۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
بیت کوین سوار بر کرونا بالا رفت
افت قیمت نفت و رشد بازار ارزهای مجازی

بیت کوین سوار بر کرونا بالا رفت

به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در چین، قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافت ولی ارزش بین کوین در ماه ژانویه 20 درصد و در دو روز اول ماه فوریه 2 درصد رشد کرد.

بازار-مونا مشهدی رجبی: به دنبال تداوم انتشار اخبار در مورد ابتلای مردم دنیا به ویروس کرونا و افزایش شمار افرادی که جان خود را از دست داده اند، قیمت نفت هم در بازار جهانی کاهش پیدا کرد. این درحالیست که اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش بینی کرده بود قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ میلادی برابر با ۶۵ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود و در سال ۲۰۲۱ هر بشکه نفت با قیمت ۶۸ دلار مبادله می شود.این سازمان از افزایش تدریجی قیمت نفت در سال جاری خبر داده بود. اما بررسی ها نشان داد در اولین ماه نه خبری از ثبات قیمت بود و نه خبری از افزایش قیمت. آنچه در این ماه به چشم می خورد تداوم روند کاهشی قیمت به دلیل نگرانی از کاهش تقاضای نفت در چین و کاهش تقاضا برای پروازها بعد از ممانعت 20 کشور دنیا از پرواز به چین یا قبول مسافر از چین بود.

 به گزارش سازمان اوپک در ماه ژانویه سال جاری قیمت نفت در بازار جهانی ۲۰ درصد کاهش یافت. این سازمان که  روزانه  بیش از ۳۰ درصد نفت دنیا را تامین می کند در گزارش خود نوشت: «اگر این ویروس کنترل نشود، در ماه های آتی روند کاهشی قیمت ادامه پیدا خواهد کرد. دلیل کاهش قیمت نفت  نگرانی از کاهش تقاضا در چین به دلیل توقف بسیاری از پروازهای چین و تگرانی از انتقال بیماری به دیگر کشورهای دنیا، تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در داخل چین از جمله تعطیلی تمامی شعبات اپل در این کشور، توقف حرکت کشتی های باری و در نهایت خروج شمار زیادی از اتباع کشورهای خارجی از چین است.

نگرانی در مورد تداوم افت تقاضای نفت در چین

 چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت محسوب می شود. این کشور برای تامین سوخت مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی خود حجم زیادی نفت وارد می کند ولی در نتیجه انتشار ویروس کرونا و تعطیلی بخشهای زیادی از اقتصاد کشور، تقاضای نفت آن کاهش یافت.

در این شرایط سازمان کشورهای صادرکننده نفت که پیشتر در مورد عدم نیاز برای برگزاری جلسه سالانه در ماه مارس و تغیر حجم تولید اوپک خبر داده بود، تاکید کرد باید این جلسه برگزارشود و در این جلسه در مورد میزان تولید اوپک تصمیم گیری شود.طبق گزارشی که در وب سایت اصلی سازمان اوپک منتشر شد اگر تا ماه مارس بحران کنترل نشود، این سازمان میزان تولید نفت را کاهش خواهد داد تا از روند کاهشی قیمت جلوگیری کند.اوپک نوشت: «هدف اصلی از کاهش تولید ارتقای منحنی عرضه و تقاضای نفت و حفظ ثبات در قیمت این منبع انرژی در دنیا است.»

اویل پرایس هم در گزارش دیگری از کاهش سرمایه گذاری در بازار نفت خبر داد و نوشت: «افت ارزش سهام شرکتهای نفتی به دنبال شیوع ویروس کرونا و افت قیمت نفت باعث شده است تا  این بازار متحول شود. سرمایه گذاران نگران آینده بازار نفت هستند و به همین دلیل در این بازار وارد نمی شوند.»

 البته قبل از برگزاری جلسه هم عرضه نفت توسط اوپک کاهش یافته است. بسته شدن یک خط لوله انتقال نفت در لیبی باعث شد تا عرضه نفت از این کشور ۸۰۰هزار بشکه در روز کاهش یابد ولی اوپک اعلام کرد در جلسه مارس در مورد کمتر کردن عرضه نفت تا سقف ۱.۸ میلیون بشکه در روز تصمیم گیری می کند. قرار است روسیه هم دراجرای  این تصمیم با اوپک همکاری کند تا اثرگذاری طرح بیشتر شود.

بیت کوین بازار امن برای سرمایه گذاران شد

 در این شرایط بحرانی، سرمایه گذاری در بازار بیت کوین ها افزایش یافت و این بازار به  بازاری امن و قابل اعتماد برای سرمایه گذاری تبدیل شد. سایت beinCrypto با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای مجازی نوشت: «در نتیجه بالا گرفتن تنش در اقتصاد دنیا، ارزش بیت کوین ها افزایش یافت و سرمایه گذاری در این بازار هم بیشتر شد. به نظر می رسد در شرایط فعلی سودآورترین و امن ترین بازار، بازار ارزهای مجازی به خصوص بازار بیت کوین باشد. هر چه تقاضا برای نفت دربازار جهانی کمتر شود و هر چه قیمت این منبع انرژی به دلیل نگرانی از ویروس کرونا و بحران های مرتبط با آن پایین تر بیاید، تمایل برای سرمایه گذاری در بازار بیت کوین ها بیشتر خواهد شد.»

 بررسی ها نشان می دهد ارزش بیت کوین در بازار جهانی در ماه ژانویه سال جاری ۲۶ درصد رشد کرد و در دو روز اول ماه فوریه هم ما شاهد افزایش ۲ درصدی قیمت هر بیت کوین در بازار بودیم.این وب سایت نوشت: «بازار بیت کوین تحت تاثیر تورم قرار ندارد و تحولات اقتصادی و سیاسی دنیا نمی تواند در روند ارزش گذاری آن تاثیر داشته باشد. تنها عامل مهم روی قیمت بیت کوین در دنیا  میزان عرضه و تقاضا است.»

کد خبر: ۴٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha