۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
بررسی پیامدهای ممنوعیت صادرات میلگرد بر اقتصاد کشور

بررسی پیامدهای ممنوعیت صادرات میلگرد بر اقتصاد کشور

گزارشات حاکی از آن است که صادرات میلگرد به کشورهای تقاضا کننده ممنوع شده است اما از طرفی گفته می ‌شود که این ممنوعیت فقط برای واسطه‌ ها بوده و تولیدکنندگان اصلی یا نمایندگان رسمی آن ها می‌ توانند در صورت متناسب بودن کف عرضه و تقاضا به صادر کردن محصولات خود از جمله میلگرد ادامه دهند.

به گزارش بازار به نقل از مرکز آهن، از جمله مهمترین و اثرگذارترین فعالیت اقتصادی برای یک کشور تولید کننده، صادرات محصولات آهنی و فولادی است. ایران به عنوان یک کشور تولید کننده این محصولات توانسته بود نیاز کشورهای مقصد را پاسخ بدهد و سود خوبی را از این طریق و بدون نیاز به منابع نفتی عاید کشور کند. اما به دلیل مشکلات اخیر اقتصادی نظیر تورم و رکود به وجود آمده در ایران و به دلیل سیاست ‌های سخت‌ گیرانه آمریکا علیه ایران با عنوان تحریم، درصد تولیدات محصولات آهنی و فولادی به شدت کاهش یافته و به تبع آن تقاضای زیاد و عرضه کم منجر به بالا رفتن قیمت این محصولات شده است. دولت نیز برای مقابله با این امر اقدام به ممنوعیت صادرات میلگرد توسط واسطه ‌ها و افراد غیر تولید کننده کرد. میلگرد یک محصول مهم فولادی به شمار می ‌آید که جزء مواد اولیه ساخت ‌و ساز است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ممنوعیت صادرات میلگرد ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

آیا صادرات میلگرد ممنوع می‌ شود؟
میلگردهای تولید ایران از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار هستند؛ ضمن اینکه از نظر سایز، طرح آجدار و بدون آج، فولادی با کربن بالا و فولادی با کربن پایین متنوع ‌اند. اقتصاد کشور با صادرات میلگرد تا حدودی از حالت رکود و تورم خارج می ‌شد و به رونق می‌ رسید، با همه این تفاسیر و با علم به اینکه این کشورها نیاز مبرم به میلگردهای تولید شده توسط کشور ما دارند، چرا اقدام به ممنوع کردن صادرات این محصول به کشورهای مختلف کرده اند؟

گزارشات حاکی از آن است که صادرات میلگرد به کشورهای تقاضا کننده ممنوع شده است اما از طرفی گفته می ‌شود که این ممنوعیت فقط برای واسطه‌ ها بوده و تولیدکنندگان اصلی یا نمایندگان رسمی آن ها می‌ توانند در صورت متناسب بودن کف عرضه و تقاضا به صادر کردن محصولات خود از جمله میلگرد ادامه دهند. بررسی این موضوع شاید خیلی دشوار نباشد و اگر بخواهیم دلیل آن را جویا شویم به پاسخ قانع ‌کننده ‌ای خواهیم رسید.
دلایل ممنوعیت صادرات میلگرد

اجازه بدهید در این بخش به بررسی دلایل ممنوعیت صادرات میلگرد بپردازیم.

تحریم
احتمالا ریشه دلایل ممنوعیت صادرات میلگرد مربوط به مساله تحریم است. متاسفانه باید گفت که تحریم‌ های اخیر تاثیر عمیقی بر نحوه تولید میلگرد گذاشته است، به طوری که بیشتر کارخانه ‌های تولید این محصول به دلیل تحریم مجبور به تخته کردن کارخانه ‌های خود شدند. پس یکی از دلایل ممنوعیت صادرات میلگرد می ‌تواند ریشه در تحریم‌ ها داشته باشد.

کم شدن نرخ تولید
به دنبال تحریم ‌ها و بازنشسته شدن بیشتر کارفرمایان تولید محصولات فولادی، نرخ تولید میلگرد نیز کم شد. به همین جهت دولت برای کوتاه کردن دست واسطه‌ ها و جلوگیری از سودجویی افراد متخلف که به دنبال هر فرصتی برای به‌ دست آوردن سود بیشتر هستند، اقدام به ممنوع کردن صادرات میلگرد تا اطلاع ثانوی کرده است.

گرانی میلگرد
تحریم و به دنبال آن کم شدن تولید میلگرد طبیعتا باعث رشد قیمت آن در کشور می‌ شود. البته در این بین میلگردهای بی ‌کیفیت به دلیل ارزانی تقاضای بیشتری پیدا می‌ کنند و ما شاهد ساخت ‌و ساز غیر استاندارد خواهیم بود. به همین سبب دولت برای مقابله با مشکل گرانی میلگرد تصمیم به ممنوعیت صادرات میلگرد گرفت.

عدم برابری میزان عرضه و تقاضا در کشور
تحریم، کم شدن تولید و گرانی میلگرد باعث کم شدن تقاضای خرید آن می ‌شود. عدم توانایی در برآورده کردن تقاضاهای داخلی باعث می ‌شود که دولت به فکر چاره باشد. بهترین راه هم دستور ممنوعیت صادرات میلگرد است که باعث می ‌شود تا اطلاع ثانوی صادرکنندگان به جای صادر کردن میلگرد آن را برای پاسخ به تقاضاهای داخلی عرضه کنند. به دنبال این ممنوعیت، قیمت میلگرد پایین آمده و نقدینگی افراد برای خرید نیز بیشتر می ‌شود.

قطعا این تصمیم دولت در خصوص ممنوعیت صادرات میلگرد پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که هم جنبه ‌های مثبت و هم جنبه ‌های منفی دارند.

پیامدهای مثبت:
از مهمترین پیامدهای مثبت ممنوعیت صادرات میلگرد باید به قطع شدن دست واسطه ‌ها از مقاطع طویل اشاره کنیم. حضور دلالان در عرصه صادرات، سبب اختلال و بر هم خوردن تعادل قیمت در داخل کشور می ‌شود. با صدور این دستور دیگر هیچ دلالی نمی‌ تواند میلگرد را از کشور خارج کند و طبق دستور دولت فقط تعدادی از خود تولیدکنندگان اجازه صادرات میلگرد خواهند یافت، آن هم بعد از اینکه کف عرضه با کف تقاضا در یک ردیف قرار بگیرند. از دیگر پیامدهای این ممنوعیت متعادل شدن قیمت در داخل کشور است. وقتی ماده اولیه ساختمان ‌سازی به میزان لازم در کشور وجود داشته باشد قیمت آن به طور متناسبی کاهش می ‌یابد و بدین صورت هم نیاز مردم برطرف می‌ شود و هم تولیدکنندگان به سود خودشان می ‌رسند.

یک پیامد دیگر از ممنوعیت صادرات میلگرد توسط واسطه‌ ها، اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات به بازار کشور است. این امر طی شروطی از طرف وزیر صنعت به صادرکنندگان رسیده است و آن ها می‌ توانند در صورت پایبندی به این شروط اقدام به صادر کردن میلگرد کنند. البته همانطور که گفته بعد از متناسب شدن کف عرضه و تقاضا در سطح کشور!

پیامدهای منفی:
ایران یکی از تولیدکنندگان صنایع فولادی و مقاطع طویل همچون میلگرد در سایزها و انواع مختلف است. در صورت ادامه صادرات این محصولات به خارج از کشور ایران می ‌تواند جزو پنج کشور اصلی تولید و صادرات آن ها در جهان شود. متاسفانه در صورت ایجاد محدودیت در امر صادرات مقاطع طویل نمی‌ توان به این هدف رسید و این یکی از پیامدهای منفی ممنوعیت صادرات میلگرد است.

تولیدکنندگان محصولات فولادی سعی می‌ کنند کیفیت تولیدات خود را هم‌ راستای کیفیت و استاندارد جهانی بالا ببرند تا کشورهای تقاضا کننده همچنان به محصولات ایران برای خود نیازمند باشند. این امر خود برای تولیدکنندگان یک انگیزه به شمار می ‌رود. در صورت ممنوعیت صادرات میلگرد، تولیدکنندگان انگیزه خود را برای تولید با کیفیت محصول از دست می‌ دهند و این می ‌تواند یک پیامد منفی در کشور باشد.

پایان سخن
می ‌توان از بحث ممنوعیت صادرات میلگرد اینگونه نتیجه گرفت که تجارت، اعم از صادرات یا واردات باید با نیازهای کشور متناسب باشد. چه بسا صادر کردن محصولی که در کشور کمبود آن مشاهده می‌ شود جایز نیست و دولت باید سیاست ‌های لازم را برای متعادل سازی آن اعمال کند. توقف یا محدود کردن صادرات و واردات منوط به متعادل بودن قیمت و متناسب بودن کف عرضه و تقاضا است. تولیدکنندگان واقعی با کسب مجوزهای لازم می ‌توانند به صادرات محصولات خود بپردازند.

کد خبر: ۴۳٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha