۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
«بریکس» امیدوار به آینده اقتصاد دنیا؛ چین می تواند اقتصاد دنیا را از رکود خارج کند
بازار بررسی کرد؛

«بریکس» امیدوار به آینده اقتصاد دنیا؛ چین می تواند اقتصاد دنیا را از رکود خارج کند

در این روزهای پر تنش اقتصادی که هر روز آمارهایی در مورد رکود و بیکاری و چالشهای مالی یک کشور شنیده می شود، اخبار منتشر شده در مورد اوضاع اقتصادی چین امیدوارکننده است. افزایش نرخ رشد اقتصادی، رشد مصرف و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در چین خبر از روزهای خوبی برای اقتصاد این کشور و اقتصاد دنیا دارد.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: در روزهایی که اقتصاد کشورهای صنعتی درگیر تبعات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا است، اقتصاد چین روزهای رهایی از کرونا را جشن می گیرد و فعالیتهای اقتصادی در این کشور از سر گرفته شده است. 

بررسی شاخص های اقتصادی این کشور نشان از افزایش اعتماد مردم به اقتصاد و افزایش مصرف دارد و نرخ رشد اقتصادی هم در حال افزایش است. به همین دلیل است که باز هم انتظار می رود چین بتواند به موتور رشد اقتصاد دنیا تبدیل شود. هر چند سوال مهمی که بارها پرسیده شده این است که چین چگونه توانست بحران را کنترل کند و ماه ها هیچ موردی از ابتلا و مرگ را ثبت نکند.

«جیم اونیل» اقتصاددان ارشد بانک گلدمن ساکس در مصاحبه ای با سی ان بی سی در مورد وضعیت اقتصادی چین گفت: «اقتصاد چین با سرعت بالایی احیا شده است و این نرخ بالای احیای اقتصادی نشان می دهد که روزهای خوشی در انتظار اقتصاد این کشور است ولی رشد اقتصادی چین تنها به نفع اقتصاد این کشور نیست بلکه برگ برنده ای برای اقتصاد دنیا است. چین می تواند این بار هم نقش ناجی برای اقتصاد دنیا را ایفا کند و باعث تسریع روند خروج اقتصاد دنیا از رکود و بحران ناشی از کرونا شود. این کشور اهمیت زیادی برای اقتصاد دنیا دارد و نمی توان به سادگی اقتصاد چین را نادیده گرفت. هم اکنون چین یک کشور بزرگ تولید کننده، یک کشور بزرگ صادرکننده و یک بازار مصرف بزرگ است و هم روی عرضه کالاها به بازار جهانی و هم روی مصرف محصولات تولید شده در دنیا تاثیرگذار است.»

وی در  مورد رشد اقتصادی چین در سال جاری گفت: «نمی توان انتظار داشت اقتصاد چین در سال جاری با نرخ بیش از ۱ درصد رشد کند. البته این رشد در سالی که اقتصاد دنیا هم انقباض را تجربه خواهد کرد، نرخ مطلوبی است. ولی بدون شک رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱ به اندازه ای خواهد بود که زیان ناشی از بحران های ایجاد شده در سال جاری را جبران کند.»

آیا کشورهای بریکس (BRICS) همچنان قدرتمند هستند؟
«جیم اونیل» اولین فردی بود که در سال ۲۰۰۱ میلادی در مورد کشورهای در حال توسعه و مهم دنیا تحت عنوان کشورهای عضو بریک نام برد. در این گروه کشورهای برزیل و روسیه و هند و چین قرار داشتند و بعدها آفریقای جنوبی به این گروه اضافه شد و تحت عنوان بریکس شناخته شد. اونیل پیش بینی کرد اهمیت اقتصادی این کشورها در سطح جهان افزایش خواهد کرد. طبق برآورد او طی دهه های اول و دوم قرن بیست و یکم میلادی، اقتصاد این کشورها با سرعت بالایی رشد کرد و توانست جایگاه بزرگتری در اقتصاد دنیا به خود اختصاص دهد. به عنوان مثال چین توانست دومین اقتصاد بزرگ دنیا شود و موتور رشد اقتصاد دنیا شود.

سی ان بی سی در این مورد نوشت: «کشورهای چین و هند در دو دهه اخیر با سرعت بالایی رشد کردند و تاثیر زیادی روی اقتصاد دنیا داشتند ولی نرخ رشد اقتصادی کشورهای روسیه و برزیل چندان چشمگیر نبود و بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۹ هم این ضعف بیشتر شد. در نتیجه این مساله بخش زیادی از سرمایه های خارجی از دو کشور برزیل و روسیه خارج شد. در جریان پاندمی کرونا هم دو کشور برزیل و روسیه و هند در زمره کشورهایی قرار داشتند که بالاترین نرخ ابتلا را داشتند. در فصل دوم سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی هند ۲۳.۹ درصد کاهش پیدا کرد و اقتصاد کشورهای روسیه و برزیل نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۵ درصد و ۹.۷ درصد کاهش یافت.»

 سی ان بی سی از اونیل پرسید که آیا با توجه به عقب بودن کشورهای هند و برزیل و روسیه از مسیر رشد پیش بینی شده اقتصادی، هنوز این کشورها را می توان امیدهای آینده اقتصاد دنیا خواند یا خیر. وی در پاسخ به این سوال گفت: «به نظر من هیچ یک از کشورها از مسیر رشد اقتصادی عقب نمانده اند. بررسی شاخص های اقتصادی این کشورها نشان می دهد با وجود درگیری با بحران کرونا، اقتصاد آنها روند بازسازی را از سر گرفته است و بدون شک ما شاهد بازگشت آنها به مسیر رشد از فصل چهارم سال جاری خواهیم بود. بررسی ها  نشان می دهد که این چهار کشور، روند احیای وی شکل را در پیش خواهند گرفت.»

مشکلات ساختاری باید برطرف شود
اونیل با اشاره به ساختار اقتصادی این کشورها گفت: «کشورهای برزیل و روسیه مشکلات ساختاری اقتصادی دارند که باید این مشکلات را برطرف کنند. این کشورها باید وابستگی فزاینده خود به بازارهای کالایی خاص را برطرف کنند و در مورد هند هم سرمایه گذاری برای افزایش بهره وری نیروی کار است. این مساله برای کشوری که جمعیت جوان و تحصیل کرده زیادی دارد می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی و تقویت فعالیتهای اقتصادی شود.»

وی در مورد چین گفت: «وضعیت چین متفاوت از سه کشور دیگر است. این کشور در سالهای اخیر توانسته با سرعت بالایی رشد کند و به یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا تبدیل شود. چین کشوری مهم برای اقتصاد دنیا است و پیش بینی می شود در جریان بحران کرونا هم موتور رشد اقتصاد جهان شود.»

باید در نظر داشت که اقتصاد هند در جریان همه گیری کرونا آسیب زیادی متحمل شده است و آمارها نشان می دهد که این کشور در زمره کشورهایی است که بالاترین سرعت سقوط اقتصادی را تجربه کرده است. هنوز بخش های زیادی از هند تعطیل است و بسیاری از کسب و کارها از فعالیت باز مانده اند. این مساله برای کشوری که بالغ بر ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت دارد و نرخ فقر بالایی دارد، چالشی بسیار جدی است.

کد خبر: ۴۲٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha