۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
خودرو باید تک‌نرخی شود
دبیر انجمن خودروسازان ایران:

خودرو باید تک‌نرخی شود

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: ما برای کاهش قیمت خودرو در بازار، یا باید خودرو را در حاشیه بازار بفروشیم و یا در بورس عرضه کنیم.

به گزارش بازار، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال که چرا خودرو گران شده است، گفت: مواد اولیه تولید خودرو بسیار گران شده است.

وی با اشاره به افزایش بیش از دو برابری قیمت ورق فولادی در دستگاه سمند گفت: میانگین قیمت ورق فولادی از ۷۵۶۹ هزار تومان در سال گذشته، به ۱۵ هزار و ۷۵۲ تومان رسیده و جالب اینکه قیمت آن در مردادماه به ۲۰هزار و ۲۰ تومان رسید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهارکرد: شرکت‌های «ایران خودرو» و «سایپا» در بورس حسابرسی دقیقی می‌شوند، کمااینکه گزارش پایان فصل بهار هم نشان داد که هر یک از این شرکت‌ها ۴۵۰۰ تا ۴۷۰۰ میلیارد تومان زیان کردند.

نعمت بخش با تأکید بر اینکه گرانی خودرو در بازار ربطی به خودروساز ندارد، گفت: مثلا قیمت پژو پارس در کارخانه ۱۰۳ میلیون تومان اما در بازار ۲۳۰ میلیون تومان است و اگر بلیط کسی برنده شود و خودرو ثبت نام کند بیشتر از مبلغ کارخانه‌ای سود خواهدکرد.

وی با اشاره به وجود ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در بازار افزود: شرکت «بازرسی کیفیت و استاندارد ایران» بحث خدمات پس از فروش را از طریق وزارت صمت رصد می‌کند، اما ۸۰ درصد مشتریان ماشین را می‌فروشند و این نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد مردم خریدار واقعی هستند و مابقی از این بازار منتفع می‌شوند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه افت شدید بورس در یک ماه و نیم اخیر موجب حرکت بخش زیادی از نقدینگی‌ها به سمت دلار و خودرو و سکه شد، افزود: متاسفانه این مسئله به گرانی خودرو دامن زد.

نعمت بخش کیفیت پایین خودروی ایرانی را ناشی از نوع قیمت‌گذاری دانست و گفت: قیمت‌های دستوری شورای رقابت برای خودروساز موجب زیان شرکت‌های خودروسازی شده است. علاوه براین، گرانی مواد اولیه هم به قطعه ساز فشار می‌آورد و قطعه ساز هم پولی ندارد که ماشین آلات جدید خریداری کند، لذا با همان ماشین آلات قدیمیِ دست دوم قطعه تولید می‌کند و کیفیت قطعات هم در حد پایینی باقی می‌ماند.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه دولت بنگاه‌دار خوبی نیست و صرفاً باید سیاست گذار باشد افزود: اگر صنعت خودرو به دست بخش خصوصی واقعی بیفتد قیمت تمام شده تولید هم کاهش پیدا می‌کند.

نعمت بخش در پایان تک نرخی شدن خودرو را ضروری خواند و گفت: ما برای کاهش قیمت خودرو در بازار، یا باید خودرو را در حاشیه بازار بفروشیم و یا اینکه در بورس ارائه کنیم.

کد خبر: ۴۳٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha