۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
دولت با افکار و اموال مردم بازی نکند
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت با افکار و اموال مردم بازی نکند

حجت الاسلام موسوی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مافیای قدرت مردم را در بورس زیر پا له می‌کنند، به دولت توصیه کرد با دستورالعمل‌های مختلف ارزش سرمایه مردمی را در بورس بیش از پیش کاهش ندهد.

به گزارش بازار، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در رابطه با مخالفت عده ای با طرح رئیس حمهور مبنی بر افزایش سرمایه شرکت های بورسی به رادیو گفت‌وگو توضیح داد: اگر می خواستند بازار سرمایه را از طریق بورس گرم کنند، ابتدا دولت باید ورود می کرد.

وی ادامه داد: ما شاهد بودیم که متاسفانه خانمی گوشواره خود را فروخته و عده کثیری منازل خود را به فروش رساندند و به بورس ورود کردند. ضمن اینکه بارها توصیه کرده ایم مردم عجولانه و شتاب زده در بورس حضور نداشته باشند ولی عده ای از همکاران ما در مجلس به این تاکیدات خرده می گیرند.

حجت الاسلام موسوی افزود: خانواده ها با سرمایه خُرد در بورس شرکت کرده و ترکیدن حباب بورسی برای آن ها بسیار مهلک بود. همچنین خاواده ای با ۱۰۰ میلیون هزینه وارد بورس شده که امروز سرمایه آن تا ۳۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی با اشاره ضمنی به اینکه رئیس جمهور باید شفاف سازی کند تا مردم بیش از این گرفتار نشوند، تاکید کرد: افزایش سرمایه شرکت های بورسی باید شفاف شود و شخصِ رئیس جمهور این مسئله را بصورت مبرهن و روشن به مردم اعلام کند.

حجت الاسلام موسوی گفت: کسانی در این میان زیر پا له شده و فقیر، فقیرتر و غنی، غنی تر می شود. این ها کسانی نیستند جز دهک های پایین جامعه!

وی افزود: باید دید شرکت هایی که افزایش ارزش سهام دارند، کدام ها هستند و با چه قیمتی باید این مصوبه را اجرا کنند. در حالیکه دولت با سیاست یک بام و دو هوا عمل کرده است.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه ما منتقد بورس نیستیم و مردم باید برای تقویت بازار سرمایه وارد میدان شود، گفت: این کار با چه مکانیزمی باید صورت گیرد؟

همچنین در این بخش خبری تحلیلی محمدرضا ایران نژاد، رئیس کارگروه بانک در دیده بان شفافیت و عدالت اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل صرف سهام و ما به تفاوت ارزش بازاری و اسمی سهام صورت می گیرد که نیازمند حسابرسی های دقیق است تا مردم در این قسمت آسیب نبینند.

وی افزود :شرکت های دولتی موظف به افزایش سرمایه تا پایان سال ۱۴۰۰ هستند؛ ولی سایر شرکت ها ملزم به اجرای این مصوبه نیستند.

ایران نژاد ادامه داد: البته هستند شرکت هایی که ارزش ذاتی آن ها پایین تر از ارزش اسمی آن هاست و تمام اقتصاددانان اشتراک نظر دارند که باید ارزش ارائه شده مشخص باشد.

وی با بیان اینکه شرکت ها می توانند با حسابرسی دقیق و شسته و رفته جلوی مشکلات را بگیرند، افزود: نمی توان نسبت به صورت حساب های مالی اعتماد صد در صد داشت ولی ما در فاز دوم هستند و انتظار داریم افزایش سرمایه با دقت بیشتری صورت گیرد.

ایران نژاد گفت: بارها تاکید کردیم افراد بی تجربه، در هر سقفی اقدام به خرید سهام نکند؛ حال آنکه کسانی هم که چندین سال در بورس هستند، از محل سود زیان دیده اند.

کد خبر: ۴۳٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha