۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷
طرف خارجی پروژه برقی کردن قطار تهران-مشهد تا پایان سال فرصت دارد/هواپیمای از رده خارج در حال پرواز نداریم

طرف خارجی پروژه برقی کردن قطار تهران-مشهد تا پایان سال فرصت دارد/هواپیمای از رده خارج در حال پرواز نداریم

هواپیمای از رده خارج در حال پرواز نداریم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرف خارجی پروژه برقی کردن قطار تهران-مشهد تا پایان سال فرصت دارد گفت:هواپیمای از رده خارج در حال پرواز نداریم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی به واکاوی مشکلات صنعت هوایی کشور پرداخت و گفت: ابتدا باید بگویم سیستم هوانوردی کشور از حساسیت بالایی برخوردار است و مقررات، الزامات ایمنی و استانداردها رعایت می شود. مواردی که رخ می دهد در واقع اتفاق است و به گونه ای می توان گفت از بد حادثه چند اتفاق با هم رخ داده است. این اطمینان را می دهم که سیستم نظارت و راهبری نظام هوانوردی تجاری کشور از ضوابط خودش عدول نکرده و نخواهد کرد و سازمان هواپیمایی کشور به صورت کاملا سخت گیرانه اقدامات لازم را در این حوزه انجام می دهند.

۱۵۰ فروند هواپیما در آسمان تردد می کنند

او با بیان این که چنانچه هواپیمایی نقص فنی داشته باشد یا خلبان صلاحیت پرواز نداشته باشد اجازه پرواز داده نمی شود؛ به کلیپی که اخیرا در فضای مجازی در رابطه با برخورد خلبانی که برخی مسائل را افشا کرده اشاره کرد و گفت: من امروز این کلیپ را دیدم و البته به صورت کامل آن را بررسی و یا مشاهده نکردم اما به هیچ عنوان این مسائل در حوزه هوایی وجود ندارد و به شدت در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

اسلامی توضیح داد: مشکل حادثه هواپیمای کرمانشاه هم بررسی شد. به دلیل شرایط بد جوی و بارش برف چرخ هواپیما در هنگام ورود به تاکسی ری به دلیل لغزندگی چند متری لیز خورد که این یک اتفاق کاملا غیر قابل قبول است. سانحه ماهشهر قابل برخورد جدی است و یک کمیته بررسی سانحه برای آن تشکیل شده است و به زودی سازمان هواپیمایی کشوری بیانیه خود را در این زمینه صادر می کند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تایید این موضوع که اکنون جامعه نسبت به سوانح هوایی حساسیت بالایی پیدا کرده است، گفت: سخت گیری های قاطع در این ایام ایجاد و کنترل نظارت ها تشدید می شود. اما این را باید بدانیم اگر در برخی از پروازها خلبان مجبور به فرود در فرودگاه دیگر و یا برگشت هواپیما شد به دلیل الزامات ایمنی است چراکه جان و سلامت مردم در این حوزه برای ما بسیار مهم است.

هواپیمای از رده خارج نداریم

اسلامی با بیان این که اکنون هیچ هواپیمای از رده خارج نداریم، گفت: هواپیماها زمان مجاز بهره‌برداری داشته و تمام هواپیماها در تقویم خودشان قرار دارند. هیچ هواپیمایی را بیش از سن قانونی اش مورد استفاده قرار نمی دهیم. تقریبا حدود ۱۵۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور  وجود دارد و حدود ۵۰ فروند هواپیما در آشیانه هواپیما در حال انجام چک های سنگین هستند. در ۵ سال اخیر نیز بیش از ۶۰ فروند هواپیما به دلیل فرسودگی از رده خارج شده اند .

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: بعد از برجام  شرکت ایران ایر۱۳ فروند هواپیما که ۳ فروند ایرباس و ۱۰ فروند ای تی آر بود را خریداری کرد و هیچ هزینه اضافی بابت خرید هواپیما پرداخت نکرده است. تمامی این هواپیماها صفر بوده و تنها دو هواپیما از پیش ساخته شده بود که به دلیل درخواست ایران ایر این هواپیماها از پیش ساخته شده خریداری و آرم ایران ایر بر آنها زده شد. بعد از ایران نیز شرکت های دیگر با بوئینگ و ایرباس قرارداد بستند که در نهایت قراردادها را باطل کردند. اخیرا نیز ایران ایر سه فروند هواپیمای جدید خریداری کرده و از آن ها استفاده می کند.

افزایش ظرفیت بخش هوایی در آینده نزدیک

اسلامی با اشاره به اینکه باید سهم بازار خودمان در هوانوردی به ویژه در حوزه ترانزیت را افزایش دهیم گفت: فرودگاه امام خمینی(ره) ۱۰ میلیون ظرفیت جابه جایی مسافر دارد که حدود ۵ میلیون آن در ترمینال یک و دو بوده و حدود ۵ میلیون آن هم با افتتاح ترمینال سلام ایجاد شده است. در ترمینال یک و دو ظرفیت جابه جایی تا ۹ میلیون نفر هم ایجاد شده بود. با توسعه فرودگاه و جذب سرمایه گذار به ویژه در فرودگاه امام خمینی(ره) سعی خواهیم کرد تبدیل به هاب در حوزه عمرانی به ویژه هوایی شویم.

او با اشاره به اینکه هنوز در ترانزیت سهم ما اندک است، به تحریم ها اشاره کرد و گفت: تحریم یک جنگ بزرگ، حق خوری و حق کشی است. باید در این جنگ پیروز شویم و شرکت های داخلی با افزایش پرواز و افزایش ظرفیت در این بخش تاثیر گذار خواهند بود اما نسبت به کشورهای همسایه که سرمایه گذاری هنگفتی در این زمینه انجام داده اند، عقب ماندگی جدی داریم. باید فرودگاه امام خمینی(ره)، فرودگاه مشهد و یک فرودگاه در جنوب کشور را به هاب تبدیل کنیم و با ایجاد هاب های بزرگ عقب ماندگی های خود را در این حوزه جبران کنیم و سهم خود را از بازار افزایش دهیم. بنابراین سعی داریم تا با ایجاد ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره) این مشکل را برطرف کنیم.

افتتاح آزاد راه تهران شمال نیمه اول اسفند ماه

اسلامی در ادامه با بیان اینکه کارهای اجرایی قطعه یک آزاد راه تهران شمال و آزاد راه همت کرج تا ۳۰ بهمن ماه به اتمام می رسد توضیح داد: تمامی فعالیت های ساخت واجرای قطعه یک آزاد راه تهران –شمال  به اتمام رسیده و هم اکنون در مرحله تمیز کاری و رنگ کاری خط کشی هستند. قطعه یک آزاد راه تهران شمال در هفته اول اسفند ماه با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد و افتتاح آزمایشی آن هم در هفته پایانی بهمن ماه انجام می شود. عملیات اجرایی آزاد راه تهران شمال در سال ۷۵ آغاز شد و برای هر یک قطعات پروژه، دوره زمانبندی حداکثری ۶ ساله در نظر گرفته شده بود. اما در ادامه تغییر دولت ها ،تغییر نگاه ها، مشکلات معارض ، محیط زیست و منابع طبیعی و بسیاری مشکلات دیگر باعث شد که اراده از این پروژه برداشته شود.

او افزود: از سال ۸۴ ساخت این پروژه به دست چینی ها سپرده شد و منطقه یک  در طول ۱۷ سال تنها ۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.  بعد از سال ۹۳ دولت با سرمایه گذار توافق خوبی می کند و  با حضور بنیاد مستضعفان و پیگیری جدی این بخش و انجام دو شیفته پروژه توانستیم پیشرفت چشمگیری پیدا کنیم . در این آزاد راه حدود ۳ هزار نفر به صورت شبانه روزی فعالیت داشته اند و طولانی ترین تونل  و پل ها ساخته و کل پروژه به صورت هوشمند اجرایی شده است.

او درباره مترو پرند نیز توضیح داد: اکنون قطار حومه ای پرند برقرار است و درباره مترو نیز با شهرداری و مدیر اجرایی فرودگاه امام  پیگیری می کنیم تا مترویی که به فرودگاه امام آمده است به پرند متصل کنیم.

برقی کردن قطار تهران- مشهد متوقف شده است

اسلامی درباره برقی کردن قطار تهران مشهد هم گفت: این پروژه متوقف شده چراکه طرف خارجی پای کاری نمی آید و نه خروج خود را نفی می کند و نه آن را اعلام می کند و در صورتی که تا پایان سال تکلیف خود را مشخص نکند با یک کنسرسیوم جدید قرارداد خواهیم بست.

کد خبر: ۴٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha