۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
تملک ۵۹ شرکت و کارخانه توسط بانک‌ها در همدان/ سرمایه‌هایی که خاک می‌خورد
در گفتگو با بازار عنوان شد

تملک ۵۹ شرکت و کارخانه توسط بانک‌ها در همدان/ سرمایه‌هایی که خاک می‌خورد

همدان - طبق بررسی ها ۵۹ شرکت و کارخانه در استان همدان در تملک بانک ها است و در حالی شعار جهش تولید برای سال جاری مطرح شده که این سرمایه ها راکد مانده و در چرخه تولید قرار ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: رشد اقتصادی در هر کشوری یکی از مهمترین ارکان توسعه به شمار می‌رود کما اینکه ضعف اقتصادی نیز تمامی کشور و جامعه را درگیر و یا حتی فلج می‌کند.

لزوم توجه به مقوله اقتصاد و ضرورت تلاش برای توسعه اقتصادی آنجا نمایان تر می شود که مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر اغلب عناوین اقتصادی را برای سال ها انتخاب و آنها را با عنوانی اقتصادی نامگذاری کردند تا در حوزه اقتصادی قوی تر ظاهر شویم و تلاش دشمن برای آسیب زدن از این مسیر موفق نباشد.

امسال از سوی مقام معظم رهبری «جهش تولید» نامگذاری شد؛ پیرامون بررسی تحقق این شعار و در راستای مطالبه مردم از مسئولان در زمینه تلاش های صورت گرفته برای تحقق این شعار ظاهر پور مجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان به بیان پاسخ برخی سوالات پرداخته که در ادامه آنها را می‌خوانید.

*در استان همدان ۵۹ شرکت و کارخانه در تملک بانک‌ها قرار دارند، درحالی که بسیار تاکید شده که این کار بانک‌ها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، آیا شما این ۵۹ شرکت را می‌شناسید و اگر می شناسید برای رفع مشکل آنها چکار کرده‌اید؟

اسامی ۵۹ کارخانه در تملک بانک‌ها را دارم اما لیست آنها را با خود نیاورده ام ولی وضعیت تمام آنها رصد می‌شود و اسامی مشخص است؛ از این تعداد ۱۲ مورد در سیستم بانکی به دلیل جانشینی دچار مشکل هستند ضمن اینکه وزارت کشور ماهانه گزارش کارخانه‌های در تملک بانک‌ها را از ما می‌گیرد.

حدود ۱۰ یا ۱۵ مورد از کارخانه‌های تملک شده در سال گذشته و امسال واگذار شده و در تلاش هستیم سرمایه‌های خوابیده را پویا کنیم.

اول باید وضع موجود را در تولید حفظ کنیم بعد ظرفیت‌ها را افزایش دهیم تا واحدهای تولیدی بتوانند رقابت کرده و صادرات انجام دهند اما در طرح‌های تملک سیستم بانکی پیچ و خم‌های زیادی وجود دارد.

فعالیت در حوزه اقتصادی بسیار سخت شده و هر کس بگوید از ۱۰۰ مورد همه را انجام می‌دهد یا به تنهایی کارها را انجام می‌دهد، حتماً واقعیت را نگفته است

در حال حاضر فعالیت در حوزه اقتصادی بسیار سخت شده و هر کس بگوید از ۱۰۰ مورد همه را انجام می‌دهد یا به تنهایی کارها را انجام می‌دهد، حتماً واقعیت را نگفته است.

مبنای کار ما در استان همدان کتاب سند راهبردی سه ساله استان است؛ این کتاب دارای برش بخشی، شهرستانی و دستگاهی است و بخشی از مطالب در این کتاب را می‌توان به عنوان بستری برای پیگیری در نظر گرفت.

سیاست‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌ها برای اقتصاد مقاومتی هم در کتاب دیگری تدوین شده است؛ در رابطه با جهش تولید براساس بخشنامه چارچوبی که در ستاد کشور در نظر گرفته شد و از بزرگان کشور بهره گرفته شده و دستور العمل، آئین نامه و اولویت‌ها مشخص و ۶۷ پروژه در نظر گرفته شده است.

*چرا شاخص‌های اقتصادی استان همدان منتشر نمی‌شود و نرخ بیکاری، میزان درآمد سرانه همدان و مواردی از این قبیل اعلام نمی‌شود؟

نرخ بیکاری براساس شاخص‌هایی که سازمان‌های بین المللی تأیید می‌کنند، اعلام می‌شود؛ در رابطه با میزان نرخ بیکاری استان همدان نقد وجود دارد اما این بحث‌ها طبیعی است و مطابق قانون برنامه ششم توسعه مرکز آمار ایران مسئول اعلام آمار است.

در فصل بهار نرخ بیکاری افزایش پیدا کرد چراکه ۴۲ درصد شاغلان بخش گردشگری در سال گذشته به دلیل سیل و امسال به دلیل کرونا با مشکل مواجه شدند

آمار از جمله نرخ بیکاری هر سه ماه یکبار اعلام می‌شود، در فصل بهار نرخ بیکاری افزایش پیدا کرد چراکه ۴۲ درصد شاغلان در بخش گردشگری در سال گذشته به دلیل سیل و امسال به دلیل کرونا با مشکل مواجه شدند و شاغلان بخش گردشگری آسیب دیدند.

*حجم صادرات بسیار اهمیت دارد و محرک بخش تولید است، چرا آمار واقعی از میزان صادرات استان همدان را اعلام نمی‌کنید؟ اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون زا و برون نگر است و حجم صادرات گمرک همدان سال گذشته ۱۲۴ میلیون دلار بوده درحالی که آمار ۸۰۰ میلیون دلار و … اعلام می‌شود علت چیست؟

حجم صادرات و تحرک صادرات باعث رونق اقتصادی است اما آمار گمرک نسبت به آمار اعلامی متفاوت است چراکه تولیدات استان همدان از گمرکات دیگر استان‌ها نیز صادر می‌شود اما با این وجود آمار صادرات استان همدان با توجه به شرایط موجود افزایش داشته است.

*بعد از گذشت سالیان دراز وزارت اقتصاد، پنجره واحد فیزیکی را راه اندازی کرده چرا در استان همدان این کار انجام نشده است؟

پنجره واحد فیزیکی سرمایه گذاری در همدان راه اندازی شده و ۱۵ روز یکبار جلسه دارد و سامانه «یاور» و «دادور» نیز کار می‌کند و رابط سامانه‌ها مشخص است اما کارها باید سریع‌تر انجام شود.

رتبه کسب و کار استان همدان ارتقا پیدا کرده اما خود من هم ناراضی هستم چراکه در زمینه استعلام کسب و کار باید وضعیت بهتری پیدا کنیم

رتبه کسب و کار استان همدان ارتقا پیدا کرده اما خود من هم ناراضی هستم چراکه در زمینه استعلام کسب و کار باید وضعیت بهتری پیدا کنیم.

*در زمینه توریسم، گردشگر و پرداختن به درآمد پایدار شهری، شهر همدان از سوی WTO به عنوان پایلوت طرح توسعه ملی گردشگری ایران شناخته شده و فضاهای بکری دارد، برای توریسم کشاورزی، توریسم درمانی، توریسم ورزشی، بوم گردی، اکو توریسم و .... برنامه‌های جامع خود را اعلام کنید؟ برای ارتقای رتبه استان در جذب توریست خارجی چه کاری انجام دادید؟

در کتاب سند راهبردی سه ساله استان همدان موضوع توریست و گردشگری آمده است اما در حوزه توریست و گردشگری باید انسجام بیشتری ایجاد کنیم.

برگزاری رویدادهای جهانی در همدان در راستای افزایش توریست خارجی بود و خوشبختانه ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد.

کار مطالعاتی برای سایت گردشگری انجام شده و در حوزه گردشگری و توریست برنامه داریم؛ در حوزه کشاورزی هم به تازگی توریست کشاورزی مطرح شده که اجرایی خواهد شد، در استان همدان می‌توان در حوزه توریست برند سازی کرد و از ظرفیت‌های جهانی لالجین، شهر جهانی مبل و منبت تویسرکان و ملایر و حتی بثت جهانی انگور ملایر برای جذب توریست استفاده کرد.

در حوزه توریسم درمانی همدان جایگاه خوبی دارد، اما در سال ۹۹ به خاطر کرونا زمین گیر شدیم و حتی گاهی برنامه‌های کوچک هم مورد نقد قرار می‌گیرد؛ هزینه انجام پروژه‌ها بالا رفته و از طرفی منابع کم شده و با کمبود منابع مواجه هستیم.

*مغازه دارها و فروشنده‌ها هر روز قیمت کالا را افزایش می‌دهند و حتی گاهی شرکت‌های توزیع کننده به فروشنده توصیه می‌کنند کالا را نفروشید، مگر درصد مشخصی افزایش قیمت داشته باشید، چرا نظارت درست و مناسبی بر بازار انجام نمی‌شود؟

در حوزه نظارت بر کالا تلاش می‌شود اما مانند دوران جهاد سازندگی کار نمی‌شود و روحیه و تلاش مثل قبل نیست.

در حوزه نظارت و کنترل تنظیم بازار کمیته‌ای وجود دارد که هر ۱۵ روز یکبار جلسه برگزار می‌کند؛ برای تنظیم بازار یک بار قیمت محصولات را آزاد کرده و ناظرین را حذف کردند و بعد از آن دیگر ناظرین برنگشتند.

از طرفی انصاف از بسیاری از جاها از بین رفته است به طوری که در تمام حوزه‌ها نیازمند بازنگری هستیم.

یک مورد برنج احتکار شده به وزن ۲۱۱ تن در استان همدان شناسایی و کشف شد که افراد مختلف چندین بار تماس گرفتند که این برنج‌ها را آزاد کنید و این سئوال مطرح می شود که چرا باید آزاد شود و مگر نباید با متخلف برخورد شود

یک مورد برنج احتکار شده به وزن ۲۱۱ تن در استان همدان شناسایی و کشف شد که افراد مختلف چندین بار تماس گرفتند که این برنج‌ها را آزاد کنید و این سئوال مطرح می شود که چرا باید آزاد شود و مگر نباید با متخلف برخورد شود.

وقتی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف می‌شود، نهادهای کشاورزی و نهاده‌های دامی با قیمت جدید وارد کشور می‌شود در نتیجه یک خلائی در تأمین ارز اتفاق می‌افتد و تأخیر تامین مایحتاج صورت می‌گیرد.

در حوزه تنظیم بازار همه باید با هم تلاش کنیم؛ برای افزایش قیمت باید زمینه سازی کرد و مرحله به مرحله افزایش قیمت داد، افزایش یکباره قیمت همیشه مشکل ایجاد می‌کند.

با افزایش قیمت ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۰ هزار تومان مشکلات ایجاد شده به صورت کشوری است و در استان همدان نمی‌توان کاری کرد.

*استان همدان مستعد تولید محصولات کشاورزی است و از طریق صادرات محصولات کشاورزی می‌توان به اقتصاد استان کمک کرد، اما با وجود ظرفیت‌ها اول اینکه به تولید محصول سالم توجه نمی‌شود و دوم اینکه محصول کافی برای صادرات تولید نمی‌شود، برنامه‌های خود را اعلام کنید؟

 ۲۵۰ هکتار پسته و ۲۵ هکتار گل محمدی در استان همدان کشت می‌شود و وسعت کشت زعفران خیلی بیشتر از گذشته شده است، در استان همدان ایستگاه تحقیقات بذر خوب و مناسی داریم، سرشاخه کاری گردو در گذشته از ترکیه وارد استان می‌شد اما با سرمایه گذاری هنگفتی که انجام شد اکنون در تویسرکان انجام می‌شود و امیدواریم با توجه به این ظرفیت ها قدم های بهتری برداشته شود.

کد خبر: ۴۳٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha