۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
دولت با اجرای طرح کالابرگ مخالف است
عضو هیئت رئیسه مجلس:

دولت با اجرای طرح کالابرگ مخالف است

فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح کالابرگ و تاثیرات آن بر گرانی‌های حاکم بر کشور گفت: اجرای طرح کالابرگ از طریق کارت های الکترونیکی به برپایی عدالت در جامعه کمک می کند اما دولت با اجرای این طرح مخالف است.

به گزارش بازار، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در اظهارات اخیرش مبنی بر عدم وجود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح کالابرگ، این طرح مجلس را یک وهم خوانده است. در همین راستا با محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفتگو شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تصویب لایحه کالابرگ در مجلس گفت: فوریت این موضوع در مجلس تصویب و به کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات ارجاع داده شده است. علت تاخیر در اجرای این طرح مخالفت دولتیها است. در صورت عدم همکاری مقامات، این طرح به نتیجه نخواهد رسید و شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد؛ زیرا این طرح دارای بار مالی است و تغییراتی در بودجه ایجاد می کند.
وی با اشاره به اینکه این طرح باعث ایجاد عدالت در جامعه می شود اظهار داشت: در حال حاضر تمامی مردم کارت الکترونیکی دارند و نحوه توزیع این کالابرگ ها از طریق همین کارت ها خواهد بود.

فرهنگی اظهار داشت: با توجه به اینکه قشری از جامعه توانایی تامین برخی از کالاها را ندارند و این طرح در حال حاضر تنها راهی است که بتوانیم به واسطه آن این مشکل را حل کنیم. در برخی از سازمان ها چنین طرحی ازسال‌های گذشته اجرا شده است؛ اما مجلس شورای اسلامی قصد دارد آن را عمومی کند با توجه به انسجام و وجود تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در سراسر کشور از این پس تهیه این اقلام دشوار نخواهد بود.

عضو هیئت رییسه مجلس با اشاره با اینکه طرح کالابرگ یک طرح عمومی است گفت: این طرح به صورت عمومی اجرا خواهد شد؛ زیرا بانک مرکزی و دولت امکان مشخص کردن افراد نیازمند به این کالا برگ ها را ندارند. امیدواریم پس از اجرایی شدن این طرح، افرادی که نیاز به کالابرگ ندارند از دریافت آن صرف نظر کنند.

فرهنگی در واکنش به اظهارات امیرحسین راسخ مجری پارک شهر مبنی بر حذف ارز ترجیحی برای کالاها و در پی آن افزایش تورم و نیاز به اتخاذ تصمیماتی مبنی بر جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی تاکید کرد: ما به همراهی دولت برای اجرای این طرح نیاز داریم زیرا در غیر این صورت این طرح اجرایی نخواهد شد. دولت تمام آمار خود از نیازمندان و مستضعفان را از کمیته های امداد دریافت می‌کند و دیگر مردم نیازمند که حاشیه نشین هستند از قلم می‌افتند، ضمن اینکه در حال حاضر امکان سرشماری وجود ندارد.
وی افزود: دولت در گذشته در بحث هدفمندسازی برای حذف چند دهک تلاش کرد که البته این تلاش ناموفق بود. بخشی از منابع کشور در خارج از کشور وجود دارند که امکان انتقال آنها به داخل وجود ندارد؛ اما می توانیم این منابع را به صورت کالا به کشور وارد کرده و بخشی از بودجه مورد نیاز را تأمین کنیم و به واسطه امکانات پیشرفته موجود در عصر جدید می‌توانیم از بروز بسیاری از فسادهای اقتصادی و رانت خواری ها جلوگیری کنیم.

عضو هیئت رییسه مجلس یازدهم از تصویب نشدن طرح عرضه خودرو در بورس خبر داد و اعلام کرد که این طرح مخالفان سرسختی دارد که عقیده دارند این طرح بیشتر از آنکه از مصرف کننده حمایت کند به نفع خودروسازان خواهد بود.
محمدحسین فرهنگی در انتهای این گفتگو درباره خودروهای دناپلاس اهدایی به نمایندگان اظهار داشت: نیاز نیست این خودروها دنا پلاس باشد می تواند پژو ۴۰۵ هم باشد!

کد خبر: ۴۳٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha