۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
جنگ تجاری ایجاد شده توسط ترامپ به ضرر اقتصاد امریکا بود
خطراتی که زنجیره عرضه کالا را تهدید می‌کند؛

جنگ تجاری ایجاد شده توسط ترامپ به ضرر اقتصاد امریکا بود

زنجیره عرضه کالا به معنای تولید هر بخشی از کالاهای مورد نیاز فرایند تولید در یک بازار و سپس انتقال آن به واحد تولید نهایی است و خطراتی بقای این زنجیره را تهدید می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دنیا در عصر مدرن به عملکرد مداوم و قابل اعتماد در زنجیره عرضه کالاها در دنیا وابسته است. زنجیره ای که به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز خود را با کمترین قیمت از دیگر کشورها وارد کنند و برای تولید یک محصول نیازی به تخصص در تمامی بخش های تولید وجود نداشته باشد.

موسسه مطالعاتی بروکینگز درمورد تعریف زنجیره عرضه کالاها نوشت: «توانایی انتقال مواد اولیه، تجهیزات و کالاهای تمام شده بر مبنای یک الگوی کارآمد به بازارهای مختلف که مزایای زیادی برای همه کشورها و واحدهای تولیدی و در نهایت راندمان بخش تولید در کشورها دارد.»طبق این گزارش از مزایای دارا بودن یک زنجیره عرضه کالای پیچیده و در عین حال منسجم می توان به این موارد اشاره کرد: کاهش هزینه های کالاهای تولیدی، افزایش دسترسی به تکنولوژی های پیشرفته و در نهایت ایجاد بازارهای جدید وایجاد فرصتهای تجاری و تولیدی تازه برای تولیدکنندگان.

البته در شرایط فعلی زنجیره عرضه کالاها در دنیا با خطرات بزرگی روبرو است که برخی به دلیل ضعف های زیر ساختی در سیستم های تجاری و اقتصادی دنیا است و برخی دیگر به دلیل سیاستهایی است که دولتها وضع می کنند. بروکینگز در گزارش خود نوشت: «چند خطر اصلی، زنجیره عرضه کالاها در سطح جهان را تهدید می کند. خطراتی که هر یک می توانند روند بازسازی اقتصاد دنیا را با مشکل روبرو کند که در اینجا مهمترین خطرات را بر می شمریم.»

اول: جنگ های تجاری
وضع تعرفه های وارداتی برای گستره وسیعی از کالاهای مصرفی و صنعتی باعث شده است تا تنش های زیادی در فضای اقتصادی و تجاری دنیا ایجاد شود. با وجود اینکه جنگ تجاری در ابتدا بین امریکا و چین ایجاد شد ولی با گذشت زمان کشورهای دیگری از جمله شماری از کشورهای بزرگ عضو اتحادیه اروپا هم به میانه این بحران وارد شدند و تعرفه های تجاری کالاهای این کشورها هم رشد کرد. دولت امریکا هدف از شروع این جنگ تجاری را حمایت از صنایع تولیدی امریکا و ایجاد بازار کار تازه برای نیروهای امریکایی ذکر کرد ولی مطالعات نشان داده است که نتایج معکوسی از این سیاست حاصل شده است.

در ماه ژوین سال ۲۰۱۸ ، شرکت موتورسازی «هارلی دیویدسون» که هدفش عرضه محصولات به بازار کشورهای اروپایی بود، اعلام کرد از تولید در کارخانه های فعال در امریکا امتناع می کند و برای تامین سفارشات اروپایی، به تولید در کارخانه های برزیل و تایلند می پردازد. به این معنا که خط تولید محصولاتی که قرار است به بازار اروپا صادر شود دیگر در امریکا تولید نمی شود و این مساله آسیب زیادی به اقتصاد امریکا وارد می کند.

در سال ۲۰۱۹ میلادی و با افزایش تعرفه های تجاری بین دو کشور امریکا و چین و ناموفق بودن مذاکرات تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا در فرایند برگزیت، سرعت خروج کارخانه ها از بازار امریکا شدت گرفت. از طرف دیگر شرکت خودروسازی «بی ام و» کشور آلمان اعلام کرده است کارخانه فعال در بریتانیا را تعطیل می کند و کارخانه ای در کشور هلند را برای تولید محصولاتش و عرضه آنها به بازار اروپا راه اندازی می کند. همچنین تولید اس یو وی بی ام و برای بازار مصرف چین،در کارخانه های فعال در کشور چین انجام می شود. هوندا هم طرح مشابهی را اجرا خواهد کرد.

همین آمارها نشان می دهد که جنگ تجاری و عدم انعقاد پیمان ها و توافق های تجاری کارآمد بین کشورها باعث می شود تا زنجیره عرضه کالاها در دنیا مختل شود و شرکتهای بزرگ صنعتی و تولید به فکر یافتن کارخانه هایی برای تولید محصولات در بازار هدف باشند. این سیاست هزینه تولید را افزایش می دهد و قیمت کالاها را هم بیشتر خواهد کرد.

دوم:کمبود مواد اولیه در دنیا
با وجود اینکه در سالهای اخیر استراتژی های تولید در کارخانه های بزرگ تغییر کرده است و محصولاتی که قرار است در هر بازار عرضه شوند، در همان بازار تولید می شوند ولی این وضعیت برای تولید مواد اولیه و نهاده های تولیدی امکان پذیر نیست. برخی از مواد اولیه تنها در کشورهای خاصی تولید می شوند و وضع موانع تجاری باعث می شود تا امکان تولید محصولات نهایی که با این کالاها تولید می شوند هم محدود شوند. این مساله در دنیای در حال پیشرفت امروزی مشکلات زیادی ایجاد می کند. به عنوان مثال در انتهای سال ۲۰۱۸ اتحادیه اروپا اعلام کرد شرکتهای تولید کننده پلاستیک در دنیا اعلام کردند که با کمبود جدی مواد اولیه مواجه هستند. محصولات پلاستیکی این شرکتها برای مصارف مهندسی و تجهیزات مهندسی استفاده می شود.

سوم: تغییرات جوی و تاثیر آن روی تولید
یکی دیگر از چالشهایی که اقتصاد دنیا با آن روبرو است و می تواند زنجیره عرضه کالاها را مختل کند، تغییرات جوی و قوانینی است که دولتها برای مقابله با آن در پیش می گیرند. این قوانین محدود کننده می تواند باعث کاهش تولید بسیاری از صنایع شود و کسب و کارها را از رونق بیاندازد. در نتیجه این سیاستها در زنجیره عرضه کالاها در دنیا اختلال ایجاد خواهد شد و اقتصاد در مسیر افول قرار می گیرد.

در نهایت باید در نظر داشت که تجارت کلید رشد اقتصادی دنیا است و اختلال در زنجیره عرضه کالاها که به معنای خرید ارزان ترین و با کیفیت ترین محصول از کشورهایی است که در زمینه تولید آن کالای خاص تخصص دارند، می تواند در مسیر رشد تجارت در دنیا وقفه ایجاد کند و دیدگاه جهانی سازی و تمامی سرمایه گذاری های انجام شده در جهت تحقق این دیدگاه بی نتیجه خواهد شد.

کد خبر: ۴۳٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha