۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
خاک مُرده در بازار کاشی و سرامیک/ شیرآلات به ارزش یک پراید!
گزارش میدانی بازار

خاک مُرده در بازار کاشی و سرامیک/ شیرآلات به ارزش یک پراید!

بازار کاشی و سرامیک و شیرآلات این روزها همانند سایر بازارهای وابسته به صنعت ساختمان دچار نوعی رکود تورمی شده و به گفته فعالان بازار این روزها با هجوم خریداران عربی مواجه شده است این در حالی است که برخی محصولات خارجی با قیمت پراید برابری می کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور که به عنوان دوره کسادی و بحران نیز از آن یاد می شود و در مقابل دوره رونق قرار دارد، این روزها اکثر بازارهای وابسته به صنعت ساختمان را درگیر خود کرده است. در دوره رکود اقتصادی حجم تولید و تجارت کاهش می یابد، به خصوص در مورد کالاهای بادوام، به طوری که در مورد بعضی از آن‌ها معمولاً حجم تولید به کم‌تر از حجم مصرف نیز می‌رسد. 

بازار کاشی و سرامیک این روزها جزء بازارهایی است که با یک رکود تورمی مواجه شده و به گفته فعالان بازار، این بازار نسبت به سایر بازارها دیر متوجه شده است که باید قیمت های خود را افزایش دهد! این بازار در سال جاری ۳۰ تا ۷۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. به همین منظور احتمال اینکه باز هم در بازار کاشی و سرامیک شاهد رشد قیمت باشیم وجود دارد.

تهران دارای چند بازار کاشی و سرامیک است که بنا به موقعیت های مکانی خود مشتریان خاص به خود را دارد. در چند نقطه از شهر تهران بازار کاشی و سرامیک سالهاست که شکل گرفته است و این مراجعه کنندگان هستند که باید خود را با این فعالان بازار هماهنگ کنند. 

بازار کاشی و سرامیک سالهاست که در مناطقی مثل بنی هاشم، ملاصدرا و شیراز، دوراهی قپان، خزانه و زمزم تشکیل شده اند. مراجعه کنندگان و سازندگان مسکن که به دنبال اجناس شیک و گران قیمت می گردند بازار کاشی و سرامیک ملاصدرا و شیراز را انتخاب می کنند و سازندگانی که به دنبال اجناس ارزان تر و متوسط قیمت هستند وارد بازار کاشی و سرامیک خزانه و زمزم می شوند

بازار کاشی و سرامیک سالهاست که در مناطقی مثل بنی هاشم، ملاصدرا و شیراز، دوراهی قپان، خزانه و زمزم تشکیل شده اند. مراجعه کنندگان و سازندگان مسکن که به دنبال اجناس شیک و گران قیمت می گردند بازار کاشی و سرامیک ملاصدرا و شیراز را انتخاب می کنند و سازندگانی که به دنبال اجناس ارزان تر و متوسط قیمت هستند وارد بازار کاشی و سرامیک خزانه و زمزم می شوند. 

بازار کاشی و سرامیک زمزم یکی از بازارهایی است که در منطقه ۱۹ تهران واقع شده است. این منطقه به گفته اغلب تولیدکنندگان و سازندگان مسکن محلی است برای تهیه اجناس ارزان قیمت و متوسط قیمت، اما فعالان بازار معتقد هستند که در بازار کاشی و سرامیک زمزم جنس ارزان قیمت و بی کیفیت وجود ندارد و این سازندگان و مراجعه کنندگان هستند که برای کاهش هزینه ها به دنبال اجناس بی کیفیت و بنجُل می گردند. 

کیفیت پایین برخی تولیدات، صادرات کالاهای خوب ایرانی به کشورهای همجوار و کم فروشی در برخی تولیدات باعث شده تا برخی از کالاهای خارجی مثل شیرآلات ایتالیایی در بازار با قیمت یک پراید صفر برابری کند!

نکته مهمی که در بازار کاشی و سرامیک به خوبی نمایان بود این بود که ایران که مهد تولیدات کاشی و سرامیک در منطقه است چرا باید این روزها تولیدات بی کیفیت و ارزان در بازار موجود باشد؟ بنا به گفته اکثر فروشندگان در بازار کاشی و سرامیک تولیدات ایرانی می تواند با اغلب تولیدات خارجی رقابت کند اما متاسفانه می بینیم که کیفیت پایین برخی تولیدات، صادرات کالاهای خوب ایرانی به کشورهای همجوار و کم فروشی در برخی تولیدات باعث شده تا برخی از کالاهای خارجی مثل شیرآلات ایتالیایی در بازار با قیمت یک پراید صفر برابری کند!

یک ماه است انگار خاک مُرده به بازار کاشی و سرامیک پاشیده اند را نمی دانیم؟!

علیرضا طاهری یکی از فعالان بازار کاشی و سرامیک است که می گوید دلیل اینکه یک ماه است انگار خاک مُرده به بازار کاشی و سرامیک پاشیده اند را نمی دانیم؟! اما آنچه که این روزها به خوبی شاهد آن هستیم این است که بازار با یک رکود تورمی مواجه است و  مراجعه خانه دارها برای خرید مایحتاج خود برای بازسازی و حذف سازنده های مسکن از بازار کاشی و سرامیک قابل رویت است.

خبری از سازندگان مسکن در بازار کاشی و سرامیک نیست
این فعال صنف بازار کاشی و سرامیک می گوید: بازار کاشی و سرامیک این روزها دورانی را تجربه کرده است که در هیچ سالی این رکود را تجربه نکرده بود. این روزها خبری از سازندگان مسکن نیست و تنها مراجعه کنندگان، خانه دارهایی هستند که قصد کرده اندو یا مجبورند که سرویس حمام و دستشویی خود را تعمیر کنند. 

او می افزاید: از ابتدای امسال تاکنون قیمت انواع کاشی و سرامیک ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد گران شده است و باید اذعان کرد که این صنف نسبت به سایر صنوف دیرتر به این فکر افتاده است که قیمت های خود را افزایش دهد. دلیل تاخیر در افزایش قیمت ها را نمی دانیم اما آنچه که این روزها به خوبی خود را در بازار نشان می دهد رکود حاکم بر بازار و حضور مشتریان خانگی در بازار است.

این فعال صنف بازار که در حال پاسخگویی به یک مشتری است به نکته ای که این مشتری از او درخواست کرده بود پاسخ داده و به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: این مشتری به نمایندگی از چند ساکن مسکن مهر "کوزو" در شهر پردیس متقاضی خرید سرامیک است. این ساکن واحد مسکن مهر نیز به خبرنگار خبرگزاری گفت که شش ماه از سکونت در این واحدهای مسکونی می گذرد اما متاسفانه سرامیک های تمام واحدهای مسکونی به دلیل بی کیفیت بودن و شکستگی ظاهری باید معاوضه شوند.

تولیدات درجه یک و صادراتی کاشی و سرامیک ایرانی را در بازار داخل به هیچ وجه نمی توانیم مشاهده کنیم . این روزها اغلب این تولیدات به کشورهای عربی صادر می شود

این فعال صنفی با اشاره به اینکه ایران در تولید کاشی و سرامیک حرف اول منطقه و حتی به جرات حرف اول دنیا را در برخی تولیدات به خود اختصاص می دهد گفت: تولیدات درجه یک و صادراتی کاشی و سرامیک ایرانی را در بازار داخل به هیچ وجه نمی توانیم مشاهده کنیم . این روزها اغلب این تولیدات به کشورهای عربی صادر می شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که فعالان درجه یک در عرصه تولید کاشی و سرامیک چه برندهایی هستند؟ افزود: کارخانه های فعال در صنعت کاشی و سرامیک را می توان نائین، پاسارگاد، امین میبد، الوند، آپادانا و اطلس سرام نام برد. نکته جالب این است که در یزد حدود ۵۳ کارخانه فعال در کاشی و سرامیک وجود دارد که حدود ۲۰ درصد این کارخانه ها به صورت کارگاهی هستند و می توانند کاشی و سرامیک های درجه چندم هم تولید کنند.

قیمت هود گاز و سینک ۲۵ درصد در یک ماه گذشته گران شده است. اما مارک های پالرمو و اخوان که جزو شناخته شده های بازار سینک و هود هستند ۳۵ درصد گران کرده اند

محمدی یکی دیگر از فعالان صنف بازار کاشی و سرامیک که فعالیت خوبی هم در عرصه فروش هود گاز و سینک دارد به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: قیمت هود گاز و سینک ۲۵ درصد در یک ماه گذشته گران شده است. اما مارک های پالرمو و اخوان که جزو شناخته شده های بازار سینک و هود هستند ۳۵ درصد گران کرده اند. 

این فعال صنف بازار که در کنار فروش هود و سینک به فروش کاشی و سرامیک و شیرآلات نیز مشغول است می گوید: این روزها بازار با کمبود جنس مواجه است. کارخانه های تولیدکننده کاشی و سرامیک به فروشندگان کالا تحویل نمی دهند و با اینکه خریداران کاشی و سرامیک پول نقد هم به کارخانه ها می دهند از فروش کالا خودداری می کنند و با احتیاط جنس تحویل فروشنده می دهند.

او می گوید: این روزها قیمت شیرآلات نیز به شدت افزایش یافته است. اغلب شیرآلات درجه یک مثل قهرمان و راسان که تحت لیسانس اروپا هستند و تمام آپشن ها را رعایت می کنند قیمت های خود را بالا برده اند. در حالیکه برخی شیرآلات با افزودن سُرب به تولیدات خود تنها به سلامت مردم ضربه می زنند و بعد از دو سال همان شیرآلات به راحتی فرسوده می شوند.

وی با بیان اینکه این روزها اولین ضرر کننده از رکود حاکم بر بازار کاشی و سرامیک سازنده های مسکن هستند گفت: ساخت و ساز مسکن می تواند چند صد شغل را به طور مستقیم و غیر مستقیم رونق دهد، پس بنابراین وقتی رکود در ساخت و ساز رخ می دهد نشان می دهد که اولین متضرر این رکود همان سازنده است.

این فعال صنف کاشی و سرامیک معتقد است که این روزها اغلب مراجعه کنندگان به بازار کاشی و سرامیک به دنبال ارزانی کالاها هستند. بنابراین در این بازار همین مشتریان هم نعمت هستند.

محمدی در پاسخ به این پرسش که چرا مشتریان در این بازار به دنبال جنس ارزان هستند؟ ادامه داد: مشتریانی که جنس گران می خواهند به بازار کاشی و سرامیک خیابان شیراز مراجعه می کنند بنابراین اینکه جنس گران دلیلی بر بالا بودن کیفبت است را نیز باید اذعان کنیم که اینطور نیست. یعنی هر جنس گرانی به منزله بالا بودن کیفیت نیست. هر چند در همان بازار کاشی و سرامیک خیابان شیراز جنس های ایرانی را با تغییر لیبل های روی اجناس به اسم خارجی و ایتالیایی به مشتریان با ۳۰۰ هزار تومان بالاتر در هر متر مربع و حتی در تعداد به مراجعه کننده می فروشند. چرا که اجاره در بازار کاشی و سرامیک زمزم اگر ۵ میلیون تومان باشد در خیابان شیراز ۲۰ میلیون تومان است.

این فعال صنف بازار کاشی و سرامیک در پاسخ به این پرسش که با این وجود شاید برخی از سازندگان مسکن و حتی مراجعه کنندگان خانگی از بازار کاشی و سرامیک شیراز خرید نکنند و به بازار زمزم به دلیل ارزان تر بودن اجناس مراجعه کنند؟ گفت: اتفافا برخی مراجعه کنندگان به بازار کاشی و سرامیک زمزم، ساکنان بالای شهر هستند. آنان با این تصور که در آن بازار قیمت ها نجومی است به بازار کاشی و سرامیک زمزم و خزانه مراجعه می کنند.

کیانی یکی دیگر از فعالان بازار کاشی و سرامیک به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: کارخانه های تولید کاشی و سرامیک اول هر هفته یعنی شنبه به شنبه قیمت های خود را بالا می برند و این اتفاق در هیچ دوره ای رخ نداده بود.

متاسفانه انبوه سازان و سازنده ها سود یک میلیارد تومانی را برای خود سود نمی دانند. سازنده ها عادت به سودهای چند میلیاردی دارند

وی در پاسخ به این پرسش که این روزها مشتریان بازار کاشی و سرامیک بیشتر خانه دار و اغلب هم برای بازسازی به این بازار مراجعه می کنند؟ چرا سازنده ها دیگر اقدام به ساخت و ساز نمی کنند؟ ادامه داد: متاسفانه انبوه سازان و سازنده ها سود یک میلیارد تومانی را برای خود سود نمی دانند. سازنده ها عادت به سودهای چند میلیاردی دارند. 

این فعال بازار کاشی و سرامیک با بیان اینکه کاشی و سرامیک به یکباره ۷۰ درصد گران شد گفت: روند صعودی قیمت ها در هر بخشی که نشات گرفته از تورم و کاهش ارزش پول ملی است باعث شده تا کارخانه های تولیدکننده کاشی و سرامیک و حتی شیرآلات با احتیاط کامل و آن هم تنها به صورت نقدی اقدام به فروش کالاهای خود کنند. 

کیانی ادامه داد: این روزها تاجران کشورهای عربی با صف کشیدن در مقابل کارخانه های تولید کاشی و سرامیک کالاهای مورد نظر را یکجا خریده و پول خوبی هم به کالاهای تولیدی ایرانی می دهند. اما متقاضیان و فروشندگان ایرانی وقتی از کارخانه ها تقاضای خرید می کنند با پاسخ منفی روبرو می شوند. 

ایران مهد سرامیک جهان است و در گینس به ثبت رسیده است. اگر به شهر "لالجین" همدان سفر کنید متوجه خواهید شد که واقعا ایران و همدان پایتخت سفال جهان است. شهر لالجین یکی از قطب‌های گردشگری استان همدان و به عنوان مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه و حتی دنیا شناخته شده‌ است

وی تصریح کرد: ایران مهد سرامیک جهان است و در گینس به ثبت رسیده است. اگر به شهر "لالجین" همدان سفر کنید متوجه خواهید شد که واقعا ایران و همدان پایتخت سفال جهان است. شهر لالجین یکی از قطب‌های گردشگری استان همدان و به عنوان مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه و حتی دنیا شناخته شده‌ است. پس اگر بخواهید سرامیک های این منطقه را مشاهده کنید باید به کشورهایی که این محصولات صادر می شود بروید.

وی گفت: بازار شیرآلات نیز این روزها بازار پرنوسانی دارد و قیمت آن تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. اخیرا یکی از کارحانه های ذوب مس و فلزات با ۵۰۰ کارگر تمام کارخانه را فروخته و سرمایه خود را وارد بورس کرده است.

این فعال بازار همچنین با انتقاد از برخی تولیدات شیرآلات ایرانی گفت: در حال حاضر برخی از شیرآلات ایرانی که ارزان ترین قیمت آن برای یک ست کامل به ۳ میلیون تومان رسیده است بعد از دو سال به راحتی فرسوده می شود. 

او افزود: متاسفانه برخی شیرآلات معروف با آبکاری نادرست و استفاده بیش از حد سُرب در درون آنها بعد از یک مدت و تماس با مایع شوینده سیاه شده و کارایی خود را از دست می دهند. 

روزی که قیمت پراید صفر ۸ میلیون تومان بود این شیرآلات که با آب طلا، آبکاری شده اند ۸ میلیون تومان بودند و امروز که پراید از مرز ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرده قیمت این شیرآلات نیز ۱۰۰ میلیون تومان است

این فعال بازار با بیان اینکه برخی شیرآلات ایتالیایی این روزها در بازار که مشتریان خاصی نیز دارد با قیمت یک پراید صفر برابری می کند، گفت: روزی که قیمت پراید صفر ۸ میلیون تومان بود این شیرآلات که با آب طلا، آبکاری شده اند ۸ میلیون تومان بودند و امروز که پراید از مرز ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرده قیمت این شیرآلات نیز ۱۰۰ میلیون تومان است. 

کد خبر: ۴۳٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مسعود محمد حسن TH ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      0 0
      لطفا اخبار درست درج کنید با کسی که مصاحبه کردید اطلاعاتی در مورد متالوژوی مواد نداره