۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
برنامه بودجه استرالیا؛ حامی رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری زیرساختی
بازار گزارش می‌دهد؛

برنامه بودجه استرالیا؛ حامی رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری زیرساختی

برنامه بودجه استرالیا در روز ۶ اکتبر سال جاری ارایه می شود و دولت اعلام کرد در بودجه سال جاری هزینه های سرمایه گذاری های زیر ساختی که حامی اشتغال و رشد اقتصادی هستند، افزایش چشمگیری دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: استرالیا، کشوری که در جریان همه گیری کرونا برای اولین بار طی سی سال اخیر رکود را تجربه کرده است و نامش در میان موفق ترین کشورها در کنترل بحران کرونا و سخت گیرترین کشورها در زمینه ایجاد محدودیتهای مرزی ثبت شده است، از باز شدن تدریجی مرزهای داخلی و از سر گیری زندگی عادی در شهرهای بزرگ این کشور خبر می دهد.

به گزارش سیدنی مورنینگ هرالد از روز دوشنبه ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی شهر ملبورن بعد از بالغ بر ۸ هفته قرنطینه کامل، دوباره به جریان زندگی باز می گردد.

بازگشت مردم به دفاتر کاری و حضور دانش آموزان در مدارس توسط این رسانه استرالیایی به عنوان نقطه روشنی برای مبارزه استرالیا با کرونا معرفی شد. این خبر در شرایطی مطرح شد که در هفته های اخیر مرزهای داخلی ایالتهای استرالیا که بعد از صد سال به دلیل پاندمی به روی هم بسته شده بود و امکان سفر مردم را در داخل کشور فراهم نمی کرد، باز شد و اخباری در مورد احتمال از سرگیری پروازهای خارجی در این کشور از انتهای سال جاری میلادی منتشر شد.

همچنین خبرگزاری رویترز در مورد تصمیم دولت استرالیا برای دادن اجازه ورود به دانشجویان خارجی برای بازگشت به استرالیا از انتهای سال ۲۰۲۰ گزارشی منتشر کرد و در این گزارش نوشت که موج بالای همه گیری در کشورهایی که بیشترین شمار دانشجویان را در استرالیا دارند، باعث نگرانی مقامات شده است و بحث در مورد چگونگی اجرای این طرح همچنان ادامه دارد.

بودجه استرالیا با شش ماه تاخیر ارایه شد
همه گیری کرونا ضمن وارد کردن آسیب زیاد به اقتصاد استرالیا و از بین بردن درآمد این کشور از دانشجویان خارجی، باعث شد تا بخش زیادی از سیاستهای دولت با تاخیر اجرا شود. به عنوان مثال قرار است قانون بودجه سال جاری به جای فصل اول سال ۲۰۲۰ در روز ۶ اکتبر سال جاری ارایه شود.

همچنین قوانین مهاجرتی، لیست مشاغل مورد نیاز هر ایالت و سازو کاری که قرار است برای مهاجرپذیری در سال ۲۰۲۱ مد نظر قرار بگیرد که در اواخر اکتبر ارایه خواهد شد. خبرگزاری ای یو در این مورد نوشت: «کرونا اقتصاد ما را برای شش ماه تعطیل کرد. مدارس تعطیل بود و زندگی در کشور جریان نداشت. حتی دولت امکان تصمیم گیری در مورد مسایل مهم کشوری را نیز از دست داد. باید در نظر داشت تاخیر در ارایه قوانین مهاجرت و بسته شدن مرزهای کشور به روی خارجی ها آسیب زیادی به اقتصاد استرالیا وارد می کند زیرا این کشور مهاجر پذیر است و مهاجران نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارند.»

 این خبرگزاری در مورد بودجه سال جاری نوشت: «برنامه بودجه سال جاری متفاوت از سالهای قبل است و این برنامه برای سالی تهیه شده است که ویژگی های متفاوتی نسبت به قبل دارد. ما در حال تجربه سخت ترین پاندمی در دنیا طی ۱۰۰ سال اخیر هستیم و این معضل باعث شد تا نیازهای اقتصاد دنیا تغییر کند و فرصت های تازه ای برای رشد در اقتصاد فراهم شود. در بودجه سال جاری افزایش هزینه های آموزشی هم به عنوان بخشی از نیاز استرالیا در گذر از بحران های اقتصادی ناشی از پاندمی و تجربه رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است.»

 دولت مصمم به احیای اقتصاد است
«اسکات موریسون» نخست وزیر کشور استرالیا در جلسه اخیری که برای اعلام زمان ارایه بودجه سال جاری برگزار شده بود گفت: «هدف اصلی بودجه سال جاری حمایت از رشد  اقتصادی و تسریع روند احیای اقتصاد است. در این بودجه بیشترین میزان سرمایه گذاری سالانه در زیرساختها را در نظر گرفتیم زیرا این سیاست باعث اشتغال زایی و رشد اقتصادی می شود.»

 طبق گزارشهای ارایه شده توسط دولت استرالیا در فصل دوم سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور ۷ درصد تنزل یافت که بالاترین نرخ انقباض فصلی از سال ۱۹۵۹ تا کنون بوده است. این در حالیست که در فصل اول سال جاری اقتصاد این کشور تنها ۰.۳ درصد منقبض شده بود. همین آمارها نشان داد که اقتصاد این کشور رسما وارد رکود شده است اگرچه پیش بینی می شود این رکود کوتاه مدت باشد و به سرعت روند بازسازی اقتصاد شروع شود.

طبق این گزارش که در نشریه مارکت واچ منتشر شده است، حتی قبل از همه گیری کرونا هم اقتصاد این کشور در مسیر افول قرار گرفته بود و دلیل این مساله هم آتش سوزی های گسترده در جنگل های استرالیا بود. آتش سوزی هایی که وسعت زیادی داشت و در تاریخ بی سابقه بود.

«جاش فریدنبگ» وزیر خزانه داری استرالیا هم در مورد بودجه سال جاری گفت: «بودجه سال جاری به گونه ای تهیه شده است که باعث رشد سریع اقتصاد کشور شود. انتظار داریم تا ژوین سال ۲۰۲۱  ارزش اقتصاد ما ۶ درصد کاهش یابد ولی از آن پس افزایش سریع نرخ رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.»

وی تاکید کرد: «من اطمینان دارم همانطور که استرالیا در زمره الگوی های موفق در کنترل بحران کرونا در دنیا بوده است می تواند به الگویی موفق در رشد اقتصادی در پسا کرونا هم تبدیل شود . اقتصاد ما توان زیادی برای رشد دارد و بودجه های حمایتی هم می تواند این روند را تسریع و تقویت کند.»

کد خبر: ۴۴٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha