۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
لزوم توسعه روابط تجاری با عراق/ همسایگان اولویت دیپلماسی اقتصادی ایران
یادداشت مهمان؛

لزوم توسعه روابط تجاری با عراق/ همسایگان اولویت دیپلماسی اقتصادی ایران

گسترش تعاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه و منطقه ای یک اولویت قطعی دیپلماسی اقتصادی به حساب می آید و در این میان عراق به عنوان یکی از همسایگان ایران در جایگاه بالایی قرار دارد و دو طرف مصمم به توسعه تبادلات تجاری سالانه میان خود هستند.

محمد مهدی ملکی؛ بازار: بر کسی پوشیده نیست که مهمترین نیاز و هدف کشور ما رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد گشایش‌ در آن حوزه است تا در معیشت مردم بهبودی حاصل شده، چرخ صنعت و تولید کشور بیش از پیش بچرخد و همزمان چرخ سانتریفیوژ ها هم در حال چرخش باشند و این امر قابل تحقق است اگر برنامه ‌ریزی ‌های لازم و تلاش کافی جهت عملیاتی کردن آن صورت گیرد.

توسعه اقتصادی و رفع مشکلات متعدد آن در کشور امروز از دو طریق کلی قابل دست یابی است، یکی از راه توجه بیشتر به توان داخلی، برطرف کردن موانع تجاری و البته دست اندازهای اداری پیش روی فعالان تجاری و تولید کننده ها و در یک کلام حمایت همه جانبه از فعالین اقتصادی داخلی جهت اشتغال بیشتر و تحقق شعار جهش تولید که امسال از سوی رهبری معظم انقلاب نامگذاری شده است.

اما راهکار دوم حل و فصل مشکلات اقتصادی، توسعه تعاملات و تبادلات تجاری ایران با دیگر کشورها یا به عبارتی از راه توجه بیشتر به ارتباطات خارجی است. در این میان کشورهای همسایه و منطقه‌ ای نقشی بسیار پررنگ و با اهمیت دارند.

این موضوع سبب شده تا پس از خروج آمریکا از برجام و بهره مند نشدن ایران از منافع اقتصادی آن قرارداد، کشور متحمل فشارهای شدیدی در قالب سیاست فشار حداکثری آمریکا و سخت‌ ترین تحریم‌ها شده و لذا توسعه ارتباطات تجاری با ۱۵ کشور همسایه برای ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در این زمان، دستگاه دیپلماسی ایران به صورت ویژه یکی از اولویت های خود را توسعه تعاملات تجاری با همسایگان و دیگر کشورهای منطقه ای قرار داده و برای این منظور تلاش هایی از سوی وزارت امور خارجه و دیگر سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط انجام شده، اما این میزان از اقدامات در مقابل فشارهای حداکثری دشمن تاکنون نتیجه چندان ملموسی جهت رفع معضلات معیشتی مردم نداشته است.

از آنجایی که به توسعه تعاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه به عنوان یکی از مهمترین اولویت های دستگاه دیپلماسی به حساب می آید، کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران که ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی با ما دارد از اهمیت خاصی برخوردار است.

این میزان از اهمیت بالای عراق برای توسعه تعاملات تجاری، برگرفته از اشتراکات قومی، مذهبی، فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی است، همکاری های مشترک در حوزه های مختلف دیگر، روابط صمیمی میان مسئولین عالی رتبه و همچنین روابط خوب میان مردم دو کشور است.

یکی از دستور کارهای دستگاه دیپلماسی کشور جهت مقابله با فشارهای شدید اقتصادی دشمنان (تحریم های یک جانبه آمریکا) گسترش همکاری‌ های میان ایران و عراق در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله انرژی (نفت، گاز و برق) کشاورزی، بانکی و مالی، ساختمانی، سد سازی، شهر سازی و دیگر حوزه‌ های اقتصادی بوده و هست.

اولویت مقامات تهران و بغداد به طور جدی توسعه تعاملات اقتصادی میان دو کشور، افزایش ظرفیت همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی و البته دستیابی به هدف تبادل ۲۰ میلیارد دلار در سال است و هر دو نیز در این مسیر مصمم هستند.

در سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران شاهد بودیم که وی به همراه عالی ‌ترین مقامات و مسئولین اقتصادی عراق به تهران آمد و تفاهم نامه ها موافقت نامه های تجاری متعددی را هم با طرف ایرانی به امضا رساند که این امر نشان از عزم جدی نخست وزیر وقت عراق جهت گسترش و توسعه تعاملات اقتصادی با ایران دارد.

با توجه به گسترش حوزه های همکاری مشترک میان ایران و عراق از جمله در زمینه‌ های سیاسی امنیتی و فرهنگی و البته زمینه های مختلف همکاری در حوزه اقتصادی که در سطور فوق در خصوص آنها توضیح داده شد و البته با عنایت به اشتراکات زیادی که میان مسئولین و مردم این دو کشور وجود دارد، لازم است جهت تحقق توسعه مناسبات تجاری با عراق و رسیدن به ظرفیت مبادلات سالیانه برنامه ‌ریزی بلند مدت از سوی دستگاه‌ های مختلف از جمله وزارت امور خارجه و دیگر نهادها و وزارتخانه‌ های مرتبط همچون سازمان توسعه و تجارت صورت بگیرد.

امیدواریم، موانعی چند که پیش روی این مسیر قرار دارد از جمله مقررات بانکی مالی، گمرکی و تجاری دو طرف و برخی محدودیت‌ ها برای بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی هر چه زودتر مرتفع شود. البته وجود تحریم‌ های آمریکا که طرف‌ های حقیقی و حقوقی که با ایران همکاری دارند را با تهدید، ترغیب و تطمیع از همکاری با ایران منع می ‌کنند هم مانع دیگری است که باید با هوشمندی، صبر و برنامه نسبت به رفع آن اقدام کرد.

تلاش‌ های دیپلماتیک، حقوقی و رسانه ای بسیاری نیاز هست تا مقابله هوشمندانه ای در برابر سیاست فشار حداکثری و تحریم های سخت دشمنان و بدخواهان داشته باشیم و از طرف دیگر در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر کاهش تولید و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و گام های جدید عملیاتی برداریم.

در پایان آن که مطمئناً با توجه به اشتراکات بسیاری که میان ایران و عراق وجود دارد، گسترش همکاری‌ های هرچه بیشتر و بهتر و توسعه مناسبات اقتصادی با این کشور یکی از اولویت های دیپلماسی هر دو طرف به حساب می آید و علی رغم همه توطئه های و تفرقه افکنی های دشمنان، روابط میان تهران و بغداد بیش از گذشته افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۴۳٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha