۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
طعم آب خلیج فارس در کام مردم کویر؛ اولین بارقه های عبور از خشکسالی در کرمان
بازار گزارش می دهد؛

طعم آب خلیج فارس در کام مردم کویر؛ اولین بارقه های عبور از خشکسالی در کرمان

کرمان- پس از سال ها انتظار برای نخستین بار آب خلیج فارس به عمق کویر رسیده و پیش بینی می شود تبعات ناشی از ۲۰ سال خشکسالی در کرمان به زودی کاهش می یابد.

بازار؛ گروه استان ها: نگرانی در خصوص خشکسالی بی سابقه در استان کرمان هر سال بیشتر می شود و تبعات ناشی از بی آبی بخشهای جدیدی از اقتصاد استان را هدف می گیرد.

این روزها به هر استان جنوبی کشور سر بزنید یکی از طرح های مقابله با خشکسالی انتقال آب خلیح فارس عنوان می شود اما اکثر این طرح ها در حد حرف و وعده های زیبا و عملیاتی نشده است که روی کاغذ مانده است.

طرحی که جایگزین انتقال آب از بهشت آباد شد
اما در استان کرمان وقتی انتقال آب از بهشت آباد و سرشاخه های زاینده رود با وجود لوله کشی در بخشی از مسیر در استان کرمان بی نتیجه رها شد مسئولان استان با کمک مجتمع مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادر ملوی یزد طرحی برای انتقال آب خلیج فارس برای استفاده در بخش صنعت، در دستور کار قرار دادند.

تاسیسات لازم در منطقه ای ساحلی در نزدیکی جاسک برپا شد و چند روز قبل هم استاندار کرمان از این منطقه بازدید کرد و حالا نماینده مردم سیرجان در مجلس از ورود آب خلیج فارس به  کرمان سخن می گوید.

آب خلیج فارس قرار است در راستای تامین نیاز صنعت اختصاص یابد و آبی که از منابع محلی صرف  این مراکز صنعتی می شد آزاد و به بخش شرب اختصاص یابد

آب منتقل شده به استان کرمان و در نهایت به یزد، قرار است در راستای تامین نیاز صنعت اختصاص یابد و آبی که از منابع محلی صرف  این مراکز صنعتی می شد آزاد و به بخش شرب اختصاص یابد.

کرمان در آستانه تحول صنعتی
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در گفتگو با بازار می گوید: رسیدن آب خلیج فارس به سیرجان یکی از مهمترین اقداماتی است که در سیرجان طی دهه های اخیر روی داده است و می تواند موجب تحول صنعتی و اقتصادی در این شهرستان شود.

شهباز حسن پور افزود: سیرجان پایتخت فولاد کشور است و وجود مجتمع های بزرگ فولادی و معادن سنگ آهن در این شهرستان زمینه را برای توسعه صنعت فولاد در استان فراهم کرده است اما یکی از اهداف مهمی که ما پیگیری می کردیم جلوگیری از خام فروشی در استان و ایجاد ارزش افزوده در منطقه بود و اما مشکل اصلی در این مسیر کمبود منابع آب بود.

آب خلیج فارس در سیرجان
وی گفت: تصمیم گرفته شده با ایجاد یک کنسرسیوم متشکل از گل گهر، شرکت مس سرچشمه و چادر ملو در یزد طرح انتقال آب را رقم بزنیم که با صرف هزینه و اعتبارات لازم این طرح عملیاتی شد و هم اکنون اولین مرحله پمپاژ آب به مخزن بزرگ ۴۵ هزار مترمکعبی انجام شده است.

وی تاکید کرد که این طرح می تواند اقتصاد استان را دگرگون کند و بخش قابل توجهی از آب های موجود در استان را به سمت مصارف دیگر سوق دهد.

اولویت ما در استان کرمان بعد از اینکه با مشکلاتی در زمینه انتقال حوزه به حوزه آب مواجه شدیم تامین آب مورد نیاز استان کرمان از خلیج فارس بود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازار افزود: اولویت ما در استان کرمان بعد از اینکه با مشکلاتی در زمینه انتقال حوزه به حوزه آب مواجه شدیم تامین آب مورد نیاز استان کرمان از خلیج فارس بود.

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: در قالب این طرح امکان انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان به میزان سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب وجود دارد.

اواخر سال جاری خط اول طرح عملیاتی می شود
وی تصریح کرد: انتظار داریم به صورت عملیاتی از ۲۲ بهمن ماه امسال شاهد استفاده از آب این خط انتقال در بخش صنعت باشیم و بخشی از مشکلات استان رفع شود.

وی با اشاره به مشکلات جدی تامین آب در استان کرمان طی سال های اخیر گفت: متاسفانه در شهر کرمان نیز با مشکلات جدی در خصوص تامین آب شرب مواجه شده ایم و باید هر چه زودتر فکری برای تامین آب پایدار در بخش های مختلف در استان انجام شود که طرح انتقال آب از اساس برای تامین آب صنعت می باشد.

پور ابراهیمی ادامه داد: تاسیسات آب شیرین کن در حاشیه خلیج فارس ایجاد شده و خط انتقال نیز احداث شده و روند توسعه طرح در حال انجام است.

این آب در جاسک شیرین و در طول مسیر ۹۰۰ کیلومتر به کرمان منتقل می شود و پیش بینی می شود با اجرای خط دوم انتقال آب ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب با ای سی پایین به استان کرمان وارد شود

خط دوم انتقال آب به زودی عملیاتی می شود
وی با اشاره به اینکه این پروژه از جمله ابرپروژه های انتقال آب در کشور است گفت: بعد از بهره برداری از خط اول اجرای خط دوم نیز آغاز می شد که هدف اصلی این طرح نیز تامین آب صنعت در استان می باشد.

وی افزود: روند کار در این پروژه رضایت بخش است و طبق برنامه ریزی زمان بندی شده کار در حال انجام است.

وی گفت: این آب در جاسک شیرین و در طول مسیر ۹۰۰ کیلومتر به کرمان منتقل می شود و پیش بینی می شود با اجرای خط دوم انتقال آب ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب با ای سی پایین به استان کرمان وارد شود.

این طرح با تکیه بر توان داخلی انجام می شود و یکی از گامهای استراتژیک برای تامین آب با ثبات در استان می باشد.

کد خبر: ۴۴٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha