۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
عوامل التهاب در بازار فولاد

عوامل التهاب در بازار فولاد

ریشه یابی افزایش قیمت های اخیر حاکی از ورود همه شرکت های تولیدکننده محصولات فولادی به بورس کالا آن هم با حداکثر نسبت تعیین شده از تولیدشان است. اتفاقی که با وجود تذکر های پی در پی، همچنان الزام چندانی برای عده ای از تولیدکنندگان ایجاد نکرده و به تبع آن، مراجعه به بازار آزاد همچنان هزینه تمام شده محصولات مورد نیاز مصرف کننده را افزایش می دهد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بررسی کیفیت معاملات بورس کالا در ماه گذشته حاکی از این است که درجریان معاملات هفته نخست شهریور به ازای عرضه ۷۰ هزار تن میلگرد صرفا برای ۵۰ هزار تن از این فرآورده فولادی، تقاضا وجود داشته است. با این وجود، معاملات یازدهم  شهریور ماه به دلیل افزایش نامتعارف ۱۵ درصدی قیمت شمش و اختلاف ناچیز قیمت آن با میلگرد ابطال شد. سرانجام به دلیل بالا رفتن قیمت های پیشنهادی خریداران در هفته سوم شهریور ماه، معاملات توسط بورس کالا تایید شد.

افزایش مستمر نرخ ارز در سال های گذشته، ثبات بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار داده و بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در همین رابطه درباره ضرورت کنار گذاشتن سیاست قیمت گذاری دستوری در بورس کالا و ضرورت عمق بخشیدن به این بازار برای ساماندهی بازار فولاد گزارش های مختلفی منتشر شده اما بازار شمش و میلگرد همچنان ملتهب است.

بررسی کیفیت معاملات بورس کالا در ماه گذشته حاکی از این است که درجریان معاملات هفته نخست شهریور به ازای عرضه ۷۰ هزار تن میلگرد صرفا برای ۵۰ هزار تن از این فرآورده فولادی، تقاضا وجود داشته است. با این وجود، معاملات یازدهم  شهریور ماه به دلیل افزایش نامتعارف ۱۵ درصدی قیمت شمش و اختلاف ناچیز قیمت آن با میلگرد ابطال شد. سرانجام به دلیل بالا رفتن قیمت های پیشنهادی خریداران در هفته سوم شهریور ماه، معاملات توسط بورس کالا تایید شد.

ریشه یابی افزایش قیمت های اخیر حاکی از ورود همه شرکت های تولیدکننده محصولات فولادی به بورس کالا آن هم با حداکثر نسبت تعیین شده از تولیدشان است. اتفاقی که با وجود تذکر های پی در پی، همچنان الزام چندانی برای عده ای از تولیدکنندگان ایجاد نکرده و به تبع آن، مراجعه به بازار آزاد همچنان هزینه تمام شده محصولات مورد نیاز مصرف کننده را افزایش می دهد. از این رو، هم افزایی چندین عامل را می توان به عنوان عوامل التهاب در بازار فولاد در ماه اخیر اعلام کرد. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی متقاضیان برای خرید کالای بیشتر در بورس کالا و از طرفی، نا اطمینانی از عرضه کافی محصولاتی مانند شمش در بورس کالا فشار تقاضا را افزایش داده است.

در طرف عرضه نیز بی توجهی مسئولان به توصیه ها درباره ضرورت افزایش سهم بورس کالا در برخی شرکت ها و همچنین الزام سایر شرکت ها به نقش آفرینی در طرف عرضه ( چه در مواد اولیه و چه در مواد واسطه ای ) به بر هم خوردن عرضه و تقاضا منجر شده است.

کد خبر: ۴۳٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha