۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
«جو بایدن» برنامه بلندپروازانه‌ای درباره ایران تدارک دیده است/ برجام احیا می شود
سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل در گفتگو با بازار:

«جو بایدن» برنامه بلندپروازانه‌ای درباره ایران تدارک دیده است/ برجام احیا می شود

«پیتر جنکینز» معتقد است علیرغم اینکه نگرانی های «جو بایدن» درباره ایران مانند ترامپ است گفت: او برجام را احیا خواهد کرد.

جواد حیران نیا؛ بازار: تیم سیاست خارجی «جو بایدن» برنامه منسجم و در عین حال پیچیده ای را علیه ایران تدارک دیده اند که در سخنرانی های بایدن و مشاوران او از جمله «تونی بلینکن» قابل ردیابی است. همچنین تقریبا چکیده‌ای جامع از برنامه بایدن مقابل ایران را می‌توان در گزارش «ایلان گلدنبرگ» (پرونده ایران در تیم مشاوران بایدن بر عهده وی گذاشته شده است) و همکارانش در مرکز امنیت آمریکای نوین یافت. نسخه‌ای از این گزارش در اواخر جولای در اختیار ستاد انتخاباتی بایدن و احتمالا جیک سولیوان مشاور ارشد نامزد دموکرات‌ها در حوزه سیاست خارجی قرار گرفته است. 

به طور مشخص در یادداشت اخیر بایدن در «سی ان ان» جزئیات برنامه او در قبال ایران رونمایی شد. بایدن در این یادداشت سه مرحله در خصوص مواجهه با ایران را بر می شمرد: «نخست اینکه متعهد می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. بعد، چنانچه ایران به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد؛ آمریکا هم دیپلماسی پیشه کرده و به منزله نقطه آغاز مذاکرات، به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.

البته به بقیه موارد نظیر آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده و مسائل حقوق بشری ایران هم رسیدگی می‌شود حال آنکه در همکاری با شرکای آمریکا از تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای نظیر جنگ یمن کاسته می‌شود.

در گام دوم، مواظب خواهد بود که تحریم‌های آمریکا، تلاش ایران در مبارزه با کرونا را تحت‌الشعاع قرار ندهد و تصمیم ناعادلانه ترامپ در لغو سفر اتباع شماری از کشورهای مسلمان به آمریکا را نیز لغو خواهد کرد.»

نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین مدعی شد که در گام سوم، به مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در سطح منطقه و همچنین حمایت از اسرائیل ادامه خواهد داد. تحریم‌های هدفمند علیه اقدامات حقوق بشری ایران و مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک هم به قوت خود باقی است.

«پیتر جنکینز» سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص سیاست خارجی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: تیم بایدن یک برنامه بلندپروازانه در خصوص ایران تدارک دیده است.

وی افزود: در این برنامه موضوعات مختلف به هم گره خورده است. یعنی همان دغدغه هایی که ترامپ در خصوص توافق هسته ای، برنامه موشکی و مسائل منطقه ای ایران دارد در برنامه تیم بایدن نیز قابل مشاهده است.

سفیر سابق انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: این ارتباط دادن موضوعات مختلف اقدامی غیر منطقی است و احتمالاً ایران را برای مذاکرات با دولت بایدن ترغیب نخواهد کرد چرا که عایدی برای ایران نخواهد داشت.

وی در خصوص این موضوع که بایدن تاکنون هیچ صحبتی از برداشته شدن تحریمهای ایران نکرده و صرفاً از پیوستن به برجام سخن گفته است گفت: وقتی سخن از پیوستن به برجام از سوی «بایدن» می شود درک ایران برداشته شدن تحریمها است و نه چیز دیگر. بر این اساس برای ایران بازگشت به برجام در برداشته شدن تحریمها معنا پیدا می کند.

سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل در پایان گفت: ولی در هر صورت تصور می کنم که بایدن برجام را احیا خواهد کرد.

کد خبر: ۴۳٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha