۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
شاخص قیمت گذاری در بازار فولاد

شاخص قیمت گذاری در بازار فولاد

افزایش نرخ بازار فولاد و اثر پروانه ای آن بر سایر بازارهای مواد اولیه حاکی از این است که باید در انتظار اولین تکانه های قدرتمند یک تورم در فاز قیمت تمام شده بسیاری از کالاها باشیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بهای میلگرد شاخص قیمتی بازار فولاد است که با اثر پروانه ای بر بازار سایر مواد اولیه، نگرانی جدی از افزایش قیمت تمام شده محصولات نهایی و تشدید تورم در بخش هزینه تولید در گروه های مختلف صنعتی را به وجود می آورد. افزایش نرخ بازار فولاد و اثر پروانه ای آن بر سایر بازارهای مواد اولیه حاکی از این است که باید در انتظار اولین تکانه های قدرتمند یک تورم در فاز قیمت تمام شده بسیاری از کالاها باشیم. آزادی عمل موجود در بازار فولاد در کنار تاثیرپذیری این بازار از نوسان بهای ارز و نقدشوندگی بالای آن سبب شده تا بازار فولاد با محوریت میلگرد به یکی از شاخص های قیمتی در بین بازارهای کالایی کشور آن هم در شرایطی که در رکود تاریخی قیمت این بازار قرار داریم تبدیل شود.

به عبارت ساده تر می توان گفت بازار مصنوعات فولادی به عنوان یکی از بازارهای مهم پیش نگر در اقتصاد ایران محسوب می شود که این بازار ظرف ماه های اخیر رشد نرخ بزرگی را تجربه کرده است. در این بین نقدشوندگی بالای فولاد در کنار نوسان نرخ آزادانه آن باعث شده تا بازار مصنوعات فولادی در کشور به بستری برای تبدیل نقدشوندگی به کالا تبدیل شود و در واقع نرخ فولاد به یک شاخص قیمتی برای بازار سایر مصنوعات فلزی یا حتی دیگر بازار های کالایی باشد.

در این میان بهای میلگرد نیز خود شاخصی برای نوسان نرخ بازار فولاد به شمار می رود، همچنین بهای میلگرد دربازار آزاد از قرابت بالایی با شاخص بورس اوراق بهادار برخوردار است. بنابراین می توان از روند قیمتی در بازار مصنوعات فولادی به عنوان سیگنال پیش نگر استفاده کرد که این سیگنال این روزها از ایجاد ابر تورمی در کشور خبر می دهد. در حالی که نرخ ارز نیمایی از هفته آخر فروردین تا هفته ابتدایی مهر رشد ۶۲ درصدی و نرخ ارز آزاد نیز در همین زمان  افزایش ۷۹ درصدی داشته است، نرخ هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد، افزایشی ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و از ۵۹۰۰ تومان به ۱۲۳۰۰ تومان رسیده است.

همچنین قیمت پایه هر کیلوگرم شمش فولاد نیز در همین زمان رشدی ۱۲۷ درصدی داشته و از ۳۶۰۰ تومان به ۸۲۰۰ تومان در معاملات روز اول مهر رسیده است. همچنین میانگین نرخ معامله هر کیلوگرم شمش فولاد در بورس کالا هم از ۴ هزار تومان با افزایشی ۱۵۰ درصدی به ۱۰ هزار تومان در معاملات روز اول مهر ماه رسید.

کد خبر: ۴۴٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha