۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
تابستان امسال، خاموشی برنامه ریزی شده نداشتیم/ سرمایه‌گذاری سالانه ۴۰ هزار میلیاردی در برق
سخنگوی صنعت برق در گفتگو با بازار

تابستان امسال، خاموشی برنامه ریزی شده نداشتیم/ سرمایه‌گذاری سالانه ۴۰ هزار میلیاردی در برق

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه تابستان امسال را بدون خاموشی برنامه ریزی شده سپری کردیم، ادامه داد: در نیمه نخست امسال حدود ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزود شد.

بازار؛ گروه انرژی: مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با بازار با اشاره به افزایش مصرف برق در سال‌های گذشته، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید تا پایان دولت تدبیر و امید ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود.

او با بیان اینکه سالانه چیزی حدود ۴۰ هزار مگاوات برای توسعه شبکه برق و افزایش ظرفیت تولید سرمایه گذاری می‌شود، ادامه داد : در طول سال‌های گذشته تقریبا سالانه حدود ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور افزوده شده است. البته بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته این رقم در امسال حدود ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات خواهد بود.

تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کردیم
او با بیان اینکه با همکاری مردم توانستیم تابستان امسال را بدون خاموشی برنامه ریزی شده سپری کنیم، ادامه داد : در سال ۱۳۹۷ افزایش میزان مصرف حدود ۳ درصد بوده و در سال ۱۳۹۸ این رقم در بازه یک درصد در نوسان بوده است.

معاون برنامه ریزی توانیر در پاسخ به این سوال که فلیم‌های متعددی از قطعی برق در بخش خانگی در تابستان امسال منتشر شده است، ادامه داد : قطعی‌های برقی که شاهد آن بودیم به دلیل مشکلات فنی و ایرادهای تاسیساتی بود. ضمن اینکه دزدی‌های برق در بسیاری موارد منجر به بروز مشکلاتی در تامین برق می‌شد.

سالانه ۴ درصد به مصرف برق بخش خانگی افزوده می شود
آنگونه که این مقام مسئول اعلام کرده، ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده در نیمه نخست امسال حدود ۱۵۰۰ مگاوات بوده است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون مشترک به تعداد مشترکان برق در کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: این تعداد مشترک چیزی حدود ۴ درصد میزان مصرف برق در کشور را افزایش می‌دهد.

رجبی مشهدی می‌گوید: اضافه هر مشترک جدید حدود یک کیلو وات ساعت مصرف برق را افزایش می‌دهد. البته این رقم در شهرهای بزرگ و گرمسیر به مراتب بیشتر از این مقدار است.

با این اوصاف می‌توان ادعا کرد که ظرفیت نیروگاهی جدید ایجاد شده به هیچ وجه با نیاز کشور هم خوانی ندارد. بر اساس آماری که اعلام شده میزان مصرف برق در روزهای پیک به ۵۹ هزار مگاوات هم رسیده است. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که بار مصرف برق توسط مشترکان جدید چیزی حدود ۲ هزار و ۳۶۰ مگاوات است. این افزایش مصرف بدون در نظر گرفتن اضافه مصرف برقی است که در صنایع و واحدهای تولیدی است. جدای از این طبق گفته‌های سخنگوی صنعت برق مصرف برق توسط مشترکان (قدیمی) سالانه بین ۲ تا ۴ درصد افزوده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در صنعت برق، با این وجود ۶۰ درصد برق کشور توسط بخش غیر دولتی و خصوصی، پیمانکاران و تامین‌کنندگان تجهیزات تولید می‌شود. اما اگر فکری به حال این صنعت نشود، تامین برق در سال‌های آینده با چالش مواجه می‌شود.

قیمت پایین برق سرمایه گذاری را غیر اقتصادی کرد
رجبی مشهدی هم در بخش دیگری از گفتگوی خود در رابطه با حجم معاملات بورس برق گفت : در ۵ ماهه نخست امسال، ۳.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس معامله شده است.

او با بیان اینکه بهای فروش برق در ایران خیلی پایین تر از قیمت تمام شده آن است، ادامه داد: متوسط قیمت معامله انجام شده در بورس ۴۶۳ ریال به ازای هر کیلووات ساعت و حداکثر قیمت نیز ۷۳۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت بوده که این رقم‌ها، ۳۰ درصد کمتر از قیمت‌های بازار عمده فروشی است.

معاون برنامه ریزی توانیر با بیان اینکه پایین بودن قیمت برق در ایران سرمایه گذاری در ایران را غیر اقتصادی کرده است، ادامه داد : هرکیلوواتساعت برق که مشترکان خانگی حدود ۸۰ تومان برای آن می پردازند برابر با ۲۷۰ بار شارژ گوشی تلفن همراه است و با ۱۰۰ ساعت استفاده از یک لامپ ۱۰ وات برابری می کند.

به گفته او، در ۶ ماه گذشته قیمت ارز بیش از ۸۰ درصد گران شده اما تعرفه برق برای مشترکان خوش مصرف تنها ۷ درصد و برای مشترکان پر مصرف تنها ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده که منجر به افزایش هزینه‌ها در این صنعت شده است.

سخنگوی صنعت برق معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر، سال گذشته از ۲۹ میلیون مشترک برق در کشور، ۲۴ میلیون نفر جزو مشترکانی بودند که مصرف متعارف داشتند و ۳۰ درصد آنها یعنی هشت میلیون مشترک، مشمول پاداش خوش‌مصرفی شدند.

رجبی مشهدی با اشاره به پرداخت ۱۰۶ میلیارد تومان جایزه خوش مصرفی در سال گذشته، گفت : حدود پنج میلیون مشترک پرمصرف در کشور وجود دارد. تعرفه پرمصرف‌ها امسال ۲۳ درصد افزایش یافته است و دو درصد از آنها نیز قیمت واقعی و تمام شده برق را می‌پردازند، زیرا مصرف بیش از حد دارند.

کد خبر: ۴۳٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha