۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
تورهای گردشگری غیرمجاز پاشنه آشیل صنعت گردشگری
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد:

تورهای گردشگری غیرمجاز پاشنه آشیل صنعت گردشگری

مشهد- امسال کرونا تمامی معادلات صنعت گردشگری را به‌هم‌ریخته و لذا این بیماری به دلیل بیکاری افزون بر ۱۷ هزار نفر و تعطیلی نیمی از دفاتر خدماتی گردشگری در خراسان رضوی بسیاری از افراد را به اقدامات غیرقانونی واداشته که شاید از این طریق بتوانند بخشی از زیان ناشی از این سونامی را جبران کنند.

بازار-گروه استان ها: متأسفانه شیوع بیماری کرونا امسال شوق سفر را در ایرانیان به‌شدت سرکوب کرده است و باوجود تخفیف‌های استثنایی و غیرقابل‌باور در مناطق گردشگری اما بازهم رغبت و یا اشتیاقی برای سفر دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار این موضوع موجب شده تا برخی از افراد به‌صورت غیرمجاز در قالب تورهای بیابان‌گردی و یا تورهای روستاگردی پشت نقاب گروه‌های ورزشی از این راه منبع درآمد ایجاد کنند.

در این وضعیت ویژه که امکان برپایی تورهای گردشگری مجاز در زمان شدت گرفتن بیماری کرونا وجود ندارد، عده‌ای از افراد سودجو شرایط را برای برگزاری تورهای غیرمجاز و غیرقانونی مهیاتر از همیشه یافته و با انواع تبلیغات در فضاهای مجازی و حتی کاغذی در سطح شهر، به دنبال منافع مالی خود هستند و هیچ اعتنایی به قوانین نداشته لذا این موضوع می‌تواند پاشنه آشیل صنعت گردشگری باشد.

گفتنی است در روزهای پایانی هر هفته به‌ویژه در مبادی اصلی و وردی و خروجی‌های مشهد جوانان و خانواده‌های بسیاری چشم‌انتظار رسیدن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی هستند که آن‌ها را در قالب تور گردشگری به ارتفاعات و یا حومه شهر مشهد منتقل کند و لذا بنا بر گفته بسیاری از مسئولان گردشگری تفکیک این موضوع که آیا این افراد در قالب تور گردشگری عزیمت دارند یا ورزشی و یا خانوادگی کمی مشکل‌ساز شده است.  

تعطیلی مجازها افزایش غیرمجاز ها
سبحان حسینی یکی از راهنمایان تورهای گردشگری که از سال گذشته تاکنون بیکار است و مجبور شده به شغل دیگری روی بیاورد د این رابطه به بازار می‌گوید: افزون بر سه هزار راهنمای گردشگری در خراسان رضوی تا قبل از شیوع بیماری کرونا فعالیت داشتند که در حال حاضر همگی آن‌ها بیکار شدند.

وی اظهار می‌کند: طبیعی است وقتی ما راه را برای فعالیت‌های قانونی می‌بندیم و فکری به حال این نیروهای مرتبط با گردشگری برنمی‌داریم از آن‌طرف بسیاری از افراد شاغل در این صنعت برای ادامه حیات اقتصادی مجبور هستند از راه‌های غیرقانونی مانند همین برگزاری تورهای غیرمجاز روی بیاورند.

وی عنوان می‌کند: بی‌برنامگی برای صنعت گردشگری باعث شد فعالیت‌های مجاز و قانونی متوقف‌شده و در کنار آن فعالیت‌های غیرمجاز در حوزه‌های مختلف اقامتی و تور گردانی رشد پیدا کنند و لذا این موضوع بسیار طبیعی است.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی دولت اظهار می‌کند: دولت برای راهنمایان گردشگری مبلغ شش میلیون تومان تسهیلات با بهره ۱۲ درصد در نظر گرفته  ولی برای افرادی امثال من که بیمه‌ای نداشته و از اسفندماه سال گذشته تاکنون به دنبال کار هستند این تسهیلات که باید سود آن را هم به اصل مبلغ اضافه کرد چه کمکی می‌کند؟

در این وضعیت ویژه که امکان برپایی تورهای گردشگری مجاز به دلیل کرونا وجود ندارد، عده‌ای از افراد سودجو شرایط را برای برگزاری تورهای غیرمجاز و غیرقانونی مهیاتر از همیشه یافته و با انواع تبلیغات در فضاهای مجازی و حتی کاغذی در سطح شهر، به دنبال منافع مالی خود هستند

وی عنوان می کند: در حال حاضر ما وزارتخانه داریم  و لذا این توقع وجود داشت که حمایت‌های بیشتری از این صنعت انجام شود و مانند سایر وزارتخانه‌ها که از مستخدمان خود را حمایت می‌کنند از ما نیز به عنوان نیرو های متخصص حمایت بیشتری می شد.

چه باید کرد؟
وی در این رابطه پیشنهاد می‌دهد تا قبل از هزینه کردن برای مقابله با تور های غیرمجاز و غیراستاندارد زمینه تبلیغات، در مرحله اول برای تورهای گردشگری سالم، استاندارد و با امنیت داخلی  فراهم شود به‌طوری‌که تمهیدات لازم برای این تورها را در قالب تورهای مجاز مانند دفاتر مسافرتی و راهنمایان دارای کارت گردشگری فراهم آوریم.
 
این راهنمای تورهای گردشگری بیان می‌کند: در حال حاضر که همه فعالیت‌های روزمره با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود وادارات و مدارس فعال هستند، گردشگری نیز خارج از این مسائل نبوده و به نظر من لازم است به گردشگری نیز اجازه فعالیت داده‌ شود تا از این رمق باقی‌مانده استفاده کرده و خود را حفظ کند.

وی تأکید می‌کند: در این زمینه رسانه‌ها نیز می‌توانند دید مردم به گردشگری را تغییر داده و بازتر کنند و آن‌ها را با تبلیغات به استفاده از تورهای استاندارد و راهنمایان کارت دار تشویق کنند.

برخورد با تورهای غیرمجاز
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که طرح مقابله با تورهای غیرمجاز در مشهد مقدس از ابتدای تابستان امسال به مرحله اجرا درآمد به بازار می‌گوید: در این راستا در پایان تعطیلات هر هفته با حضور نمایندگان میراث فرهنگی، سازمان جوانان، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و دادگستری نسبت به رصد و شناسایی تورهای غیرمجاز در مبادی خروجی مشهد اقدام شده است.

یوسف بید خوری بابیان اینکه متأسفانه پیگیری‌ها و رصدهای انجام پذیرفته نشان می‌دهد که اغلب تورهای گردشگری که در شرایط کرونایی انجام می‌پذیرد از نوع غیرقانونی و فاقد دریافت مجوزهای لازم و یا رعایت استانداردهای یک تور گردشگری است ادامه می‌دهد: البته  نظارت ما در این راستا محدود به فضای حقیقی نبوده بلکه ناظران ما بر تبلیغات تورها در فضای مجازی نیز نظارت دارند.

وی عنوان می‌کند: در این راستا گزارش‌ها و رصدهای فضای مجازی به دفتر نظارت بر دفاتر ارسال می‌شود و پس از بررسی تبلیغات در صورت غیرمجاز بودن تورهای برگزارکننده از طریق پلیس فتا پیگیری و با متخلفان برخورد می‌شود.

 بیدخوری در مواجه با این نوع تورها اظهار می‌کند: زمانی که به برخی از این افراد که نسبت به برگزاری تور اقدام می‌کنند ایراد می‌گیریم آن‌ها فعالیت خود را منتسب به وزارت ورزش و جوانان می‌دانند و تور را ورزشی و برای آمادگی جسمانی جلوه می‌دهند اما هنگامی‌که اداره ورزش و جوانان پیگیر موضوع می‌شود آن‌ها تور را منتسب به میراث فرهنگی عنوان می‌کنند!

وی با ابراز تأسف اظهار می‌کند: متأسفانه در بررسی‌هایی که انجام‌شده متوجه شدیم ۸۰ درصد این تورها هیچ‌یک از مجوزهای لازم را نداشته و در برخی از این تورها هیچ‌کدام از اصول اخلاقی لازم نیز رعایت نمی‌شود.

کد خبر: ۴۴٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha