۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
روایت «مشاور بایدن» از چگونگی مواجهه دولت دموکرات با ایران/ چین؛ بزرگترین چالش اقتصادی آمریکا
بازار گزارش می‌دهد؛

روایت «مشاور بایدن» از چگونگی مواجهه دولت دموکرات با ایران/ چین؛ بزرگترین چالش اقتصادی آمریکا

«بلینکن» معتقد است که اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود و ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد، آمریکا نیز به این توافق باز خواهد گشت.

بازار؛ گروه بین الملل: «اگر بایدن به ریاست جمهوری برسد و اگر ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگردد، ما هم همان کار را خواهیم کرد. اما آن را به عنوان سکویی در همکاری با متحدانمان در جهت محکمتر کردن و طولانی تر کردن این توافق به کار می گیریم و همزمان به نحو موثرتری با سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران مقابله خواهیم کرد.»

 این بخشی از اظهارات «آنتونی بلینکن»، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا و مشاور کنونی سیاست خارجی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز در رابطه با  اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن و رویکرد آن در مورد چالش های امنیتی جهانی از جمله تغییر آب و هوایی، درگیری های مسلحانه و تهدیدهای راهبردی چین، روسیه، ایران و کره شمالی است.
  
بلینکن در رابطه با سیاست خارجی دولت بایدن در مورد توافق هسته ای ایران گفت: به نظرم (در رابطه با ایران) ما یک کارنامه بسیار وحشتناک برجای مانده از دولت فعلی را داریم. هنگامی که ترامپ از برجام یعنی توافقی که به شکلی قابل راستی آزمایی مسیر ایران به سوی بمب هسته ای یا دست کم مواد هسته ای لازم برای ساخت آن را می بست، کناره گرفت، او قول داد که به توافق بهتری خواهد رسید. اکنون، البته که عکس آن رخ داده است.

مشاور سیاست خارجی بایدن افزود: ایران در حال بازسازی ظرفیت هسته ای خود است. ترامپ عملا ایران را از تعهداتش در چارچوب برجام آزاد کرد و اکنون این کشور در حال غنی سازی در سطوح بالاتر و ذخیره سازی بیشتر است، از سانتریفیوژهای پیشرفته تری استفاده می کند و زمان گریز برای انباشت مواد لازم برای ساخت بمب هسته ای از بیش از یکسال، به چندماه کاهش یافته است. همه این مسائل در زیر نگاه ترامپ رخ داد و او هیچ برنامه قابل فهمی در این زمینه نداشت.

بلینکن: ایران در حال بازسازی ظرفیت هسته ای خود است. ترامپ عملا ایران را از تعهداتش در چارچوب برجام آزاد کرد و اکنون این کشور در حال غنی سازی در سطوح بالاتر و ذخیره سازی بیشتر است که همه این مسائل در زیر نگاه ترامپ رخ داده و او هیچ برنامه قابل فهمی در این زمینه نداشته است

بلینکن همچنین ادامه داد که از گذر رویکرد ترامپ بود که ما تقریبا تمامی شرکای کلیدی مان را که خواهان پایبندی به برجام بودند، از دست دادیم و آنها اکنون به جای همراهی ما با برخی از کردارها و واکنشهای ایران، تمامی توان و تلاششان را به کار گرفته اند که این توافق را زنده نگه دارند.

وی در رابطه با اعتقاد بایدن اینگونه تصریح کرد که بایدن سیاست های خارجی دولت ترامپ در قبال ایران را شکست خورده می داند و معتقد است که در صورت پیروزی در انتخابات، مسیری قابل اعتماد برای رویکرد دیپلماتیک در ارتباط با ایران باز خواهد کرد. ترامپ با خروج از برجام آمریکا را منزوی کرده، به طوری که در دو تلاش اخیر واشنگتن علیه ایران برای تمدید تحریم تسلیحاتی و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی، نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اروپا نیز حاضر نشدند با آن همگام شده و علیه ایران مواضعی را از خود نشان دهند.

بایدن سیاست های خارجی دولت ترامپ در قبال ایران را شکست خورده می داند و معتقد است که در صورت پیروزی در انتخابات، مسیری قابل اعتماد برای رویکرد دیپلماتیک در ارتباط با ایران باز خواهد کرد

معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تازه ترین فصل این ماجرا هم همین چند روز گذشته رخ داد که با سر آمدن مهلت تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر سروکار دارد. آمریکا در شورای امنیت، فقط یک رای مثبت از میان پانزده عضو را بدست آورد. این مسئله یک افتضاح دیپلماتیکی بود.

وی خاطر نشان کرد: اکنون ما نیز به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه هستیم، در شرایطی که دولت ترامپ به هنگام کناره گیری از توافق هسته ای، از عبارت «پایان دادن به مشارکت آمریکا در برجام» استفاده کرد. این است که شرکا و متحدان ما می گویند که شما نمی توانید تحریم ها را برگردانید چون شما دیگر شریک برجام نیستید.

آنتونی بلینکن معتقد است که اگر جو بایدن رییس جمهور شود و اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای بازگردد، امریکا نیز به توافق باز خواهد گشت و سپس آن را به عنوان یک سکو در نظر گرفته و با متحدان و شرکای خود در تلاش برای محکم کردن و طولانی تر کردن این توافق کار خواهد کرد. حُسن دیگر این کار این است که امریکا با متحدان و شرکا در یک جبهه قرار خواهد گرفت و بنابراین می تواند از طریق آن ها به رفتارهای بی ثبات کننده ایران واکنش نشان داده و بر ایران فشار بیاورد و اطمینان حاصل کند که در این زمینه، ایران منزوی است و نه ایالات متحده.

بلینکن: اگر جو بایدن رییس جمهور شود، امریکا با متحدان و شرکا در یک جبهه قرار خواهد گرفت و بنابراین می تواند از طریق آن ها به رفتارهای ناپایدارساز ایران واکنش نشان داده و بر ایران فشار بیاورد و اطمینان حاصل کند که در این زمینه، ایران منزوی است و نه ایالات متحده

نقش آمریکا در جهان: رهبری، همکاری و دموکراسی/ رابطه با چین هم جنبه های خصمانه دارد و هم رقابتی و همکاری
وی پس از توضیحات در رابطه با توافق هسته ای با ایران و رویکرد نامزد دموکرات ریاست جمهوری در رابطه با نقش آمریکا در جهان گفت: «من این نقش را در سه کلمه خلاصه می کنم: رهبری، همکاری و دموکراسی. جو بایدن رهبری آمریکا را مجدداً تأیید می کند و دیپلماسی ما پیشرو است. ما در واقع روز به روز با درگیر کردن دنیا البته نه مانند سال ۲۰۰۹، مجددا ظاهر خواهیم شد. از نظر من دستیابی به پیشرفت و افزایش قدرت همراهی کردن بازیگران جدید قدرت است که به دلیل استفاده از سوپر فناوری ها جای خود را در جهان باز کرده اند.

بلینکن در خصوص مقابله با چین نیز اینگونه اظهار کرد: من فکر می کنم همه ما این مسئله را که چین یک چالش رو به رشد است را به رسمیت می شناسیم. بدون شک بزرگترین چالشی است که ما از یک کشور و ملت دیگر از نظر اقتصادی، فناوری، نظامی، حتی دیپلماتیک با آن روبرو هستیم.

وی افزود: این رابطه هم جنبه های خصمانه و هم جنبه های رقابتی و همکاری را شامل می شود. بنابراین من فکر می کنم سوالی که باید از خود بپرسیم این است که موثرترین استراتژی برای محافظت و پیشبرد امنیت و شکوفایی ارزش های ما در هنگام تعامل با چین چیست؟ و من فکر می کنم معاون رئیس جمهور به شما می گوید که ما باید با قرار دادن خود در موقعیت قدرت شروع به کار کنیم و چین را درگیر کنیم تا روابط بیشتر با شرایط ما پیش برود تا چینی ها.

مشاور سیاست خارجی بایدن بر این باور است که بایدن اطلاعات را سیاسی نمی کند و خواسته های سیاسی یا منافع سیاسی فردا وارد نخواهد کرد. بایدن اصرار خواهد داشت که حقیقت همواره با قدرت گفته شود. او از مردم تقاضا خواهد کرد که بهترین تحلیل و بهترین قضاوت را انجام دهند.

کد خبر: ۴۳٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha