نزولی که در آن انعقاد قراردادها و معاملات جدید در سراسر کشورهای مختلف در فصل زمستان ضروری به نظر می رسد، تولید ناخالص داخلی ممکن است مجددا کاهش یابد، هرچند که احتمال دارد شدت شوک از سه ماهه دوم سال جاری کمتر باشد.

تولید ناخالص داخلی ممکن است مجددا در زمستان کاهش یابد، هرچند که احتمال دارد شدت شوک از سه ماهه دوم سال جاری کمتر باشد

علاوه بر آن، این موسسه بین المللی اعتبارسنجی اظهار کرد که بهبود فعالیت های اقتصادی پس از رکود اقتصادی شدید و بی سابقه مربوط به ویروس کرونا در ماههای مارس و آوریل، سریعتر از آنچه پیش بینی شده بود اتفاق افتاد، اما انتظار این است که سرعت این بهبودی به زودی تعدیل شود.

در همین راستا، برایان کوولتون، اقتصاددان ارشد فیچ ریتینگ گفت: چین سطح تولید ناخالص داخلی پیش از ویروس خود را بدست آورده و صنعت خرده فروشی در ایالات متحده، فرانسه و انگلیس اکنون از سطح ماه فوریه فراتر رفته است. اما ما شک داریم که این بهبودی مطلوب و تحسین برانگیز باشد.

وی افزود: شوک های بیکاری در اروپا پیش روی ما است، شرکت ها در حال کاهش و ورشکستگی و فاصله اجتماعی همچنان مستقیماً هزینه های بخش خصوصی را محدود می کند.

بر اساس گزارش فیچ، اکنون اقتصاددانان انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده در سال جاری به میزان ۴.۶ درصد کوچک و منقبض شود در حالی که در ماه ژوئن پیش بینی شده بود که اقتصاد این کشور به میزان ۵.۶ درصد سقوط خواهد کرد. همچنین، پیش بینی رشد ۲۰۲۰ چین برابر ۲.۷ درصد (این رقم در اواخر ماه جولای در آخرین ارزیابی رتبه مستقل چین اصلاح شد) در مقایسه با ۱.۲ درصد در ماه ژوئن خواهد شد.

فیچ ریتینگ: اکنون اقتصاددانها انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده در سال جاری به میزان ۴.۶ درصد کوچک و منقبض شود در حالی که در ماه ژوئن پیش بینی شده بود که اقتصاد این کشور به میزان ۵.۶ درصد سقوط خواهد کرد

 این بازنگری ها تا حدودی با کاهش پیش بینی های تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰ برای منطقه یورو با منفی ۹ درصد روبرو خواهد بود در حالی که در ماه ژوئن این کاهش به میزان ۸ درصد پیش بینی شده بود.

علاوه بر آن، انگلیس نیز با کاهش ۱۱.۵ درصدی در مقایسه با پیش بینی ۹ درصدی سه ماه گذشته و بازارهای در حال ظهور به استثنای چین با افت ۵.۷ درصدی در مقایسه با تخمین ۴.۷ درصدی مواجه خواهند شد.

همچنین تغییرات زیادی در پیش بینی افت تولید خالص داخلی هند برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ مشاهده خواهد شد که از پنج درصد به ۱۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

تغییرات زیادی در پیش بینی افت تولید خالص داخلی هند برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ مشاهده خواهد شد که از پنج درصد به ۱۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت

هم اکنون داده های رسمی میزان تغییرات منفی اقتصاد را در سه ماهه دوم سال جاری نشان می دهد که در آن زمان تولید ناخالص داخلی جهان برابر ۸.۹ درصد پیش بینی شده بود. 

کشورهایی نظیر انگلیس، هند، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا اجرای قوانین سختگیرانه و طولانی مدت را در سه ماهه دوم سال جاری تجربه کردند به طوری که میزان تحرک (بازدید از مکانهای خرده فروشی و تفریح) به طور بسیار ناگهانی کاملا کاهش یافت و تولید ناخالص داخلی کاملا سقوط کرد. همچنین، فعالیت های تجاری و کسب و کارها در ماه مارس و آوریل به شدت کاهش یافت و قبل از بهبودی سریع، از ماه مه بسیار کم شد.

کوولتون افزود: ما انتظار نداریم که سرعت بهبودی در چشم انداز اقتصادی جهان در ماه های اخیر ادامه داشته باشد، زیرا جابجایی بازار کار هزینه های مصرف کننده را محدود می کند و شرکت ها از کپکس (هزینه کردن برای افزایش دارایی های فیزیکی مانند تجهیزات، اموال و ساختمانهای صنعتی) استفاده می کنند. علاوه بر آن، ویروسی که هنوز مهار نشده به همراه رفتار فاصله اجتماعی و محدودیت های مداوم فعالیت را کاهش می دهد.

بخش حمل و نقل و اوقات فراغت و گردشگری که به طور معمول هشت تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده و اروپا را تشکیل می دهد، عمیقا آسیب دیده و بهبودی را پس از اعمال محدودیت هایی که در تولید، ساخت و ساز یا صنعت خرده فروشی دیده شده، تجربه نکرده است.

 اقتصاددان ارشد موسسه فیچ انتظار دارد که نرخ بیکاری در منطقه یورو و انگلیس در حالی که بخش های پر کار که در برابر قانون فاصله گذاری اجتماعی (از جمله گردشگری) آسیب پذیر و در حال مبارزه هستند، به طور قابل توجهی افزایش یابد، زیرا یارانه های شغلی از سوی دولت کاهش یافته است.

 اقتصاددان ارشد موسسه فیچ انتظار دارد که ما انتظار داریم که نرخ بیکاری در منطقه یورو و انگلیس در حالی که بخش های پر کار که در برابر قانون فاصله گذاری اجتماعی (از جمله گردشگری) آسیب پذیر و در حال مبارزه هستند، به طور قابل توجهی افزایش یابد، زیرا یارانه های شغلی از سوی دولت کاهش یافته است

اعلان ها و اعلامیه های در نظر گرفتن تخفیف های بیشتر و سیاست های مالی جدید از ماه ژوئن به جبران ضعف تقاضای خصوصی کمک کرده به طوری که روند بهبود از اواخر سال ۲۰۲۰ تعدیل خواهد شد، در حالی که این سطح تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ هم به منطقه یورو نخواهد رسید. 

وی افزود: هنوز هم می بینیم که مسیر بهبودی دارای یک شیب تند نزولی، سپس یک بازنگری جزئی و به دنبال آن بهبود تدریجی تر خواهد بود. پس از یک رکود اقتصادی دو ماهه، من فکر می کنم که ۱۸ ماه از آوریل طول خواهد کشید تا ایالات متحده به تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹  برسد، در حالی که برای منطقه یورو ۳۰ ماه فرصت لازم است.

پیش بینی بانک نات وست در ماه آوریل ۲۰۲۰

بازارهای نوظهور با توجه به محدودیت ها و قوانین فاصله گذاری های اجتماعی به همراه ظرفیت مراقبت های بهداشتی و دامنه کمتر برای تسهیل سیاست های کلان تهاجمی، از بسیاری جهات با چالش های اقتصادی شدیدتر روبرو هستند.

بازارهای نوظهور با توجه به محدودیت ها و قوانین فاصله گذاری های اجتماعی به همراه ظرفیت مراقبت های بهداشتی و دامنه کمتر برای تسهیل سیاست های کلان تهاجمی، از بسیاری جهات با چالش های اقتصادی شدیدتر روبرو هستند

در این بازارها، اکنون بسیاری ازشاخص ها با مقیاس قابل مقایسه یا بزرگتر از آنچه در اروپا دیده می شود، با وجود نرخ رشد زمینه ای بسیار بالاتر، با انقباض اقتصادی روبرو هستند که تسهیل شرایط اعتباری جهانی پس از تزریق گسترده نقدینگی بانک مرکزی موجب تسکین شده است.

پیش بینی های مرتبط با چشم انداز اقتصادی جهان فرض می کند که از بازگشت به رویکردهای بسیار سختگیرانه و تعطیلی کامل در سراسر کشور برای مهار ویروس جلوگیری خواهد شد، اما این یک خطر اصلی نزولی است.

چنین سناریویی می تواند موجب سقوط مجدد سطح تولید ناخالص داخلی شود، اگرچه احتمالاً میزان آن در مقیاس محدودتری از آنچه در سه ماهه دوم مشاهده شده، خواهد بود.

کد خبر: ۴۴٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha