۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
ظهور آفات نوظهور در محصولات استراتژیک خراسان جنوبی/ احتمال ریزش آفت ملخ
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی:

ظهور آفات نوظهور در محصولات استراتژیک خراسان جنوبی/ احتمال ریزش آفت ملخ

بیرجند- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ما آفت و بیماری‌های نوظهوری داریم که کمتر به آن پرداخت شده است، گفت: با توجه به اینکه این آفات مربوط به محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی بوده، وظیفه مسئولان را سنگین تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی یوسفی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین در اینستاگرام برگزار شد، با اشاره به عوامل خسارت‌زای زنده به نباتات چون قارچ‌ها، باکتری‌ها و حشرات بیان کرد: این دسته از معضلات از طریق شبکه ای پویا پیگیری می شود. 

 وی با بیان اینکه در صورت عدم پایش این عوامل، به طور متوسط ۳۰ درصد عملکرد و بازدهی هر مجموعه نباتات کاهش می‌یابد، افزود: در بحث حفظ نباتات و جلوگیری از خسارت ها، آگاه سازی کشاورزان از روش‌های مختلف مورد توجه ویژه است.

یوسفی از فعالیت ۱۶ کلینیک گیاه‌پزشکی در استان خبر داد و افزود: کنترل آفات از روش‌های غیر شیمیایی یکی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی بوده بنابراین زمانی از سموم استفاده می‌کنیم که روش‌های غیر شیمیایی تأثیر نداشته باشد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مبارزه آفاتی مانند ملخ را بر عهده دولت دانست و گفت: تهیه سم براب مبارزه با آفات خصوصی بر عهده خود کشاورز بوده و دستگاه‌های دولتی تنها رصد و پایش آن را بر عهده دارند.

یوسفی با بیان اینکه تاکنون در سطح ۳۰ هزار هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی با آفت ملخ مبارزه شده است، گفت:  این مبارزه در شهرستان های نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان، فردوس و خوسف صورت گرفته است.

بنا به گفته وی امکان ریزش آفت ملخ در مهرماه و آبان ماه وجود دارد که توجه کشاورزان و مسئولان را می طلبد. 

یوسفی با اشاره به آفت زنگ زرشک در شهرستان‌هایی مانند درمیان، سربیشه و زیر کوه بیان‌کرد: در زمینه مبارزه با این آفت طرح‌هایی نوشته شده اما هنوز سرفصل اعتباری خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه همچنین شش شهرستان خراسان‌جنوبی گرفتار آفت سن غلات هستند، گفت: این آفت باعث کاهش کیفیت گندم و نان می شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ما آفت و بیماری‌های نوظهوری داریم که کمتر به آن پرداخت شده است، افزود: با توجه به اینکه این آفات مربوط به محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی بوده، وظیفه مسئولان را سنگین تر می‌کند.

کد خبر: ۴۳٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha