۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۸
راهنمایان گردشگری طبق روال دچار بی توجهی اند/ قبل از کرونا هم شرایط مساعد نبود!
گفتگو با دبیر کانون انجمن های راهنمایان گردشگری

راهنمایان گردشگری طبق روال دچار بی توجهی اند/ قبل از کرونا هم شرایط مساعد نبود!

نورآقایی، فعال حوزه گردشگری و دبیر کانون انجمن های راهنمایان گردشگری، اعتقاد دارد که شیوع کرونا، درآمد فعالان این حوزه را تحت تاثیر قرار داده و به علت تداوم شیوع آن، نمی توان چشم اندازی را برای این حوزه تصور کرد.

بازار؛ گروه ایران: راهنمای گردشگری، یکی از مشاغل حوزه و صنعت گردشگری است. راهنمای گردشگری (Tour Guide) با مهارت، اطلاعات و خلاقیتی که دارد می تواند همراه تورهای گردشگری و توریستی، باشد و در زمان بازدید افراد این تورها، اطلاعات دقیق و مناسبی به گردشگران ارائه کند. راهنمای گردشگری به عنوان سفیر فرهنگی  یک کشور قلمداد می شود و نقش او برای رونق و توسعه توریسم و گردشگری، قابل چشم پوشی نیست.

با شیوع ویروس کرونا و اعلام رسمی آن در اواخر زمستان سال ۱۳۹۸، شغل راهنمای گردشگری، همچون برخی مشاغل دیگر، شدید ترین آسیب را از شیوع این ویروس متحمل شد و درآمد فعالان این حوزه، به طور کامل قطع شد. در همین چارچوب بود که دولت در اوایل سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفت که به فعالان آسیب دیده از کرونا، تسهیلاتی جبرانی بدهد و نهایتاً در تیر ماه امسال دولت پذیرفت که به راهنمایان گردشگری هم وام داده شود.

در گفت و گوی «بازار» با آرش نورآقایی، دبیرکل کانون انجمن های راهنمایان گردشگری سراسر کشور و دبیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، حال و روز فعالان این شغل و چالش های مربوط به دریافت تسهیلات جبرانی بررسی شده است.

*شیوع ویروس کرونا، وضعیتی را ایجاد کرد که برخی مشاغل تعطیل شدند و در حوزه فعالیت شما یعنی راهنمایی گردشگری مشکل ایجاد کرد. پس از شیوع این ویروس، دولت تسهیلات بانکی برای مشاغل مختلف در نظر گرفت ولی در مرحله اول این تسهیلات به راهنمایان گردشگری تعلق نگرفت.به نظر شما به چه علت، این وضع در خصوص تسهیلات بانکی به راهنمایان گردشگری پیش آمد که در ماه های اول شیوع کرونا، برای ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه بی توجهی شد و ایا تشکل شما نمی توانست فعالیتی در این زمینه انجام بدهد؟

ما درخواست خودمان را ارائه کردیم ولی به هر حال خودمان هم می دانیم که دولت، ممکن است که مشکلات مالی خاص خودش را داشته باشد. از طرف کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری، برخی اقدامات انجام شد و جلساتی برگزار شد و همچنین نامه نگاری هایی کردیم اما باید بدانیم که در کشور، افراد زیاد و صنف های زیادی بودند که دچار مشکل شدند.

همان طور که ما هنوز بیمه نشده ایم و هنوز جزو شغل هایی نیستیم که به طور جدی به آن توجه شود، احتمالاً طبق همین روال، در ابتدا تسهیلات بانکی برای راهنمایان گردشگری در نظر نگرفتند.

*با توجه به این شیوع کرونا، یک پدیده جهانی بود و همه گیری این ویروس در اغلب کشورهای دنیا اتفاق افتاد و جنابعالی، دبیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری هستید، از تجربه کورهای دیگر چه اطلاعاتی دارید و آیا در کشورهای دیگر تسهیلات خاصی به راهنمایان گردشگری خودشان دادند؟
بسیاری از راهنمایان گردشگری در دنیا، ممکن است شغل های دیگری هم داشته باشند. البته می گویم بسیاری و نمی گویم همه آنها. امکان دارد در برخی کشورها، آنها توانسته باشند برخی تسهیلات را دریافت کرده باشند و احتمالاً در بسیاری از کشورها هم نتوانسته باشند.

*در قالب فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، آیا ارتباطات گسترده ای دارید که اطلاعات خودتان را رد و بدل کنید و ببینید تجربه کشورهای دیگر در مورد دریافت تسهیلات به خاطر شیوع کرونا چگونه است و بعد در داخل کشور، پیشنهادهای خودتان را به دولت ارائه کنید؟
ارتباطات وجود دارد و اینقدر کارها و مسائل دیگر هست که در گفت و گوهای خودمان درباره آنها صحبت می کنیم ولی در مورد این موضوع خاص، چبزی مطرح نشده. ما مسائل مالی داریم و ایمیل های زیادی برای عضویت دریافت می کنیم و مشکلات راهنماهای گردشگری در داخل کشورهای شان را داریم.

در عین حال، ما باید برخی کنش های جهانی داشته باشیم. این طور نیست که کشورهای عضو فدراسیون، همیشه و به صورت منظم گزارش ارائه کنند و وقتی ما هر دو سال، یکبار کنار هم جمع شویم، نمایندگان هر کشور، گزارش خودشان را ارائه می کنند. به بیان دیگر، این طور نیست که کشورهای عضو، به صورت روزانه گزارش بدهند و گزارش ها به روز باشد.

هیأت مدیره فدراسیون، کلاً شامل ۵ نفر است و ما از نزدیک هم، همدیگر را نمی بینیم. هر یک سال، یکبار یک جلسه رو در رو داریم و بقیه جلسات، به صورت اسکایپی برگزار می شود. در دوره های دیگر و قبلاً هر سه ماه، یکبار بود و الان به خاطر شرایط کرونا، هر دو هفته یکبار برگزار می شود. در همان جلسه دو هفته، یکبار نیز که ما جلسه دو ساعته داریم، خیلی فرصت نمی کنیم به این مسائل توجه کنیم.

شاید رئیس هیأت مدیره فدراسیون در جریان این موضوعات باشد. چون ایشان، ایمیل های بیش تری را دریافت می کند و با عضوهای بیش تری در تماس است ولی این که ما هم، همه ایمیل ها را دریافت کنیم یا ما هم در جریان باشیم، این طور نیست.

وقتی که تورهای گردشگری برگزار نمی شود مشکل همچنان ادامه دارد. عمده راهنمایان گردشگری هم، فِریلَنسر هستند یعنی به طور آزاد کار می کنند و استخدام جایی نیستند. انجمن های صنفی آنها هم، این بنیه مالی را ندارند که از اعضای خود حمایت کنند

*بعضی کشورها مثل اسپانیا و فرانسه در جذب توریست، رتبه های اول دنیا را در سال های گذشته و قبل از شیوع کرونا داشتند و پیشتاز جذب توریست هستند. الان وضعیت راهنماهای گردشگری در این نوع کشورها چگونه است و آیا وضع آنها بهتر شده؟
خیر. وقتی که در همه کشورها، گردشگری رونق ندارد بسیاری از راهنماها، در وضعیت معیشتی خوبی نیستند.

*چند ماه بعد از شیوع کرونا، برخی کشورها اقدام به بازگشایی تدریجی مرزهای خود کردند تا از درآمد صنعت گردشگری محروم نشوند. الان که بیش از ۷ ماه از بستن مرزها گذشته و بازگشایی مجدد و تدریجی مرزها اتفاق افتاده، وضعیت چطور است؟
وقتی که تورهای گردشگری برگزار نمی شود مشکل همچنان ادامه دارد. عمده راهنمایان گردشگری هم، فِریلَنسر (آزاد کار/ FreeLancer) هستند یعنی به طور آزاد کار می کنند و استخدام جایی نیستند. انجمن های صنفی آنها هم، این بنیه مالی را ندارند که از اعضای خود حمایت کنند. بنابراین، کم و بیش وضعیت آنها، مثل وضعیت ما در ایران است.

*در مورد ایران گفته شده که ۱۳ هزار نفر راهنمای گردشگری دارد و با شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند. آیا این افراد، عمدتاً در همین شغل بوده اند یا این که احتمالاً به طور همزمان در شغل های دیگر هم مشغول به فعالیت بوده اند؟
به نظرم می آید که تعداد ۱۳ هزار نفر کارت و مجوز راهنمای گردشگری گرفته اند ولی این طور نیست که همه این ۱۳ هزار نفر در این حوزه فعال باشند. اصولاً ما چند دسته راهنمای گردشگری داریم. یک عده، راهنمایانی هستند که فقط از این طریق معیشت داشتند و این افراد، خیلی بیش از بقیه ضرر کرده اند.

یک عده دیگر نیز راهنمای گردشگری داشته ایم که در طول هفته کار دیگری انجام می دهند یا مشاغل دیگری داشتند اما به عنوان راهنمای گردشگری نیز فعالیت می کردند. شاید این افراد، نسبت به کسانی که فقط از این راه معیشت می کردند، کمتر ضرر دیده باشند. به هر حال این وضعیت، به وجود آمده و البته یکی کمتر و یکی بیش تر، درآمد راهنمایان گردشگری تحت تاثیر قرار گرفته است.

*دولت تصمیم گرفت که ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت کند. گروه گردشگری کی زا ۱۴ رشته مشمول وام است. با این حال، در این رشته هم، یک گروه از کسانی که در حوزه گردشگری تسهیلات دریافت می کنند دارای کد کارگاهی و دارای افراد شاغل بیمه شده هستند. گروه دوم مشمول تسهیلات، فعالان حوزه گردشگری هستند و راهنمایان گردشگری جزو گروه و بخش دوم هستند.در اواسط تیر ماه امسال اعلام شد که متقاضیان دریافت تسهیلات، در سامانه ایجاد شده ثبت نام کنند. برخی فعالان حوزه گردشگری نسبت به رقم پایین وام و نرخ سود آن انتقاد کردند. آیا در این شرایط بحرانی دریافت همین مبلغ وام، بهتر از دریافت نکردن آن نیست؟
من در این مورد، نه موضع گیری کردم و نه صحبت کردم. این رویکردها، رویکردی نیست که بتواند خیلی مناسب باشد. البته برخی راهنمایان گردشگری نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و حق دارند در مورد کاری که به آنها مربوط می شود، اظهار نظر کنند. من مسئول اظهار نظر هر فردی که راهنمای گردشگری است، نیستم.

*با توجه به این که در انجمن راهنمایان گردشگری استان تهران و کانون انجمن های راهنمایان گردشگری سراسر کشور مسئولیت دارید، به نظر می رسد در این وضعیتی که کرونا ایجاد کرده بایستی از منافع راهنمایان گردشگری دفاع کنید و تسهیلات بهتر و بیش تری دریافت کنند و رایزنی کنید. درست است؟
ما در چارچوب کانون، اقداماتی را در این زمینه انجام دادیم.

*بعد از این که اعلام شد چقدر وام و با چه نرخ سودی به فعالان صنعت گردشگری داده می شود برخی فعالان این حوزه نسبت به مبلغ ناچیز و نرخ سود ۱۲ درصدی آن اعتراض کردند و گفتند وقتی بازگشایی اتفاق نیفتاده و درآمد کسب نشده، بازپرداخت از چه طریق انجام شود.

در اواسط تیر ماه آقای تیموری معاون وزارت گردشگری گفتند در حال رایزنی هستیم و ممکن است مبلغ وام افزایش پیدا کند. آیا همان ۶ میلیون تومان قطعی شد که به راهنمایان گردشگری داده شود؟

همین چیزی که شما می دانید ما هم همین قدر می دانیم.

*در مدت حدود سه ماهی که از صحبت آقای تیموری گذشته، افزایشی اتفاق نیفتاد؟
تا جایی که من می دانم، خیر.

*کسانی که کد کارگاهی دارند در ابتدا قرار بود ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کنند و بعد به ۱۶ میلیون افزایش پیدا کرد. آیا فعالان این بخش، ساختار نهادی و سازوکار بهتری دارند که توانستند رقم وام را افزایش بدهند؟
این موضوع به سیاست هایی برمی گردد که اخذ می شود ولی این که این سازوکارها را چگونه تبیین می کنند، من از آن اطلاع ندارم. هر چند وقت، یکبار تصمیماتی گرفته می شود و تا ما آنها را از طریق رسانه ها اعلام می کنیم، ممکن است تصمیمات دیگری گرفته شود.

به دلیل این که یک مکانیسم ثابت وجود ندارد، ما جواب ثابت و یکسانی نداریم. ما فقط کاری که می توانستیم انجام بدهیم این بوده که صحبت و رایزنی کنیم، جلساتی داشته باشیم و درخواست های خودمان را ارائه کنیم.

*برای مثال، در شهریور امسال اعلام شد که ۵ میلیارد تومان تسهیلات جبرانی مربوط به کرونا، به فعالان حوزه گردشگری استان سمنان اعطا شده. بالاخره بر اساس این اطلاعات، پرداخت هایی انجام شده.
معلوم نیست که پرداخت تسهیلات اتفاق افتاده باشد. باید رفت و دید و از آنها باید پرسید. ممکن است من هم یک خبر را بخوانم و بدانم ولی باید درستی خبر را بررسی کرد و ببینیم به چه کسانی و با چه شرایطی وام داده شده. ما از جزئیات این موضوع، باخبر نیستیم و معمولاً ما این آمارها را می شنویم و می بینیم. من خبر ندارم که کیفیت آن چگونه بوده است.

در چارچوب کانون، عمدتاً سعی کردیم به صورت کشوری در تماس باشیم و رایزنی کنیم. اساساً کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سعی می کند سیاست هایی را دنبال کند که با سیاست های انجمن های عضو کانون، هم راستا باشد

*با توجه به این که نایب رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان تهران هستید، آیا دستگاه های دولتی و تصمیم گیر، برای اعطای تسهیلات با شما به عنوان مسئولان انجمن هماهنگی نمی کنند و به صورت مستقل اقدام می شود؟
ما از طرف انجمن صنفی تهران اقدام نکردیم و از طریق کانون انجمن های راهنمایان گردشگری سراسر کشور عمل کردیم. کانون هم با معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، در ارتباط است.

البته بعضی انجمن های استانی راهنمایان گردشگری، با اداره کل های استان ها در تماس هستند ولی در چارچوب کانون، عمدتاً سعی کردیم به صورت کشوری در تماس باشیم و رایزنی کنیم. اساساً کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سعی می کند سیاست هایی را دنبال کند که با سیاست های انجمن های عضو کانون، هم راستا باشد.

*آماری در خصوص تعداد اعضای کانون منتشر شده. رقم ۲۱ عضو درست است؟
ما ۲۴ عضو داریم و سه یا چهار مورد از آنها، انجمن صنفی را تشکیل نداده اند. به هر حال، طبق اساسنامه کانون، ما می توانیم نهادهایی را به عنوان عضو داشته باشیم و این نهادها، مرتبط با راهنمایان گردشگری فعالیت می کنند. فکر می کنم تعداد انجمن های صنفی عضو کانون ۲۱ انجمن باشد.

*کانون انجمن های راهنمایان گردشگری با حداقل ۲۱ عضو در سراسر کشور، آیا از سال ۱۳۹۱ که تاسیس شده قدرت کافی پیدا کرده است که بتواند رایزنی کند و حرفش توسط مقامات دولتی مثل وزارت گردشگری به اصطلاح خریدار داشته باشد؟
قدرت معنی دارد ولی خیلی از نهادهای صنفی چه در عرصه گردشگری و چه در عرصه غیر گردشگری، توانسته اند فعالیت های خوبی انجام بدهند و حرفی برای گفتن داشته باشند. برای مثال، ما در جایی که به خودمان اتکا کردیم و کار صنفی انجام دادیم همایش ها و مراسم هایی را برگزار کردیم. در این نوع حوزه ها، این قدرت را داشته ایم.

یک جایی هم هست که ما باید با مسئولان کشوری و دولتی صحبت کنیم. در این زمینه ما نمی توانیم بگوییم که بیش ترین و بیشینه قدرت را داشته ایم. چون ما هنوز در برقراری بیمه تامین اجتماعی مشکل داریم و در خیلی از موضوعات، به آن جایی که باید برسیم، هنوز نرسیده ایم.

بر این اساس، قدرت و همت نسبی است. در برخی جاها، به خوبی عمل کرده ایم و در برخی جاها خوب نبوده. در مورد این که ما برای حرف زدن و حضور در جلسات جایگاه داشته باشیم و این که جایگاه داشته باشیم برای این که صحبت های ما شنیده شود، باید بگویم صحبت های ما شنیده می شود ولی در مورد این که به آنها عمل شود، باید بگویم به زمان می خورد یا به هر حال شرایط دیگری حاکم است و همه چیز در اختیار ما نیست.

در این دوره که همگی مشکل مالی دارند، این که ما بگوییم چرا به آن صنف بیش تر داده شده و به ما کمتر به داده شده، فقط مشکلات را افزون می کند. نظر شخصی من، این طور است

*دولت قبول کرد که ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت کند. آیا شما رصد می کنید که وضعیت مشاغل دیگر در خصوص دریافت این تسهیلات چگونه است؟
خیر. من شخصاً این کار را انجام نمی دهم وکانون ما هم این کار را انجام نمی دهد. ممکن است ما خبرها را بشنویم ولی در این موقعیت که تور گردشگری اجرا نمی شود، فکر می کنیم بهتر است درگیر فعالیت های آموزشی و فرهنگی شویم که چگونه جایگزین پیدا کنیم.

رصد کردن این نوع اطلاعات، کار خبرنگاران است و شما می توانید شفاف سازی کنید. در این دوره که همگی مشکل مالی دارند، این که ما بگوییم چرا به آن صنف بیش تر داده شده و به ما کمتر به داده شده، فقط مشکلات را افزون می کند. نظر شخصی من، این طور است.

*قرار شد که ۶ میلیون تومان به هر راهنمای گردشگری با نرخ سود ۱۲ درصد داده شود. یک انتقاد این است که سود ۱۲ درصد زیاد است. با توجه به این که معلوم نیست شیوع کرونا در چه زمانی خاتمه پیدا کند که راهنماهای گردشگری فعال شوند، آیا فکر می کنید تعداد زیادی از راهنمایان گردشگری مایل باشند که این وام را با این نرخ سود دریافت کنند؟
هر راهنمای گردشگری شخصاً تصمیم می گیرد و ما نمی توانیم به راهنما بگوییم که چه تصمیمی بگیرد. البته من اصلاً آدم مالی نیستم و بیش تر کار فرهنگی می کنم. ما به راهنمایان گردشگری نمی توانیم بگوییم این مبلغ را قبول کنند یا نه.

ما فقط می توانیم رایزنی کنیم و از حقوق راهنمایان گردشگری دفاع کنیم و تلاش کرده ایم اقداماتی برای بهبود وضع راهنمایان گردشگری انجام بدهیم. در مجموع، هر راهنمای گردشگری، خودش تصمیم می گیرد و بر این اساس، برخی ثبت نام کردند و برخی هم اصلا ثبت نام نکردند. برخی از راهنمایان گردشگری، به خاطر این وام خوشحال بودند و برخی هم اعتراض داشتند. شخصاً من نه ثبت نام کردم و نه سراغ این اتفاق ها می روم. هر کسی آزاد بوده که این وام را بگیرد یا نگیرد.

بسیاری از کارمندان این نوع مشاغل تعدیل شدند و بعضی افراد هم شغل خودشان را تغییر دادند. ما نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم و همه چیز نامشخص و نامعین است. بنابراین، نمی شود با قاطعیت به آدم ها گفت که وام بگیر و بعداً فلان اتفاق می افتد

*بالاخره این ۶ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد داده می شود و اگر بعد از ۴ ماه تنفس، بازپرداخت انجام نشود قطعاً بانک ها جریمه می گیرند. فرضاً با شما مشورت می کنند که آیا ممکن است شیوع کرونا تمام شود یا نشود و این وام را بگیرند یا نگیرند؟
ما یک گروه معدود داریم و در آنجا در این زمینه صحبت می شود ولی این که مشورت کنند که وام بگیرند یا نگیرند، یک مساله شخصی است. البته در زمان ثبت نام، برخی توانستند ثبت نام کنند و بعضی هم نتوانستند ثبت نام کنند. بعضی ها مشکل داشتند و بعضی ها مشکل نداشتند.

من شخصاً خودم را در این جایگاه نمی دانم که بگویم این کار را انجام بدهند یا انجام ندهند. به دلیل این که نه سازمان جهانی جهانگردی و نه هیچ کشوری، نمی داند که چه زمانی شیوع کرونا تمام می شود. به هر حال، بسیاری از آژانس های مسافرتی تعطیل شدند، بسیاری از کارمندان این نوع مشاغل تعدیل شدند و بعضی افراد هم شغل خودشان را تغییر دادند. ما نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم و همه چیز نامشخص و نامعین است. بنابراین، نمی شود با قاطعیت به آدم ها گفت که وام بگیر و بعداً فلان اتفاق می افتد.

*راهنمایان گردشگری از طرف یک نهاد و سازمان خاص بیمه نمی شوند ولی شما هم با وضعیتی که ویروس کرونا ایجاد کرده، چشم انداز روشنی برای آینده این شغل تصور نمی کنید.
حتی قبل از شیوع کرونا، چشم انداز شغل راهنمای گردشگری، خیلی روشن نبود و البته ما تلاش می کردیم و امیدوار بودیم. از وقتی که شیوع کرونا اتفاق افتاده، شرایط بدتر شد ولی باز هم فکر می کنم ما باید فقط امیدوار باشیم و تلاش کنیم تا به نتیجه برسیم.

کد خبر: ۴۳٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha