۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۳
قیمت لوازم‌یدکی ترمز بریده است؛ میدان  تازی دلالان در بازار
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

قیمت لوازم‌یدکی ترمز بریده است؛ میدان تازی دلالان در بازار

مشهد- دلار گران شده است؛ جنس وارد نمی‌شود؛ لوازم‌یدکی تقلبی شده است و ...نمونه جملاتی است که به هر نحوی مردم این روزها در بازار لوازم‌یدکی و هم‌چنین تعمیرگاه‌ها با آن سروکار داشته و به‌کرات آن را می‌شنوند اما از همه مهم‌تر نبود کیفیت قطعات است که باوجود پرداخت قیمت‌های گزاف موجب نارضایتی مردم شده است.

بازار-گروه استان ها: با وجود اینکه در ایام کرونا و قرنطینه بسیاری از مردم از خانه خارج نشدند و تقاضا برای قطعات یدکی کمتر شد اما افزایش قیمت دلار این کاهش تقاضا را جبران کرد و شاهد افزایش قیمت زیادی نسبت به سال گذشته هستیم اما با وجود افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی لوازم یدکی بنا بر گفته مصرف کننندگان کیفیت قطعات هم به همین اندازه افت داشته است!

افزایش قیمت‌ها
اصغر مه ولاتی یکی از شهروندان مشهدی که به قول خودش هنوز شش ماه از تعویض دیسک و صفحه خودرویش نمی‌گذرد به بازار می‌گوید: شش ماه پیش برای خودروی پراید یک دست دیسک و صفحه به قیمت ۴۸۰هزار تومان تهیه کردم که حالا بعد از شش ماه دوباره خودرویم از همین ناحیه دچار مشکل است و بنا بر تشخیص تعمیرکار باید برای رفع مشکل لرزش ماشین دوباره صفحه را تعویض کنم.

وی بابیان این‌که قیمت همین دیسک و صفحه در حال حاضر در بازار به قیمت ۹۰۰ هزار تومان رسیده است بیان می‌کند: این در حالی است که به‌هیچ‌وجه این قطعات تضمینی برای کارکرد آن‌ها وجود ندارد و در حال حاضر مردم هم گران می‌خرند و هم‌جنس بی‌کیفیت.

کمبود قطعات عامل سودجویی دلالان
حسین ترشیزیان یکی از فروشندگان لوازم‌یدکی در خیابان جمهوری اسلامی مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تأمل‌برانگیز قیمت قطعات و لوازم‌یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به‌واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستند.

این فعال در عرصه فروش و توزیع لوازم‌یدکی خودرو می‌گوید: در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قطعات هموارتر می‌شود و این موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت و باید دستگاه‌های ذی‌ربط با فوریت نسبت به حل‌وفصل آن اقدام کنند.

وی بابیان اینکه بسیاری از قطعات شرکت‌های سازنده داخلی در بازار یافت نمی‌شود بیان می‌کند:  همین موضوع دست بسیاری از افراد سودجو را برای فروش‌های غیرمتعارف بازکرده است.

ترشیزیان با اشاره به اینکه به‌طور مثال کیسه هوای راننده خودروی ایکس ۳۳ جزو کالاهای نایاب در بازار است می‌افزاید: قیمت این کالا به دلیل اینکه نمایندگی نیز آن را در اختیار ندارد در بازار به هشت میلیون تومان رسیده است.

وی می‌گوید: به‌طور مثال قطعه«رام» در خودروی چینی «چان گان» که تا پیش‌ازاین ۳۰۰ هزار تومان نیز قیمت نداشته و بسیار کم‌مصرف است توسط برخی از فروشندگان در تهران تا ۱۰ میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شود.

این فروشنده عنوان می‌کند: متأسفانه در چنین شرایطی، بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم‌یدکی تقلبی و بی‌کیفیت، بیش‌ازپیش فراهم‌شده و اساساً برخی از متقاضیان خرید لوازم‌یدکی، با علم به بی‌کیفیت بودن قطعات، به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعات می‌کنند.

قطعات قاچاق
در همین راستا یکی از تعمیرکاران خودروهای ایرانی نیز به ما می‌گوید: متأسفانه بسیاری از قطعات به‌صورت قاچاق  بدون نظارت واردشده که این قطعات برای مردم مشکل‌ساز شده است.

علی ناظری بیان می‌کند: به‌طور مثال قطعاتی مانند دیسک و صفحه خودرو توسط قاچاقچیان از راه دریا وارد کشورمی شود و لذا آن‌ها برای اینکه به دلیل رطوبت هوا و مدت‌زمان طی مسیر اجناس دچار زنگ‌زدگی نشود به آن‌ها روغن می‌زنند لذا برخی از قطعات مانند دیسک و صفحه پس از استفاده در خودرو به اصلاح مکانیک‌ها«پله‌پله» شده و خودرو را دچار عیب و مالک آن را ناچار به تعویض قطعه مجبور می‌سازد.

وی می‌افزاید:  کیفیت پایین این قطعات باعث می‌شود، بعد از مدت کوتاهی مجدداً قطعه تعویض شده با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود و متأسفانه برخی نسبت به این موضوع عکس‌العمل شدید و نامتعارف نشان می‌دهند.

مسئول نظارت بر کالای بی‌کیفیت کیست؟
درحالی‌که انبوهی از کالاهای چینی و بی‌کیفیت آن‌هم باقیمت‌های گزاف قفسه‌های لوازم‌یدکی فروشان را پرکرده است پیدا کردن سرنخ مشکلات و یا مسئول این نابسامانی بسیار سخت خواهد بود چون رئیس اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو مشهد نیز صنف خود را از این اتهامات مبرا دانسته و می‌گوید: جنس از چین ارزان خریداری می‌شود و این جنس ارزان طبیعتاً بی‌کیفیت است اما سؤال اینجاست که مسئولان استاندارد چرا اجازه ورود جنس باکیفیت نازل را به کشور می‌دهند تا دامنه مشکلات آن تمامی اقشار از فروشنده تا مصرف‌کننده را دربر بگیرد؟

جنس از چین ارزان خریداری می‌شود و این جنس ارزان طبیعتاً بی‌کیفیت است اما سؤال اینجاست که مسئولان استاندارد چرا اجازه ورود جنس باکیفیت نازل را به کشور می‌دهند تا دامنه مشکلات آن تمامی اقشار از فروشنده تا مصرف‌کننده را دربر بگیرد؟

علیرضا اردکانی با اعتقاد بر اینکه وقتی قطعه و یا جنسی استانداردهای لازم را ندارد نباید اجازه ورود به کشور به آن داده شود می‌افزاید: اغلب لوازم‌یدکی موجود در بازار را لوازم ساخت کشور چین تشکیل می‌دهد که نمی‌توان ادعا کرد تمامی قطعات چینی بی‌کیفیت است زیرا بسیاری از قطعات چینی دارای کیفیت‌های قابل‌توجهی که حتی در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود.

وی بابیان اینکه کالای قاچاق در بازار وجود نداشته و باید آن ا به دو دسته اصل و غیر اصل باید تقسیم کرد اذعان می‌کند: دلیل اصلی گرانی‌های بازار لوازم‌یدکی را بعد از افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها می‌توان به‌واسطه ها و دلالان نسبت داد زیرا دست‌به‌دست شدن کالا موجب افزایش نرخ آن شده و طبیعی است که وقتی مغازه‌دار کالایی را گران بخرد و پس از منظور کردن سود متعارف آن را به مصرف‌کننده عرضه کند کالا گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی بابیان این‌که در حال حاضر کمبودی درت امین قطعات به‌ویژه خودروهای داخلی دیده نمی‌شود می‌افزاید: البته گرانی موجب گلایه بسیاری از مصرف‌کنندگان شده و تأمین قطعات برای خودروهای خارجی به سهل‌الوصولی خودروهای داخلی نیست.

هدر رفت سرمایه ملی
هنگامی‌که صنعت خودرو دچار مشکل شود لذا زنجیره‌ای از قطعه سازان نیز به دلیل رکود و تعطیلی این صنعت دست از کار کشیده و لذا هرروز بر کمبودهای بازار لوازم‌یدکی افزوده می‌شود و لذا این موضوع دست دلالان را برای افزایش قیمت‌ها و یا سوءاستفاده از مصرف‌کنندگان برای خرید قطعات به هر قیمت پیشنهادی را باز می‌سازد لذا در چنین شرایطی، بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم‌یدکی تقلبی و بی‌کیفیت، بیش‌ازپیش فراهم‌شده و اساساً برخی از متقاضیان خرید لوازم‌یدکی، با علم به بی‌کیفیت بودن قطعات، به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعات می‌کنند.

خرید اجناس بی‌کیفیت نهایت مصرف‌کننده را به تعمیرگاه‌ها برای تعویض همان قطعه مرجوع می‌کند و متأسفانه‌ای زنجیره ناقص نه‌تنها موجب ایجاد موج نارضایتی در بازار می‌شود به لک سرمایه ملی را هم هدرمی دهد.

کد خبر: ۴۳٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha