۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
قیمت پایین انگور مشکل هرساله انگورکاران؛ این خوشه‌های زیبای ارزان!
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت پایین انگور مشکل هرساله انگورکاران؛ این خوشه‌های زیبای ارزان!

اردبیل- برداشت انگور از تاکستان‌های مشگین شهر اردبیل آغازشده است؛ باغدارانی که امسال هم به قیمت بسیار پایین محصولاتشان را به دست دلالان می سپارند.

حسین ذالی؛ بازار: برداشت انگور از تاکستان‌های مشگین شهر آغازشده است و باغداران سخت در تلاش و فعالیت هستند؛ باغدارانی که امسال محصولشان به‌خوبی به بار نشسته و خدا را به خاطر نعمت‌های فراوانش شاکر هستند.

اما در این میان فروش محصولات به قیمتی که نفعی برای باغداران مشگین شهری داشته باشد به یک دغدغه مهم تبدیل‌شده است.

انگور مشگین شهر در بازارهای دیگر استان‌ها به قیمت بالاتر از ۲۰ هزارتومان به فروش می‌رسد
علی فتحی باغدار مشگین شهری در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه امسال بار انگور خوب است گفت: متأسفانه درفروش انگور با مشکل مواجه هستیم و باقیمت بسیار پایین از ما می‌خرند.

وی گفت: درحالی‌که باغداران در طول ماه‌های گذشته برای به بار نشستن باغ انگورشان شبانه‌روزی تلاش کرده‌اند ولی نفع و سود این تلاش و کوشش را دلالان می‌برند.

فتحی در ادامه اظهار کرد: دلالان انگور را به قیمت ۴ هزارتومان از باغدار می‌خرند؛ این درحالی‌ است که همین انگورها را در بازارهای تهران و سایر استان‌ها، بیش از۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

باغدار مشگین شهری ادامه داد: ما شرمنده خانواده‌هایمان هستیم. چشم امید آن‌ها به فروش انگور بود. متأسفانه قیمت فروش انگور کفاف هزینه‌هایی که برای نگهداری و به ثمر رسیدن باغ انجام دادیم نمی‌کند این در حالی است که انگور مشگین شهر طرفداران زیادی در کشور دارد.

باغداران مشگین شهری طاقت این‌همه بی‌مهری را ندارند
در همین خصوص علی مرادی کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه نزدیک به ۲هزار هکتار از باغات مشگین شهر به زیر کشت انگور رفته است گفت: با توجه به شرایط میوه دهی به نظر می‌رسد امسال بیش از ۲۵ هزار تن انگور از تاکستان‌های مشگین شهر برداشت شود.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت خرید انگور در باغ‌ها از مطالبات به‌حق باغداران است و دیگر تحمل فروش انگور باقیمت پایین را ندارند.

مرادی اظهار کرد: باغداران مشگین شهر دیگر طاقت این‌همه بی‌مهری را ندارند.

وی اظهار کرد: انگور میوه‌ای اقتصادی و سودآور است که اگر مسئولان در راستای حمایت از باغداران برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند می‌توان قیمت فروش محصول در باغ را حداقل دو برابر افزایش داد.

مرادی همچنین اظهار کرد:مردم مشگین شهر نیز برای برداشت محصولی باکیفیت لازم است در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت، مشاوره‌ای با کارشناسان جهاد کشاورزی داشته باشند تا بعد از تلاش چندین ماهه، دچار ضرر و خسران نشوند.

انگور مشگین شهر، محصولی برای توسعه گردشگری
در این میان بسیاری بر این باورند با توجه به اینکه در طول سال‌های گذشته مشگین شهر به‌عنوان یکی از شهرهای مسافر پذیر شناخته‌شده است، می‌توان از ظرفیت باغات و محصولات این شهر نیز برای درآمدزایی و البته توسعه گردشگری استفاده کرد.

 وحید جاهدی کارشناس توریسم و گردشگری در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اگرچه مشگین شهر یک شهر توریستی است اما مسئولان استان با برنامه‌ریزی‌های مناسب و با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، می‌توانند با احداث مکان‌های گردشگری مناسب، در جذب گردشگر و ماندگاری آن‌ها تأثیر بسزایی داشته باشند.

وی وجود باغات و اراضی حاصلخیز در مشگین شهر را یکی از پتانسیل‌های بالای این شهرستان در جهت درآمدزایی و توسعه گردشگری عنوان کرد و افزود: ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی، متل و فراهم شدن سایر زیرساخت‌ها می‌تواند باعث شناساندن محصولات تولیدی در این شهرستان شود.

جاهدی بابیان اینکه جوانان تحصیل‌کرده بومی باید از ظرفیت‌های موجود در راستای اشتغال‌زایی استفاده بهینه داشته باشند گفت: البته لازم است مسئولان استانی نیز برنامه مناسبی در راستای حمایت از کشاورزان و باغداران داشته باشند.

البته ناگفته پیداست که کمبود صنایع تبدیلی در استان به آفتی بزرگ در حوزه کشاورزی و باغداری تبدیل‌شده که لازم است تدابیر مناسبی در این خصوص اتخاذ شود.

بی‌شک امروز یکی از مهم‌ترین روش‌های توسعه اشتغال و افزایش درآمد توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است که این مهم می‌تواند از خسران کشاورزان و باغداران نیز جلوگیری کند.

در این خصوص خلیل نیکشاد مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل با تأکید بر اهمیت توسعه صنایع تبدیلی اظهار کرد: اداره کل جهاد کشاورزی استان اردبیل برای صدور مجوزهای جدید همکاری‌های لازم را با سرمایه گذران انجام خواهد داد.

درهرحال انتظار حمایت از کشاورزان و باغداران، انتظاری معقول و منطقی از سوی فعالان این حوزه است؛ چراکه این قشر نقش اساسی در رونق تولید و اشتغال و پویایی اقتصاد منطقه دارند.

امید می‌رود مسئولان استانی تدابیر مناسبی در راستای حمایت از باغداران اتخاذ نمایند.

کد خبر: ۴۴٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha