۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
یارانه و سهام؛ دستاویز مجلس برای فرزندآوری
عضو فراکسیون مناطق محروم مجلس مطرح کرد

یارانه و سهام؛ دستاویز مجلس برای فرزندآوری

موسوی، عضو فراکسیون مناطق محروم مجلس، یارانه و سهام را بعنوان مشوق برای فرزندآوری خانواده‌های ایرانی عنوان کرد.

به گزارش بازار، سیدعلی موسوی در رابطه با طرح مجلس برای فرزندآوری گفت: این طرح بخوبی مطرح شد و ما سعی داریم بر اساس انتقادات و پیشنهاداتی که در رسانه ها مطرح می شود، در تکمیل طرح بکوشیم.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه طرح مذکور فقط زنان شاغل را در نظر ندارد، افزود: بیشتر جمعیت مادران ایرانی را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند که در زمینه فرزندآوری تشویقی‌هایی برای آنان در نظر گرفته‌ایم.

موسوی ادامه داد: هر مادر که فرزندی به دنیا آورد باید یک تشویقی در قالب سهام دریافت کند.

وی همچنین مادری را در اعتقادات دینی مهم برشمرد و به سخنی از حضرت امام(ره) که فرمودند از دامان زن، مرد به معراج می رود، اشاره کرد و افزود: این‌ها دیدگاه‌های ارزشی فرهنگ ایرانی نسبت به وظیفه مادری است.

موسوی همچنین در خصوص دریافت یارانه اضافی برای فرزندآوریِ خانوارهای مستضعف گفت: اگر یارانه واریز نشد، به اندازه مبلغ یارانه، سهامی برای خانواده در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین تامین منابع مالی را از محل سود پالایشگاه‌ها دانست و افزود: برای فرزند سوم، یک و نیم میلیون تومان، فرزند چهارم، دو میلیون و فرزند چهارم به بعد، دو و نیم میلیون تومان سهام در نظر گرفته می‌شود.

موسوی با اعلام اینکه مادران نیز به محض به دنیا آوردن فرزند، سهامی یک میلیونی دریافت می‌کنند، افزود: طرح های قبلی هم خوب و به جا بود و برای زاد و ولد تکلیف‌هایی داشت ولی در وضعیت کنونی، شاید دولت زیر بار طرح های قبلی نرود.

همچنین فاطمه ترابی، مدیرگروه جمعیت دانشگاه تهران، با ابراز خوشنودی از ورود مجلس به افزایش جمعیت، این طرح‌های پولی به ازای فرزندآوری را اقدامی فعالانه خواند و افزود: بنده این طرح را اتفاقی خوب می‌دانم.

وی ادامه داد: تمایل به فرزندآوری و تشکیل خانواده هنوز در کشورمان بالاست و بر اساس آمار، سن مطلوب ازدواج پایین‌تر از سنی است که ازدواج در آن صورت می‌گیرد.

ترابی گفت: به ازای هر زن، میانگینِ دو فرزند را در نظر گرفته اند، ولی پیمایش‌های سطح ملی و منطقه‌ای نشان می دهد جوانان در سن ازدواج و افراد متاهل، فرزندانی بیش از دو نفر می خواهند.

این جمعیت شناس ادامه داد: بیش از ۵۰درصد افراد حمایت دولت را عاملی موثر در فرزندآوری دانسته‌اند و نیمی از جمعیت آماری هم هزینه‌های بالای فرزندآوری را مانع از وقوعِ این مهم مطرح کرده‌اند.

ترابی همچنین نگرانی از آینده را دلیل دیگر نداشتن فرزند عنوان کرد و گفت: افزایش مرخصی زایمان گامی خوب برای زنان شاغل است ولی در گام‌های بعدی کودک به مهد، مدرسه، بهداشت، اوقات فراغت و... نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های مجلس باید مبتنی بر شواهد علمی باشد که نیازمند آمار و داده‌های به روز است.

کد خبر: ۴۳٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 0
      جمع کنید بساط تونو مردم بدبخت شدن و توی رزق روزانه شون موندن .ان وقت شما ..........انگار نه یعنی حتما در بین مردم و از جنس مردم نیستید
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 0
      ببخشید این آمارو از کجاتون در میارید والله کمتر دروغ بگید کی اومدید جلو در خونه ها از مردم آمار گرفتید؟؟حتما ما اون روز جزایر هاوایی داشتیم آفتاب میگرفتیم خدا صاحب الزمان عجل الله تعالی رو برسونه مردم از شر شما بی خبرها نجات پیدا کنن ۱تومن پول ۲ ماه پوشک بچه هم نمیشه