۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
در فرآیند صدور کارت بازرگانی، هیچ مسئولیتی از اتاق بازرگانی سلب نشده است
مدیر سامانه اعتبار سنجی وزارت صمت:

در فرآیند صدور کارت بازرگانی، هیچ مسئولیتی از اتاق بازرگانی سلب نشده است

فسنقری، مدیر سامانه اعتبار سنجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در فرآیند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی به هیچ عنوان حق و مسئولیتی از اتاق بازرگانی سلب نشده است.

به گزارش بازار، «مهدی فسنقری» افزود: در ماده (۳) قانون مقررات واردات و صادرات کشور تصریح شده مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی ایران صادر و به تائید وزارت بازرگانی می رسد.

وی اظهارداشت: آنچه در ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات است طبق قانون بصورت استعلام سیستمی انجام می دهیم و سپس پرونده را برای اتاق بازرگانی ارسال می کنیم.

مدیر سامانه اعتبار سنجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث احراز صلاحیت متقاضی، احراز مکان، کارت عضویت، بحث سه سال سابقه فعالیت تجاری و هر آنچه در حیطه وظایف دوستان در مجموعه اتاق بازرگانی بوده همچنان به قوت خود باقی است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق قانون «تائید» و «صدور» کارت های بازرگانی به ترتیب بر عهده وزارت «صمت» و «اتاق بازرگانی» است، افزود: در فرآیند جدید برای یکپارچه سازی و کنترل صدور کارت بازرگانی، بازرگانان باید به سامانه جامع تجارت مراجعه و اسناد و مدارک خود را بارگذاری کنند تا سیر اداری آن طی شود.

فَسنقری اظهارداشت: بر اساس قوانین و مقررات ابلاغ شده برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از کارت های بازرگانی در سامانه «اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری» انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: بطورکلی در فرآیند جدید صدور کارت های بازرگانی و کسب و کار تسهیل می شود.

مدیر سامانه اعتبار سنجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان شده که پنجره واحد تجاری کشور «سامانه جامع تجارت» است به همین دلیل تمامی فرآیندهای مرتبط با کارت بازرگانی از جمله صدور، تمدید، ابطال و تعلیق همه باید ذیل پنجره واحد سامانه جامع تجارت برای بازرگان انجام شود.

وی افزود: سامانه اعتبارسنجی یکی از زیر سامانه های «سامانه جامع تجارت» است که متضمن فرآیندهای کارت بازرگانی نظیر صدور، تمدید و ابطال است که متقاضی طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا درخواست خود را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کند.

فسنقری ضمن اشاره به اینکه سامانه هوشمند اتاق بازرگانی ایران نزدیک به ۱۰ سال است که فعالیت دارد، اظهارداشت: در این سال ها خیلی از استعلام ها بصورت سیستمی نبوده بلکه بصورت فیزیکی از متقاضی اخذ و سپس چک می شد.

وی ادامه داد: استعلامات سیستمی که طبق شرایط صدور و تمدید مندرج در ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در فرآیند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی اضافه شده و پیش از این وجود نداشته شامل استعلام چک برگشتی از بانک مرکزی، استعلام حساب جاری از بانک مرکزی، استعلام وضعیت نظام وظیفه از نیروی انتظامی، استعلام مدرک تحصیلی از وزارت آموزش و پرورش، استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استعلام مدرک تحصیلی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استعلام مدرک تحصیلی از دانشگاه آزاد اسلامی، استعلام پروانه بهره برداری صنعتی، استعلام پروانه بهره برداری معدنی، استعلام پروانه فنی و مهندسی، استعلام پروانه بهره برداری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، استعلام پروانه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از سازمان تنظیم مقررات، استعلام کد رهگیری املاک از سامانه املاک و مستغلات و همینطور استعلام تطابق مدیرعامل و شرکت است.

مدیر سامانه اعتبار سنجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نامه ۲۵ شهریورماه سال جاری دبیرکل اتاق بازرگانی ایران خطاب به «حمید زادبوم» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران آمده است ۶۶۵ درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی تا بیست و پنجم شهریور ماه از سامانه جامع تجارت به اتاق بازرگانی ارسال شده ‌که از این تعداد ۴۸ مورد منجر به صدور یا تمدید شده است.

وی افزود: این در حالیکه تمامی اطلاعات متقاضیان و همینطور استعلام های دریافتی از سازمان ها و دستگاه های مختلف همه و همه برای اتاق ارسال می شود.

کد خبر: ۴۴٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha