۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
 سورتینگ داران رنگرز؛ تیشه به ریشه باغات مرکبات می‌زنند
بازار گزارش می‌دهد؛

سورتینگ داران رنگرز؛ تیشه به ریشه باغات مرکبات می‌زنند

 ساری- برخی دلالان و سورتینگ داران با رنگ افزایی و سبززدایی تیشه به ریشه باغات مرکبات و بازار این محصول در کشور و جهان زده اند.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران با تولیدی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن نیمی از مرکبات و رتبه اول تولید در کشور را به خود اختصاص داده است اما هنوز که فصل برداشت شروع نشده برخی سورتینگ داران و دلان با برداشت زودهنگام و رنگ آمیزی محصول برای ذخیره سازی و فروش آن اقدام کرده اند.

برداشت زودهنگام، بالابودن هزینه های تولید و دستمزد کارگران، گرانی نهاده های باغی و پایین بودن قیمت دغدغه هرساله باغداران و کشاورزان در مازندران محسوب می شود.

اکنون که هنوز برداشت محصول به صورت رسمی و جدی آغاز نشده این سئوال ایجاد می شود که مسئولان مازندرانی برای حمایت از باغداران و پیشگیری از روی دست ماندن محصول و جلوگیری از رنگ افزایی آن چه برنامه ای اتخاذ کرده است.

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمنیه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پیش بینی می شود کیفیت مرکبات استان در سال جاری بالاتر از سال های قبل باشد، هرچند میزان تولید همانند سال قبل باشد اما از نظر کیفیت بهتر از سال قبل خواهد بود.

وی با عنوان اینکه میزان تولید نارنگی در استان ۱۰ درصد بیش از سال قبل خواهد بود، سطح باغات نارنگی زودرس را در استان ۱۰ هزار هکتار بیان کرد و گفت: صادرات نارنگی همزمان با برداشت شروع شده است.

۱۵ درصد باغات نیازمند بازسازی است
شهیدی فر با بیان اینکه سطح باغات مرکبات استان ۱۲۵ هزار هکتار وسعت دارد، گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد باغات جزو درجه دو و سه است که سالانه نیازمند بازسازی و هرس بوده و باید ارقام جدید در آن غرس شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در فصل تابستان به دلیل وضعیت آب و هوایی بخشی از محصول ریزش کرد و از این رو از نظر تعداد و میزان تولید احتمال کمتر از سال قبل خواهد بود اما میانگین وزن مرکبات امسال ۲۳۰ تا ۲۴۰ گرم افزایش دارد.

وی عنوان کرد: امسال کشاورزان توانستند تولید خوبی داشته باشند و مگس مدیترانه سال قبل خوب مدیریت شد و امسال شاهد طغیان این بیماری نخواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درپاسخ به دغدغه قیمت محصولات مرکبات گفت: نرخ گذاری درباره مرکبات و میوه به عرضه و تقاضا بستگی دارد و کشاورزان، تشکل ها و دولت نیز باید تنظیم بازار را مدیریت کند.

وی قیمت نارنگی های پیش رس را بین سه تا سه هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بیان کرد و گفت: خوشبختانه روزانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن مرکبات نارنگی نیز داریم.

شهیدی به دغدغه رنگ افزایی مرکبات از جمله نارنگی اشاره کرد و گفت: برخی از سورتینگ داران و افرادی که به جمع آوری محصول می پردازند نسبت به رنگ آمیزی اقدام می کنند.

ضرورتی به رنگ افزایی مرکبات نیست
وی با بیان اینکه زمانی که نارنگی های پیش رس برداشت می شود دارای رنگ سبز اما مزه خوبی است، ادامه داد: از این رو ضرورتی به رنگ افزایی نیست و این کار سبب ضرر خواهد شد زیرا ماندگاری آن کاهش می یابد.

وی با عنوان اینکه کمیته بازدارنده ای متشکل از دستگاه های مختلف بر کار سورتینگ داران نظارت می کنند، افزود: کار رنگ آمیزی مرکبات در سال های اخیر کاهش یافته است.

شهیدی فر درباره قیمت نهاده و صادرات مرکبات نیز گفت: با کارشناسان واتحادیه باغداران بررسی کردیم و قرار است قیمت موردنظر را برای تنظیم بازار شب عید پیشنهاد دهیم.

وی درباره صادرات گفت: امسال قرار است به ۱۲ کشور صادرات مرکبات داشته باشیم و برنامه ریزی لازم در این زمینه صورت گرفته است.

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز درباره چالش های فراروی باغداران به خبرنگار بازار گفت: نگرانی باغداران ازقیمت بالای نهاده ها نظیر کود و سم که منجر به افزایش هزینه های تولید شد و از سوی دیگر قیمت محصولات باید متناسب باشد.

وی برداشت زودهنگام مرکبات را از دیگر چالش ها بیان کرد و گفت: رنگ آمیزی، رنگ افزایی و سبززدایی برای مرکبات استان بسیار ضرر دارد و باید جلوی افرادی که قصد دارند سود مقطعی داشته باشند را بگیریم.

رنگ آمیزی، رنگ افزایی و سبززدایی برای مرکبات استان بسیار ضرر دارد و باید جلوی افرادی که قصد دارند سود مقطعی داشته باشند را بگیریم

وی با بیان اینکه میزان تولید مرکبات استان دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و با پنج هزار تن برداشتزودهنگام نباید مرکبات را نابود کنیم، گفت: متاسفانه حتی پرتقال تامسون که باید از اواخر آبان برداشت شود برخی افراد وسودجویان شروع برداشت و رنگ افزایی کردند.

شعبانی با بیان اینکه نارنگی ژاپنی باغات باید به همین شکل و رنگ سبز برداشت شود، گفت: ۲۵ روز قبل برداشت این نارنگی آغاز شد که دارای مزه ترش بوده و اکنون تازه شیرین شده و فصل برداشت آن فرارسیده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران یادآور شد: وقتی نارنگی نارس و زودهنگام برداشت و در انبار و سورتینگ به آن گاز اتیلن افزوده می شود، پس از یک هفته طعم خود را از دست می دهد و باید جلوی کار دلالان و سورتینگ دار را گرفت زیرا میوه نارس شیرین را به عنوان میوه رسیده شیرین به مردم عرضه می کنند و باید جلوی آن را گرفت.

شعبانی خواستار جلوگیری از برداشت زودهنگام محصول را گرفت، تاکید کرد: برداشت زودهنگام دغدغه باغداران و تشکل های باغبانی است و باید به آن توجه شود.

وی با اظهار اینکه برداشت زودهنگام کیوی و رنگ افزایی مرکبات از چالش های مهم فراروی باغداری است خواستار توجه ویژه مسئولان به این بخش شد و از باغداران خواست تا در فروش محصول نیز صبوری به خرج دهند.

مرکبات طبق عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شود
در عین حال حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره نرخ گذاری مرکبات گفت: مرکبات و برخی از مسئولان کشوری براساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شود زیرا جزو کالاهای اساسی محسوب نمی شود اما برای کمک به باغداران نسبت به تعیین قیمت اقدام می شود.

وی با بیان اینکه مدت زمان عرضه مرکبات در بازار کوتاه است، یادآور شد: سال قبل ۴۰ هزار تن مرکبات خرید تضمینی شد و امسال نیز در این زمینه برنامه ریزی می شود.

به گفته کشاورزان هزینه های بالای تولید از جمله دغدغه ها است و اکنون سم و نهاده ها را لیتری ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان خریداری می کنند و این افزایش قیمت سبب شده تا میزان سمپاشی باغات و مبارزه با آفات تقلیل یابد.

همچنین ناچیز بودن قیمت فروش، افزایش هزینه ها و دستمزد کارگران نیز سبب شده تا تولیدات باغی در مازندران به صرفه نباشد، همچنین این وضعیت درحالی است که در حال حاضر نرخ گذاری مرکبات از دست تنظیم بازار خارج شده و به دلالان سپرده شده است.

گرانی قیمت زمین های مازندران، نبود بازار قدرتمند و مشکلات فراروی موجب شده تا برخی از باغداران به فکر تغییر کاربری باغات و اراضی کشاورزی باشند چرا که تولید این محصول صرفه ندارد.

کد خبر: ۴۳٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha