۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
 مقصر حباب‌های اقتصادی مردم نیستند
کارشناس مسائل اقتصادی:

مقصر حباب‌های اقتصادی مردم نیستند

سوری، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مقصر این حباب‌ها در هیچ بازاری، مردم نیستند، گفت: مردم از کاهش ارزش پولشان می‌ترسند.

به گزارش بازار، مهدی سوری، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه در رابطه با حباب‌ها در اقتصاد ایران گفت: زمانی که قیمت یک دارایی نسبت به ارزش آن فاصله می گیرد یعنی حباب مثبت یا منفی ایجاد شده است.

وی درباره دارایی‌هایی که ارزشیابی ساده ای دارند، گفت: مثلاً ارزش سکه بستگی به میزان وزن طلا و هزینه ضرب آن دارد، لذا با افزایش قیمت، حباب مثبت و با کاهش قیمت هم حباب منفی ایجاد می شود، اما از آنجایی که ارزشیابی در بازارهای مالی همیشه با عدم قطعیت همراه است معمولاً درمورد حباب‌ها خیلی راحت نمی توان صحبت کرد. اما زمانی که حباب‌ها بترکند و بازارها نزولی شوند می توان بررسی کرد که این حباب بوده یا نبوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: هرچه قدر که ارزشگذاری یک بازار ابهام بیشتری داشته باشد فاصله قیمت و ارزش هم بیشتر می شود، مثلاً این حباب ها در دارایی هایی مانند سکه طلا حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می شود و نسبت به قیمت کلی سکه خیلی به چشم نمی آید.

سوری بر این باور است که بازار سرمایه حباب ندارد، اما همیشه در هر بازاری سهم‌هایی هستند که قیمتشان فارغ از ارزشگذاری افزایش پیدا می‌کند و اصطلاحاً دچار حباب می‌شوند.

وی افزود: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که انتظارات تورمی بالاست به همین دلیل هم افراد فرصت‌های سرمایه گذاری را کشف می کنند و بدون توجه به سودآوری ارزش دارایی های شرکت‌ها و صرفاً برای حفظ ارزش پول خود شروع به خریدهای اولیه می کنند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مقصر این حباب ها در هیچ بازاری، مردم نیستند، گفت: مردم از کاهش ارزش پولشان می ترسند و لذا به دنبال فرصت سرمایه گذاری هستند اما همین باعث ایجاد تقاضای کاذب شده و کاربرد دارایی ها را تغییر می دهد مانند خودرو که یک کالای مصرفی است اما به کالای سرمایه ای تبدیل شده است.

سوری در پاسخ به این سوال که اقتصاد ایران حباب زاست یا در اقتصاد سایر کشورها هم حباب وجود دارد، گفت: هر اندازه که میزان تورم، نگرانی مردم از کاهش ارزش دارایی های خود، ابهام درباره ارزشگذاری دارایی ها و عدم ثبات قوانین در اقتصاد بیشتر باشد حباب بیشتری هم ایجاد می شود.

کد خبر: ۴۲٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha