۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
تازه واردها اگر می ترسند، از بازار خارج شوند/ حقوقی‌ها دارند از مردم نوسان می‌گیرند
پیشنهاد کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

تازه واردها اگر می ترسند، از بازار خارج شوند/ حقوقی‌ها دارند از مردم نوسان می‌گیرند

کارشناسان بورس در بررسی شرایط این روزهای بازار سرمایه پیشنهاداتی برای مخاطبان رسانه «بازار» دارند و البته عمده آنها معتقدند اگر هراسی از بازار دارید و می ترسید، در روزهای مثبت از بازار خارج شوید.

بازار؛ گروه بورس: بر اساس گفته صاحب نظران بازار سرمایه، بورس به صورت نوسانی و به عبارتی درجا زدن کار خود را ادامه می‌دهد، شاخص بعد از سه روز منفی امروز سه شنبه ۱ مهر ماه بار دیگر  با ریزش ۲۵ هزار واحدی به ۱میلیون و ۵۶۹ هزار واحد رسید. بر خلاف سابق که برخی از تحلیل‌گران با ریزش بازار به دنبال اخبار سیاسی و اقتصادی منفی می‌گشتند تا به نوعی آن را به ریزش بازار ربط دهند، این روزها ریزش را عادی و به نوعی درجا زدن بازار تا رسیدن به نقطه کف می‌دانند.

قرار بر این بود که حقوقی‌ها از بازار حمایت کنند تا صف‌های فروش کم کم جمع شوند و حتی برای این اقدام تسهیلاتی هم در اختیار آن‌ها قرار داده شد اما این اتفاق صورت نگرفت و حمایت چندانی از سوی حقوقی‌ها صورت نگرفت.

وضعیت بازار به شکلی است که بیشتر سهامداران خرد حتی کسانی که سالیان سال در این بازار فعالیت می‌کردند، نمی‌دانند در این شرایط چه کاری را انجام دهند. برخی برای کاهش زیان اقدام به خرید سهم برای کاهش میانگین قیمت خرید خود می‌کنند، برخی به دنبال خروج از بازار هستند، تعداد زیادی هم منتظرند که بازار به روند قبلی خود باز گردد تا با کاهش زیان از بازار خارج شوند.

به نظر می‌رسد داشتن یک استراتژی مناسب در این شرایط برای سهامداران خرد لازم است تا با تکیه بر آن با خیال راحت این دوران را پشت سر بگذارند. با توجه به گفتگوهای متعدد با کارشناسان هنوز برآیندی از نظرات آن‌ها را نمی‌توان ارائه کرد چرا که نظرات و پیشنهادات آن‌ها بسیار متفاوت است. در زیر آرشیوی از گفتگوی چند کارشناس با بازار آورده شده که حتی برخی از آن‌ها نظری خلاف یکدیگر دارند.

کسانی  که دیدگاه میان مدت دارند  باید حد سودهایشان را محدودتر کنند یعنی به سودهای کمتر راضی باشند، تقریبا حد سود خود را ۱۵ تا ۲۰ درصد قرار دهند و تا زمانی که شروع قدرتمند شاخص برای موج صعودی جدید نخورده انتظار رشدهای شارپی عجیب و غریب نداشته باشند

پیشنهاد کارشناسان به سهامداران خرد
 پیشنهاد فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در مورد استراتژی بازار : اگر این افراد از یک ماه پیش اراده‌ای در فروش مقطعی از بازار داشتند حداقل ۳۰ الی ۴۰درصد جلو بودند یعنی یا از ضررشان کمتر می‌شد یا به نوعی سود می‌کردند. در حال حاضر به غیر حرفه‌ای‌ها پیشنهاد می‌کنم بیشتر به منابع پس اندازیشان اتکا کنند و سعی نکنند خرید مضاعف یا مجددی با هدف  پایین آوردن میانگین قیمت خرید  داشته باشند. توصیه من این است که دیدگاه خود را از میان مدت به بلند مدت تغییر بدهند که به نظرم چاره‌ای نیست چرا که در شرایطی قرار داریم که ممکن است ادامه همین روند به مرور زمان اصلاحات را بیشتر کند اما این تحمل را باید داشته باشند و خود را عادت بدهند.  

علی کربلائی یکی از بازارگردانان بازار سهام در گفتگو با بازار پیشنهاد دیگری داشت و گفت: بهترین استراتژی در هفته جاری، سوار شدن روی موج سهم‌هایی است که به قیمت هستند و مورد حمایت قرار گرفتند و شاید به دلیل اینکه تا حدودی به قیمت بودند  مطمئن‌تر از سهام‌ دیگر است که همان صنایع فلزی، معدنی و پتروشیمی هستند.

سید محمد هادی رضوی کارشناس بازار سرمایه  سهامداران را به گونه‌ای تشویق به خروج از بازار کرد و گفت:  در شرایط کنونی بازار و عددی که شاخص بر روی آن قرار دارد دو پیشنهاد مطرح است یکی اینکه اگر سهامداران  که نقد هستند یا یک بخشی از سرمایه آن‌ها نقد است یا اعتبار ندارند سهامشان را اضافه نکنند و منتظر بمانند تا عدد شاخص از این مکان عبور کند و دوم اینکه  اگر در بازار سهام هم هستند حد ضرر را رعایت کنید.

دکتر منصوری کارشناس بازار هم پیشنهاد خود را اینگونه بیان کرد: پیشنهاد اصلی بنده این است که سهامدارانی که قصد ورود دارند در سهم‌هایی سرمایه گذاری کنند که سهامداران عمده در  بازه زمانی یک ماه گذشته حمایت خوبی از سهمشان داشتند و احتمالا این روند را ادامه خواهند داد به خصوص در سهم‌های بنیادی که قیمت جهانی خوبی دارند و دلار پایه هستند یعنی مبتنی بر دلار هم هستند مثل فلزات، پتروشیمی‌ها و سهم‌های که قیمت جهانی آن در  بازه زمانی که بازار منفی بود رشد خوبی داشتند همچنین  قیمت دلار هم در داخل رشد کرد و از نظر بنیادی این سهم‌ها جزو سهم‌های ارزنده دسته بندی می‌شوند پس می‌توان  به این سهم‌ها نگاه میان مدت و بلند مدت خوبی داشت و گام به گام به آن‌ها ورود کرد.

 یکسری از سهامداران، تازه وارد بورس شدند و این روزها را ندیده و اگر قصد خروج دارند با آن دو مثبت خارج شوند. در نهایت بازار باید از چنین افرادی تخلیه شود یعنی افرادی که ترسو هستند و  نمی‌خواهند در بازار بمانند

سهامداران تازه وارد خارج شوند
صادقی کارشناس بازار می‌گوید که سهامداران که می‌ترسند در روزهای مثبت از بازار خارج شوند.

قاسم صادقی کارشناس بازار در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار در روزهای اخیر گفت: وقتی یک اصلاح عمیق اتفاق می افتد شاخص از نظر تکنیکال نیاز به کف سازی دارد و این کف سازی گاهی با اصلاح زمانی صورت می‌گیرد و این اصلاح زمانی، می‌تواند همراه نوسان به صورت درجا زدن باشد یعنی سه روز مثبت، دو روز منفی یا دو روز منفی و دو روز منفی.

صادقی اضافه کرد:  یکسری از سهامداران، تازه وارد بورس شدند و این روزها را ندیده و اگر قصد خروج دارند با آن دو مثبت خارج شوند. در نهایت بازار باید از چنین افرادی تخلیه شود یعنی افرادی که ترسو هستند و  نمی‌خواهند در بازار بمانند.

وی عدم حمایت حقوقی‌ها از بازار را دلیل دیگر ریزش عنوان کرد و گفت: حمایتی از حقوقی‌ها نمی‌بینیم، تنها در اواخر روز گذشته  مشاهده کردیم که یک مقداری وارد شدند و در سهم ایران خودرو و چند سهم دیگر خریداری کردند، اما حمایت جانانه‌ای از سوی آن‌ها صورت نگرفته است و واقعا حقوقی‌ها دارند از مردم نوسان می‌گیرند و تا زمانی هم که این روند ادامه داشته باشند و سهامداران این وضعیت را روی تابلوی بورس ببینند اعتمادشان به بازار بر نمی‌گردد.

این کارشناس بازار ادامه داد: باید یکسری از حقیقی‌ها از بازار خارج شوند، حقیقی‌های که با چند نوسان مثبت از بورس خارج شوند باید خسته شوند تا اینکه بزرگان بازار سرمایه بزرگ وارد بورس کنند و خریداری زیادی را روی کف‌های منفی انجام دهند.

وی استراتژی پیشنهادی خود به سهامداران خرد را این گونه بیان کرد:  استراتژی بستگی به این دارد که سهامداران خرد در چه بازه زمانی قصد معامله دارند؛ اگر جزو سهامداران بلند مدت هستند الان بهترین زمان برای انتخاب سهام مستعد است چون سهم‌ها در کف قیمتی خود هستند و الان فرصت کافی دارند تا با دید بلند مدت نتیجه بهتری را دریافت کنند، اما اگر دید کوتاه مدت دارند و جزو سهامداران کار بلد هستند این افراد باید با نوسانات همراه شوند و نوسان گیری کنند و اگر جزو افراد تازه وارد می‌باشند نوسانگیری پیشنهاد نمی‌شود، با این حال این افراد  به هیچ وجه توان نوسان گیری را هم نخواهند داشت.

صادقی افزود: کسانی  که دیدگاه میان مدت دارند  باید حد سودهایشان را محدودتر کنند یعنی به سودهای کمتر راضی باشند، تقریبا حد سود خود را ۱۵ تا ۲۰ درصد قرار دهند و تا زمانی که شروع قدرتمند شاخص برای موج صعودی جدید نخورده انتظار رشدهای شارپی عجیب و غریب نداشته باشند.

همان گونه که در بالا مشاهده کردید نظر کارشناسان بازار سرمایه با یکدیگر متفاوت است بنابراین پیشنهاد می‌شود سهامداران خرد با در نظر گرفتن تمام نظرات و مشورت از افراد با تجربه در بازار سرمایه فعالیت کنند.

کد خبر: ۴۲٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha