۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کولاک رکود در زمستان سخت اقتصاد اروپا؛ بیکاری و صدای زنگ خروج از اتحادیه
در نتیجه شیوع موج دوم کرونا؛

کولاک رکود در زمستان سخت اقتصاد اروپا؛ بیکاری و صدای زنگ خروج از اتحادیه

پیش بینی ها از بازگشت رکود به اقتصاد اروپا در فصل آخر امسال خبر می دهد. رکودی که می تواند باعث افزایش شمار بیکاران و ایجاد موج های تازه ای از بحران در اقتصاد این منطقه باشد و حتی اعتماد به ساختار اتحادیه اروپا را از بین ببرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در نتیجه همه گیری کرونا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با انقباض شدید اقتصادی روبرو شده اند. به گزارش کمیسیون اروپا در سال جاری میلادی اقتصاد این منطقه با نرخ ۸.۷ درصد منقبض خواهد شد و اقتصاد منطقه یورو وارد رکودی عمیق خواهد شد.

نشریه ویک بریتانیا در این مورد نوشت: «بسیاری از کشورهای اروپایی برای ارایه بسته های حمایتی جدید اقتصادی تا سال ۲۰۲۱ منتظر خواهند ماند. این بازه زمانی سه ماهه در پرداخت کمک های مالی می تواند بر شدت بحران اقتصادی بیافزاید. از طرف دیگر مساله برگزیت هم در اتحادیه اروپا وجود دارد و این نگرانی وجود دارد که برگزیت شرایط اقتصادی منطقه یورو را سخت تر از قبل بکند.»

شرایط کنونی اروپا چگونه است
به گزارش دیلی اکسپرس بعد از کنترل اولیه شیوع ویروس کرونا در اروپا و کم شدن شدت محدودیتها در این کشورها، نرخ رشد اقتصادی اندکی افزایش یافت و این نوید را به مقامات اقتصادی اروپا داد که روزهای سخت اقتصادی منطقه پایان یافته است ولی دیری نپایید که دوباره موج تازه ای از بیماری در کشورهای اروپایی ایجاد شد. هم اکنون موسسه مطالعاتی ای اچ  اس  پیش بینی کرده است در فصل آخر سال ۲۰۲۰، سطح فعالیتهای اقتصادی در کشورهای این منطقه کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد و احتمال تشدید رکود اقتصادی در این فصل افزایش یافته است.

به گزارش نشریه تلگراف در سال جاری، اقتصاد اسپانیا با نرخ ۱۲.۶ درصد منقبض می شود و نرخ انقباض اقتصادی در کشور فرانسه به ۱۰ درصد و در بریتانیا به ۱۳.۷ درصد می رسد.

«برت کالین» تحلیل گر اقتصادی مرکز مطالعاتی ای ان جی بر این باور است زنگ خطر تشدید بحران اقتصادی در اروپا به صدا درآمده است و با افزایش شمار مبتلایان در کشورهای اروپایی ما شاهد تشدید مشکلات اقتصادی در این منطقه خواهیم بود. از نظر او شرایط فعلی اقتصاد اروپا برای دولتهای اروپایی و بانکهای مرکزی به معنای یک زنگ بیدار باش است. زنگی که به آنها اثبات کرد که شرایط سخت است و سیاستهایی که تا کنون برای احیای اقتصاد در پیش گرفته اند برای از بین بردن اثرات منفی بحران کرونا روی اقتصاد کافی نیست.

این بحران اقتصادی چقدر طول می کشد؟
مرکز مطالعاتی ای ان جی بر این باور است که اقتصاد اروپا در نتیجه همه گیری کرونا برای چندین سال درگیر بحران مالی و اقتصادی خواهد بود. طبق گزارش کمیسیون اروپا برخی از کشورهای اروپایی اعلام کرده اند برای مقابله با ویروس دوباره به اجرای طرح قرنطینه و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی روی می آورند و برخی دیگر خواستار تداوم فعالیت اقتصاد با رعایت پروتکل های بهداشتی هستند. همین عدم هماهنگی در اجرای سیاسها خود باعث می شود تا تاثیر بحران اقتصادی کرونا روی این کشورها بسیار زیاد باشد و مدت بیشتری تاثیر منفی آن در اقتصاد باقی بماند.

 نشریه پولتیکو در مورد وضعیت کشورهای اروپایی نوشت: «اگر اولین مرحله از همه گیری کرونا به دلیل تعطیلی های اجباری فعالیتهای اقتصادی و اجرای طرح قرنطینه خانگی در تاریخ ثبت شده است، ویژگی دومین مرحله از این پاندمی را می توان نگرانی مصرف کنندگان، وضع محدودیت توسط دولتها روی صنایعی مانند سفر و توریسم و تفریح و هتل داری و خرده فروشی دانست.»

چه زمانی باید منتظر بازسازی اقتصادی باشیم؟
مرکز مطالعاتی ای اچ اس بر این باور است که اروپا به این زودی ها به شرایط قبل از همه گیری باز نمی گردد. این مرکز مطالعاتی نوشت: «در نتیجه بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، سرانه تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی کاهش زیادی پیدا کرد و تا قبل از شروع پاندمی کرونا هم، سرانه تولید ناخالص داخلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سطحی که قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ وجود داشت، نرسیده بود. همین آمار نشان می دهد که ما به این زودی ها نمی توانیم منتظر بازگشت به وضعیت قبل از کرونا باشیم.»

این ناامیدی در مورد احیای اقتصاد اروپا در سال های پیش رو در شرایطی اتفاق افتاده است که کمیسیون اروپا بالغ بر ۷۵۰ میلیارد یورو بسته حمایت مالی برای دوره کرونا تصویب کرد و این بسته حمایتی از انتهای ماه می تا کنون وارد اقتصاد کشورهای منطقه یورو شد. سخنگوی کمیسیون اروپا هم تاکید کرده است که آنها در تلاش هستند تا مسیر را برای توسعه فعالیت  صنایع دوستدار محیط زیست یا صنایع سبز هموار کنند.

آینده اتحادیه اروپا در خطر است
مساله دیگری که باعث نگرانی فعالان اقتصادی و سیاسی شده است، از بین رفتن اعتماد اعضا به اتحادیه اروپا است. «فردریک اریسکون»، اقتصاددان سوئدی در این زمینه می گوید: «دو سوم از مردم سوئد بر این باورند که عضویت در اتحادیه اروپا کار نادرستی  است در حالیکه در سال ۲۰۱۴ تنها ۳۰ درصد این نظر را داشتند. در کشورهای ایتالیا و اسپانیا هم شرایط بهتری وجود ندارد و حتی در آلمان هم مردم به اندازه قبل به ساختار اتحادیه اروپا اعتماد ندارند. به نظر می رسد همه گیری باعث شده است تا اعتماد به ساختار سیاسی و اقتصادی این اتحادیه از بین برود و به همین دلیل است که از کشورهای مختلف اروپایی صدای خروج از اتحادیه شنیده می شود.»

در نهایت باید در نظر داشت که این پاندمی علاوه بر آسیب زدن به سلامت مردم دنیا و از بین بردن بخش بزرگی از اقتصاد کشورها، باعث شد تا در مورد بسیاری از مفاهیم اثبات شده و تایید شده قبلی هم تردید ایجاد شود. مفاهیمی که پیشتر در مورد کارایی آنها اطمینان زیادی وجود داشت.

کد خبر: ۴۳٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha