۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
بازار نفت تا انتهای ۲۰۲۰ روی خوش نخواهد دید
فشار عرضه و تقاضا روی قیمت نفت جدی است

بازار نفت تا انتهای ۲۰۲۰ روی خوش نخواهد دید

با وجود اینکه شرکتهای نفتی تلاش می کنند تا از این سال سخت به سلامت گذر کنند ولی پیش بینی ها از تداوم بحران حکایت دارد. بحرانی که تا انتهای امسال بازار نفت و اقتصاد دنیا را رها نخواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت نفت در بازار جهانی باز هم سیر کاهشی به خود گرفت و باعث شد تا فعالان این صنعت بازهم در مورد صرفه اقتصادی فعالیت در این بازار تردید داشته باشند.

به گزارش ماتلی فول در هفته های اخیر نوسان قیمت نفت در مرز ۴۰ دلار بوده است. در روزهایی از هفته ما شاهد فروش نفت با قیمت کمتر از ۴۰ دلار بودیم و در زمان هایی قیمت در مرز ۴۱ دلار مبادله شده است. اما سوال این جاست که دلیل این نوسان ها چیست؟

سی ان ان در گزارش خود نوشت: «افزایش شمار مبتلایان به کرونا در دنیا و نگرانی در مورد اوج گیری دوباره بیماری یک دلیل عمده برای کاهش قیمت نفت در دنیا است. این نگرانی وجود دارد که سیر کاهشی تقاضا برای نفت ادامه داشته باشد و در آینده نزدیک ما احیای تقاضا در این بازار را مشاهده نخواهیم کرد. مساله دیگر هم تصمیم لیبی در افزایش تولید نفت تا سقف ۱ میلیون بشکه در روز است. افزایش تولید نفت در روزهایی که جهان با کمبود تقاضا و مازاد عرضه روبرو است چالشی جدی برای بازار ایجاد خواهد کرد و افت قیمت را به همراه می آورد.»

مشکلی که هر روز بزرگتر می شود
یک دلیل مهم برای بحران در بازار نفت دنیا، همه گیری کرونا و کاهش تقاضای ناشی از آن است. این بحران باعث مازاد عرضه نفت در بازار شد و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در ماه های مارس و آوریل سال جاری زمینه را برای کاهش ۳۰ درصدی تقاضا فراهم کرد. این کاهش سی درصدی معادل افت ۳۰ میلیون بشکه ای میزان تقاضا در سال جاری بود.

دلیل مهم برای بحران در بازار نفت دنیا، همه گیری کرونا و کاهش تقاضای ناشی از آن است

اما با وجود این کاهش چشمگیر در میزان تقاضا، عرضه نفت تا این اندازه کاهش پیدا نکرد و زمینه برای افت قیمت فراهم شد و حتی در ماه آوریل یعنی ماهی که با اوج مشکل درگیر بودیم، قیمت نفت برای فروش در بازار آتی به منفی ۳۷ دلار رسید. امروز با وجود اینکه قرنطینه کمتر شده است و برخی از مشاغل در شماری از کشورها فعالیت خود را شروع کرده اند، بازهم میزان تقاضا در مقایسه با سال قبل کاهش دو رقمی داشته است و دهها شرکت نفتی امریکایی ورشکسته شده اند.

اویل پرایس نوشت: «کشورهای بزرگ نفتی در دنیا تلاش می کنند تا آنجا که می توانند سهم خود را در بازار افزایش دهند. به عنوان مثال عربستان قیمت نفت صادراتی به بازارهای آسیا و امریکا را کاهش داد تا مشتری های تازه ای جذب کند. انتشار این خبر در اواخر تابستان امسال بود که فشاری مضاعف در جهت کاهش قیمت نفت به بازار وارد کرد. اما این تمام ماجرا نیست و اخیرا لیبی هم اعلام کرده است که صنعت نفت خود را بازگشایی می کند و بالغ بر ۱ میلیون بشکه نفت در هر روز تولید خواهد کرد. این در حالیست که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا کنون صنعت نفت لیبی تعطیل بود.»

این نشریه در مورد نگرانی های دنیا در بخش تقاضا هم می نویسد: «بارها در مورد همزمانی ابتلا به آنفولانزا و کرونا در پاییز و زمستان امسال صحبت می شود. مساله ای که می تواند شمار مبتلایان و قربانیان  کرونا را افزایش دهد و بخش بیشتری از مردم را مجبور به قرنطینه در خانه های خود کند. تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در بخش هایی از دنیا که دچار بحران بیشتری هستند که مساله ای قابل پیش بینی است همانطور که اخیرا بریتانیا این طرح را اجرا کرده است و انتظار می رود آمریکا آن را اجرا کند. کارشناسان بر این باورند در صورت افزایش موج ابتلا در ماه های پیش رو، میزان تقاضای نفت با شدت بیشتری کاهش پیدا می کند و این صنعت سال جاری را با بحران و مشکلات اقتصادی به پایان خواهد رسانید. به این امید که سال بهتری در پیش باشد.»

صنعت نفت کدام کشور بیشتر ضرر کرده است
اهمیت این مساله برای صنعت نفت دنیا باعث شده است تا رسانه های مختلف به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازند. ورلد اویل در این زمینه نوشت: «کشورهای بزرگ صادر کننده نفت مانند عربستان و روسیه از این بحران به سلامت گذر خواهند کرد زیرا این کشورها هزینه تولید نفت پایینی دارند و حتی فروش نفت با قیمت ۴۰ دلار هم برای برخی از این کشورها منفعت دارد. اما برای تولیدکنندگانی مانند امریکا و کانادا، تولید نفت در این قیمت زیان بار است. بسیاری از شرکتهای نفتی امریکایی تنها تلاش می کنند تا در این سال در بازار باقی بمانند و هزینه های اولیه خود را بپردازند و بسیاری هم از بازار خارج شده اند زیرا ادامه فعالیت در این بازار زیان ده برای آنها مقرون به صرفه نبوده است. بنابراین می توان این طور ارزیابی کرد که کشورهای بزرگ صادر کننده نفت به خصوص اوپک پلاس از فرصت کرونا برای بیرون کردن تولیدکنندگان جدید نفت شیل که همواره از آنها به عنوان تهدیدی برای بازار نفت نام می برند استفاده کرده اند.»

 در پایان باید در نظر داشت که این صنعت در روزهای سختی قرار دارد ولی پیش بینی امیدوار کننده ای برای پایان این روزهای سخت برای بازار نفت نمی توان متصور بود زیرا تاریخ دقیقی برای پایان بحران کرونا و بازگشت به فعالیتهای عادی اقتصادی ارایه نشده است.

کد خبر: ۴۲٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha