۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
اغلب افراد بعد از دریافت دوز اول در برابر ویروس کرونا ایمن می‌شوند
نتایج اولیه فاز سوم آزمایشهای بالینی روسیه نشان داد؛

اغلب افراد بعد از دریافت دوز اول در برابر ویروس کرونا ایمن می‌شوند

واکسن روسی کرونا در روز ۱۱ اوت سال جاری به تایید رسید و مقامات این کشور خبر از تولید انبوه آن همزمان با اجرای فاز سوم آزمایشهای بالینی دادند. حال مقامات ارشد موسسه گامالیا اعلام کرده اند واکسن آنها ایمن و کارآمد است و توزیع انبوه آن در روسیه شروع شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تلاش برای تولید واکسن کرونا در دنیا در شرایطی ادامه دارد که سومین فاز از آزمایشهای بالینی شماری از شرکتهای داروسازی به پایان رسیده است و ظرف ماه های آتی نتایج این مرحله اطلاع عموم می رسد. اما روسیه در ارایه این اطلاعات پیش دستی کرده است. 

به گزارش مسکو تایمز نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن اسپوتنیک فایو نشان داده است که شمار زیادی از افراد دریافت کننده واکسن بعد از دریافت اولین دوز بدنشان در برابر ویروس ایمن می شود و دیگر نیازی به دریافت دوز بعدی ندارند.

 طبق این گزارش این واکسن که اولین واکسن تایید شده کرونا در دنیا است، باید دو دوز با فاصله ۲۱ تا ۲۸ روز تزریق شود ولی بررسی ها نشان داده است افراد دریافت کننده دو هفته بعد از دریافت واکسن، میزان آنتی بادیهای موجود در بدنشان افزایش چشمگیری پیدا می کند و می توانند با ویروس مبارزه کنند. مسکو تایمز با اشاره به این مطلب که از ابتدای سپتامبر، همزمان با آغاز سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تولید انبوه واکسن هم شروع شده است و اخیرا توزیع آن در حجم محدود به برخی از شهرهای روسیه شروع شده است نوشت: «مطالعات نشان می دهد این واکسن ایمن و کارآمد است و افراد می توانند با اطمینان از ان استفاده کنند.»

الکساندر گینتسبرگ،رییس موسسه مطالعاتی گامالیا که تولید واکسن را بر عهده دارد و یک موسسه مطالعاتی دولتی است به  ریانووستی روسیه گفت: «سطح آنتی بادی های ایجاد شده در بدن افراد بستگی به عکس العمل بدن آنها به واکسن و در برابر عفونت ناشی از کرونا دارد. ولی بررسی ها نشان داده است بالغ بر ۷۰ درصد افراد بعد از دریافت دوز اول در مقابل ویروس ایمن هستند و دوز دوم تنها برای حصول اطمینان در زمینه مقاوم شدن بدن انها در برابر کرونا تزریق می شود.»

تزریق دو دوز توصیه می شود
گینتسبرگ با اشاره به اینکه هیچ یک از افرادی که تا کنون واکسن را دریافت کرده اند، در فاصله بین دو دوز دریافتی  به ویروس کوید-۱۹ مبتلا نشده اند گفت: «با این وجود بهتر است افراد دو دوز واکسن و در فاصله ۲۱ تا ۲۸ روز از هم دریافت کنند تا در مورد قدرت ایمنی بدن آنها اطمینان بیشتری پیدا کنیم.»

وی ادامه داد: «افراد دو هفته بعد از تزریق واکسن، آنتی بادی های لازم در بدنشان تولید می شود و در این بازه زمانی دو هفته ای نیازی به رعایت فاصله اجتماعی یا رعایت پروتکل های بهداشتی دیگر ندارند. بررسی های ما نشان داده است افراد دریافت کننده واکسن یا به ویروس مبتلا نمی شوند یا در صورت ابتلا، بیماری بسیار خفیفی را تجربه می کنند که ظرف کمتر از سه روز برطرف می شود. همین آمارها نشان می دهد واکسن ما کارآمد و ایمن است.»

این دانشمند ۶۸ ساله روس در انتهای مصاحبه خود با ریانوستی روسیه گفت: «من واکسن را دریافت کرده ام و بدون اینکه محدودیت خاصی برای خودم قایل باشم، زندگی می کنم و تا کنون هم به ویروس مبتلا نشده ام.» پیش از این اعلام شده بود باید هر دو سال یک بار واکسن اسپوتنیک فایو به بدن افراد تزریق شود تا ابتلا به کوید-۱۹ اتفاق نیفتد اما هم اکنون در مورد این بازه زمانی صحبت نشده است.

مردم روسیه واکسینه می شوند
وزیر بهداشت روسیه در روز ۲۵ سپتامبر سال جاری اعلام کرد توزیع واکسن کرونا برای مصرف مردم روسیه شروع شده است و هم اکنون تمامی شهرهای روسیه به این واکسن دسترسی دارند. وی ادامه داد: «روسیه زمستان های سردی دارد و ابتلا به کرونا و آنفولانزا به صورت همزمان می تواند خطرات زیادی برای سلامت مردم روسیه به همراه بیاورد.»

اما عدم ارایه اطلاعات کامل در مورد نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی بسیاری از مردم را نگران کرده است و باعث شد تا شمار زیادی از مردم در مورد دریافت واکسن تردید داشته باشند. این تردید ها در شرایطی در روسیه و دیگر کشورهای دنیا بالا گرفته است که مقامات بهداشتی دنیا رسما اعلام کرده اند تا ۷۰ درصد از مردم دنیا واکسینه نشوند نمی توان به پایان این بحران امیدوار بود. آنها در مورد تاریخچه امتناع مردم از دریافت واکسن های مختلف در طول تاریخ سخن گفته اند و تاکید کردند واکسنی که وارد بازار می شود ایمن است و تمامی مردم می توانند با اطمینان از این مساله  آن را دریافت کنند.

با وجود تمامی این مسایل اخباری در مورد ارایه واکسن کرونای روسیه به کشورهای مختلف شنیده می شود. مثلا مقامات کشور ازبکستان اعلام کرده اند که واکسن روسی را خریداری کرده اند و از یک ماه بعد به صورت محدود در داروخانه ها وجود خواهد داشت. دولت روسیه اعلام کرد تا کنون ۳۰ کشور درخواست خود برای دریافت واکسن یا تکنولوژی تولید واکسن را ارایه داده اند و روسیه سفارش هایی برای فروش ۱.۲ میلیارد دوز واکسن به کشورهای برزیل، هند، آرژانتین، عربستان سعودی و کشورهای دیگر  را دریافت کرده اند.

کد خبر: ۴۳٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha