۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
پیام وزیر نفت به مناسبت «روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی»

پیام وزیر نفت به مناسبت «روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی»

زنگنه، وزیر نفت تأکید کرد: مخاطرات ذاتی صنعت نفت ایجاب می‌کند، نظام مدیریت شرایط اضطراری، برای حصول آمادگی در واکنش به وضعیت‌های اضطراری محتمل، استقرار یافته و ارزیابی مداوم شود.

به گزارش بازار به نقل از شانا، متن کامل پیام بیژن زنگنه، به مناسبت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی به شرح زیر است: سالروز از خودگذشتگی آتش‌نشانان غیور در بمباران پالایشگاه آبادان در هفتم مهرماه ۱۳۵۹ و نام‌گذاری این روز تاریخی به‌عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی در تقارن با هفته دفاع مقدس، فرصتی مغتنم برای بازبینی عملکرد ایمنی و آتش‌نشانی، درس‌آموزی از حوادث، بهبود مستمر HSE در فرآیندهای کاری و ترویج فرهنگ پیشگیرانه ایمنی است.

واحدهای ایمنی و آتش‌نشانی در صنعت نفت قدمتی بیش از صد سال دارند و در سال‌های اخیر نیز به‌عنوان بخشی از سامانه مدیریت HSE در مسیر توسعه به بلوغ مناسبی رسیده‌اند. مهم‌ترین دستاورد مورد انتظار از نظام مدیریت ایمنی، استقرار رویکردهای پیشگیرانه در شناسایی و کنترل نظام‌مند مخاطرات است که این امر مستلزم طرح‌ریزی راهبردهای مدیریت ریسک و در عین حال بهبود یکپارچگی مکانیکی و قابلیت اطمینان تجهیزات فرآیندی است.

ماه‌های پایانی سال گذشته، صنعت نفت کشور نیز مشابه سایر ارکان جامعه متأثر از همه‌گیری جهانی بیماری نوظهور کووید -۱۹ بوده و تداوم شیوع گسترده این بیماری، مخاطراتی جدید را در صنعت نفت ایجاد کرده است و، چون مأموریت ذاتی این صنعت، تأمین انرژی کشور است و در شرایط کنونی، استمرار و پایداری این مأموریت اهمیتی خاص دارد، بنابراین ضرورت دارد پروتکل‌های بهداشتی در این صنعت به‌گونه‌ای اجرا شود که با پیشگیری از وقوع حوادث، خدشه‌ای به تداوم عملیات و فعالیت‌ها در تأسیسات تولیدی و واحدهای عملیاتی و پشتیبانی وارد نشود. تقویت انضباط ایمنی، سرپرستی فعالیت‌ها و اجرای دقیق ضوابط و الزام‌های ایمنی، لایه حفاظتی محکمی در مقابل بروز خطاهای عملیاتی و نواقص تجهیزاتی منجر به بروز حوادث ایجاد خواهد کرد و از این رو از همه همکاران عزیز به‌ویژه مدیران صنعت نفت مؤکد درخواست می‌شود در اجرای دقیق و سختگیرانه ضوابط و دستورعمل‌های ابلاغی اهتمام ویژه داشته باشند.

علاوه بر تدابیر پیشگیرانه، مخاطرات ذاتی صنعت نفت ایجاب می‌کند نظام مدیریت شرایط اضطراری شامل فرآیندها، منابع و سامانه‌های مورد نیاز برای حصول آمادگی در واکنش به وضعیت‌های اضطراری محتمل، استقرار یافته و مورد ارزیابی مداوم قرار گیرد. همچنین با توجه به اینکه نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای یکی از عناصر کلیدی در این نظام است و آتش‌نشانان عزیز در رده‌های مختلف، بدنه اصلی این بخش را تشکیل می‌دهند، بنابراین امسال با ابلاغ و اجرای طرح نوین ساماندهی مشاغل و ایستگاه‌های آتش‌نشانی صنعت نفت، تلاش خواهد شد کارکنان آتش‌نشانی به لحاظ صلاحیت حرفه‌ای و چارچوب سازمانی، به سطحی که شایستگی آن را دارند، ارتقا یافته و از مدیران ستادی و عملیاتی، انتظار دارد زمینه‌های لازم برای اجرای این طرح در شرکت‌ها و واحدهای تابعه را فراهم کنند.

از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر یکایک همکاران عزیز در خدمت به کشور عزیزمان سپاسگزارم. یقین داشته باشید اقدام‌های شبانه‌روزی شما در صیانت از سلامت نیروی انسانی، تأسیسات و محیط زیست به‌عنوان سرمایه‌های ملی کشور ماندگار خواهد شد.

کد خبر: ۴۴٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha