۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
افزایش صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال/ فعالیت تنها مرز زمینی ایران با اوراسیا
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال/ فعالیت تنها مرز زمینی ایران با اوراسیا

تبریز- صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال افزایش قابل توجه ۱۳ درصدی دارد و با این حال مسئولان اقتصادی می گویند هنوز با ایده آل ها فاصله داریم و باید میزان صادرات به سه میلیارد دلار برسد.

بازار؛ گروه استان ها: صادرات غیرنفتی همواره از مهمترین مسائل موردنظر دست اندکاران و سیاست گذاران اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران بوده و توجه خاص در برنامه های اول و دوم و سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور را معطوف به خود داشته است.

یکی از اهداف دولت در سال جاری، توسعه صادرات غیرنفتی است و این هدف در برخی دولت های گذشته نیز مطرح بوده اما به دلیل مسائل متعددی مانند وابستگی دولت به درآمدهای نفتی، این مهم هیچ گاه به صورت شایسته محقق نشده است.

ولی تشدید تحریم های اقتصادی آمریکا در این سال های اخیر دولت و مسئولان اقتصادی را مجبور کرد تا زمینه رونق صادرات غیرنفتی را در کشور ایجاد کرده و زیرساخت های آن را ارتقا دهند تا ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات تامین شود.

در همین راستا ایجاد تسهیلات در زمینه های صادرات موجب تحرک در مکانیزم تجارت خارجی و نقش مؤثر در رشد تولید ناخالص ملی شده و گمرک ایران ضمن توجه به این مهم و به روز رساندن تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی اقدام به اتخاذ شیوه های مناسب برای تسریع و تسهیل در صدور کالا و اختصاص برخی گمرکات کشور به امر صادرات نموده است.

فعالیت ۶ گمرک و واحد گمرکی در آذربایجان شرقی
آذربایجان شرقی نیز با توجه به ظرفیت های صنعتی، اقتصادی و تولیدی که دارد یکی از قطب های صادرات غیرنفتی کشورمان محسوب شده و می تواند حرف های زیادی برای گفتن در این خصوص داشته باشد که البته نیاز است زیرساخت های آن در گمرکات استان تکمیل شود.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در فرودگاه شهید مدنی تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.

گمرکات این استان از  لحاظ دارا بودن دو گمرک فعال مرزی در همسایگی با دو کشور خارجی ارمنستان و جمهوری خودمختار و تنها مسیر ارتباط زمینی کشور با اتحادیه اوراسیا از جایگاه مهم و حساسی در تجارت خارجی کشور برخوردار است

گمرکات آذربایجان شرقی به لحاظ قرار گرفتن در قطب صنعتی کشور همواره نقش قابل ملاحظه‌ای در رونق تولید صنایع استان داشته و از گمرکات پیشرو در ارائه رویه‌های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده‌است.

کشورهای همسایه هدف اصلی صادرات آذربایجان شرقی
ناظر گمرکات آذربایجان‌ شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کشورهای همسایه هدف اصلی صادرات آذربایجان شرقی هستند، گفت: بیشترین صادرات این استان به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، چین، افغانستان، ایتالیا و بلغارستان انجام می شود.

لیلی اورنگی با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی از مهمترین اولویت های مدیران استانی است، ادامه داد: ۱۰ کشور نخست واردات کالا از گمرکات استان نیز به ترتیب از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، چین، گرجستان، ایتالیا، ژاپن، جمهوری کره، اتریش و اسپانیا بودند.

وی در خصوص فعالیت گمرک های استان نیز گفت: در بین گمرکات استان، گمرک تبریز بیشترین سهم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است

اورنگی همچنین افزود: ۷۱۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان طی سه ماه اول امسال به ۸۰ کشور جهان صادر شده و درآمد وصولی گمرکات استان در طول مدت یاد شده ۹۵۲ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کمتر شده که به علت بحران کرونا بوده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از صادرات ۱۳۲ هزار و ۴۶۹ میلیارد ریالی گمرکات استان در سال ۹۸ نیز خبر داد و افزود: طی این مدت در مجموع دو میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۵۸ تن کالا به کشورهای مختلف جهان از آذربایجان شرقی صادر شده است.

برنامه ریزی برای صادرات سه میلیارد دلار کالا به ۸۰ کشور جهان
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: برای صادرات سه میلیارد دلار کالا به ۸۰ کشور جهان طی سال جاری برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم.

علی جهانگیری با بیان اینکه این استان یکی از قطب های صادرات غیرنفتی کشور به حساب می آید، ادامه داد: زیرساخت های لازم در پایانه های استان طی سال های اخیر تکمیل شده است و ما ظرفیت و توانمندی های قابل توجهی داریم.

وی گفت: یکی از اهداف ما بالا بردن میزان صادرات به بیش از سه میلیارد دلار بود که با توجه به برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده و این موضوع تا پایان سال محقق خواهد شد.

جهانگیری از رشد ۱۳ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این میزان رشد با وجود محدودیت ‌های حمل و نقل در مبادی ورودی و خروجی کشورهای مختلف به خاطر بیماری کرونا و تحریم‌ها است

معاون استاندار آذربایجان شرقی رقم صادرات غیرنفتی این استان طی شش ماه اول امسال را بالغ بر ۱.۴میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: باید تا پایان سال ۱.۶ میلیارد دلار دیگر صادرات انجام دهیم.

گمرک نوردوز تنها مرز زمینی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا
با توجه به اینکه گمرک نوردوز تنها مرز زمینی ایران با کشور ارمنستان و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است باید از این ظرفیت مهم برای رونق صادرات استفاده کرد.

با وجود توافقنامه‌ تجاری بین ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا باید صادرات استان آذربایجان شرقی از طریق گمرک نوردوز افزایش یابد و در این خصوص نیاز است زیرساخت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف در این گمرک فراهم شود.

گفتنی است موقعیت جغرافیایی ایران از طریق مرز نوردوز در آذربایجان شرقی می‌تواند اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به آب‌های گرم خلیج فارس و به منطقه خاورمیانه متصل کند و اگر شرایط زیرساخت‌های ترانزیتی در این استان بهبود پیدا کند می‌توان بر درآمدزایی از این طریق حساب ویژه‌ای باز کرد.

کد خبر: ۴۲٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha