۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
واکسن کرونای چین در مراحل پایانی آزمایش بالینی/ خطرناکترین پاییز و زمستان تاریخ
بازار گزارش می‌دهد؛

واکسن کرونای چین در مراحل پایانی آزمایش بالینی/ خطرناکترین پاییز و زمستان تاریخ

واکسن کرونا نیاز اصلی این روزهای بشر است. نیازی که شرکتهای زیادی درصدد پاسخگویی به آن هستند. شرکت سینوواک چین هم در این عرصه فعالیت می کند و اعلام کرده است نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را تا انتهای امسال اعلام می کند.

بازار؛گروه بین الملل:در این فضای رقابتی برای عرضه واکسنی که دنیا را از بحران کرونا نجات دهد و اقتصاد را از رکود برهاند، شرکتهای بزرگ داروسازی برای عرضه انبوه اولین واکسن با هم رقابت دارند؛ عرضه انبوه واکسنی که بتواند بدن انسان را در برابر این ویروس ایمن کند و منافع اقتصادی زیادی را نصیب آنها کند. 

البته روسیه در روز ۱۱ اوت سال جاری اولین واکسن کرونا را در دنیا ثبت کرد و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور هم در روز ثبت این واکسن و هم در اجلاس مجازی سازمان ملل متحد از این واکسن دفاع کرد و خبر داد که روسیه آماده همکاری با کشورهایی است که تمایل دارند از واکسن روسی استفاده کنند.

 ولی ثبت این واکسن بدون تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تردیدهای زیادی در مورد کارایی و اثر بخشی واکسن در میان دانشمندان دنیا ایجاد کرد و باعث شد تا سومین مرحله از آزمایشهای بالینی با مشارکت ۴۰ هزار نفر شروع شود.

اما این وضعیت در مورد شرکتهای داروسازی اروپایی وجود ندارد. سومین مرحله از آزمایشهای بالینی توسط شرکتهای مدرنا، پی فایزر و آسترازنکا در جریان است و به گفته مدیر عامل شرکت پی فایزر نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این شرکت در انتهای اکتبر و نتایج واکسن تولید مدرنا در نوامبر مشخص می شود. دانشگاه آکسفورد که با همکاری شرکت آسترازنکا در ساخت واکسنی که بسیاری از آن به عنوان امید رهایی دنیا از کرونا نام می برند، فعالیت می کند اعلام کرده است نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را انتهای سال جاری اعلام خواهد کرد.

چین هم در عرصه تولید واکسن فعالیت می کند
شرکت سینوواک کشور چین خبر داده است که ارزیابی نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را از انتهای سال جاری شروع می کند و در آن زمان مشخص می شود که آیا واکسنی که این شرکت تولید کرده است به اندازه کافی کارایی دارد که بتواند تاییدیه های قانونی را دریافت کند یا خیر. این شرکت داروسازی هم در نظر دارد قبل از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تاییدیه های لازم برای استفاده عمومی از واکسن را دریافت کند.

یین ویدانگ، مدیر عامل شرکت سینوواک در این زمینه می گوید: «ارزیابی نتایج واکسن زمانی شروع می شود که حداقل ۶۱ نفر از افراد دریافت کننده واکسن بیمار شوند.» وی در مورد قراردادهایی که این شرکت داروسازی برای فروش محصولش امضا کرده است گفت: «نتایج دو فاز اول واکسن مثبت بوده است و به همین دلیل ما قراردادهایی برای عرضه واکسن به کشورهای امریکای جنوبی امضا کرده ایم. قرار است شماری از کشورهای امریکای لاتین در تولید واکسن هم با ما همکاری کنند به این معنی که تولید واکسن در داخل آن کشورها انجام شود و بعد از تامین نیاز داخلی، صادرات به دیگر کشورها شروع شود.»

استفاده اضطراری واکسن در چین از سه ماه قبل
چاینا دیلی اعلام کرده است شماری از واکسن های کرونای تولید چین از جمله واکسن کروناواک که توسط شرکت سینوواک تولید شده است برای استفاده اضطراری مورد تایید قرار گرفته اند و از ماه جولای تا کنون تزریق آنها به گروه های حساس و کادر درمان و گروه های دیگری از مردم شروع شده است. استفاده از واکسن بدون اینکه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تکمیل شود، باعث نگرانی کارشناسان بهداشتی و درمانی در جهان شده است.

 مدیر عامل شرکت سینوواک اعلام کرد: «شرکت سینوواک تمایل دارد با شرکتهای داروسازی بزرگ دنیا همکاری کند و اطلاعات و داده های مربوط به پروسه تولید واکسن و نتایج حاصل شده از سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را با آنها در میان بگذارد. ما مذاکراتی را با شیلی، برزیل و مکزیک انجام دادیم و ضمن اجرای سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در این کشورها، در تولید و عرضه واکسن با آنها همکاری خواهیم کرد.»

وی در مورد این مساله که آیا به طرف دیگری به جز چین، اجازه استفاده اضطراری از واکسن را داده اند یا خیر گفت: «هر کشوری قوانین خاصی در مورد استفاده اضطراری از واکسن کرونا دارند و اطلاعاتی در مورد استفاده از واکسن در کشورهای دیگر در دست نیست.»

جهش ویروس نگران کننده است
اما این تلاش در شرایطی ادامه دارد که کارشناسان بهداشت و درمان در امریکا خبر از جهش ویروس داده اند. حهشی که باعث شده است تا سرعت افزایش شمار بیماران در دنیا بیشتر شود و پاییز و زمستان پیش رو به عنوان زمانی بسیار پرخطر در تاریخ ثبت شود. سی ان ان در این مورد نوشت: «با وجود اینکه ویژگی های ژنتیکی ویروس تغییری نکرده است ولی سرعت انتقال آن بیشتر شده است و این مساله نگران کننده است.»

این رسانه به نقل از کارشناسان وزارت بهداشت امریکا  نوشت: «به نظر می رسد سطح وسیع واکسیناسیون توسط شرکتهای تولید کننده واکسن کرونا در ایجاد این شرایط تازه دخیل است زیرا شمار زیادی از افرادی که از سلامت کامل برخودار هستند واکسن هایی را دریافت می کنند که قدرت مقابله آنها با ویروس اثبات نشده است و همین مساله می تواند شانس ابتلای آنها را افزایش دهد.»

کد خبر: ۴۳٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha