۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپا

کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپا

ادامه شیوع بیماری کرونا و به تبع آن، چشم انداز کاهش بیشتر رشد اقتصادی باعث شد شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپایی در معاملات امروز کاهش یابد.

به گزارش بازار، ادامه شیوع بیماری کرونا و به تبع آن، چشم انداز کاهش بیشتر رشد اقتصادی باعث شد شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپایی در معاملات امروز کاهش یابد.

شاخص کل سهام بورس ‌پاریس در ‌معاملات ‌روز دوشنبه شش دهم درصد کاهش یافت. شاخص کل سهام بورس فرانکفورت آلمان (دکس)، نیز در معاملات امروز نیز شش دهم درصد کاهش یافت. شاخص کل سهام بورس لندن (فوتسی ۱۰۰) نیز در معاملات امروز یک درصد کاهش یافت.

در نتیجه شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از ۳۰ میلیون نفر به ویروس کووید-۱۹، مبتلا شده اند. شدت شیوع بیماری کرونا باعث شده است دو کشور اروپایی دوباره محدودیت‌های قرنطینه‌ای ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹، از جمله بیرون نیامدن از منزل، رعایت فاصله‌های گذاری‌های اجتماعی و ممنوع بودن برگزاری گردهمایی و تجمعات، به اجرا گذارند.

شیوع بیماری کرونا در آمریکا باعث شده است بحث درباره تدوین برنامه بازیابی اقتصادی و رونق تولید و خدمات در این کشور زیر سئوال برده است.

در اروپا نیز بانک مرکزی اروپا در نظر دارد برنامه سیاست تزریق نقدینگی بیشتر ‌به بازار از طریق بازخرید ‌اوراق ‌قرضه و سهام، ‌کاهش نرخ سود بانکی و همچنین ارائه تسهیلات پولی و اعتباری به شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی با هدف فراهم کردن زمینه رشد اقتصادی بیشتر را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. این برنامه در پی شیوع بیماری کرونا به اجرا گذاشته شد.

البته کاهش شاخص کل سهام ‌بورس ‌نیویورک شامل شاخص سهام صنعتی داو ‌جونز، شاخص سهام نزدک و شاخص سهام استاندارد اند ‌پورز ۵۰۰، در پایان معاملات روز کاری پیشین نیز در کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپایی در معاملات امروز نقش داشته است.

با توجه به درهم تنیدگی ‌اقتصاد ‌کشورهای اروپایی با اقتصاد آمریکا، هر گونه نوسان مثبت یا منفی در اقتصاد آمریکا تاثیر خود بر بازارهای اروپایی خواهد گذاشت. در همین راستا شاخص میانگین شاخص سهام صنعتی داو ‌جونز، یکی ‌از سه شاخص عملکرد بورس ‌اوراق ‌بهادار نیویورک در پایان معاملات روز گذشته با ۲۴۴ واحد معادل یک و ۱۵ صدم درصد کاهش به ۲۷ هزار و ۶۵۷ واحد رسید. شاخص سهام استاندارد اند ‌پورز ۵۰۰، سومین شاخص عملکرد ‌بورس اوراق بهادار نیویورک که ‌از فهرستی متشکل از سهام ‌۵۰۰ ‌شرکت مهم در ‌بازار بورس ‌نیویورک تشکیل شده است نیز با ۳۸ واحد معادل یک و نیم درصد کاهش به سه هزار و ۳۱۸ واحد رسید.

شاخص سهام نزدک، دیگر شاخص ‌عملکرد بورس اوراق بهادار ‌نیویورک که بزرگ‌ترین بازار ‌معاملات الکترونیک سهام در ‌آمریکا است، با ۱۱۷ واحد معادل یک و هفت دهم درصد کاهش به ۱۰ هزار و ۷۹۳ واحد رسید.

در ژاپن، بازارهای مالی تعطیل بودند. شاخص بازار ارزی کشورهای با اقتصاد نوظهور [MSCI]که برگیرنده ۲۰ ارز کشورهای با اقتصاد نوظهور در حوزه جغرافیایی آسیا و اقیانوس آرام به جز ژاپن است در معاملات امروز یک دهم درصد کاهش یافت.

در بازار ارزی اروپا، شاخص دلار برابر سبد ارزی مرجع بین المللی متشکل از شش ارز ‌مهم جهان ‌یعنی ‌یورو، پوند ‌انگلیس، ‌ین ‌ژاپن، ‌فرانک سوئیس، ‌دلار کانادا و ‌کرون ‌سوئد، ۱۲ صدم درصد کاهش یافت.

ارزش هر ‌یورو برابر دلار ‌در ‌بازار ‌بین‌المللی ‌مبادلات ارزی ‌امروز لندن، به ۱,۱۸۶ دلار رسید که نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین مقداری افزایش نشان می‌دهد.

در معاملات امروز بازار اوراق قرضه و بهادار دولتی نیز نرخ سودها نوسان داشت. به طوری که نرخ سود اوراق قرضه و بهادار وزارت خزانه داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله، نیز در معاملات امروز به ۰,۶۸۷% رسید. نرخ سود اوراق قرضه و بهادار با سررسید ۱۰ ساله آلمان که نقش مبنا و مرجع را در کشورهای عضو منطقه یورو ایفا می‌کند، به منفی -۰,۴۸۴% رسید. منفی بودن نرخ سود اوراق بهادار در یک کشور نشان دهنده وضع خوب اقتصادی و مالی آن کشور است. با این توضیح که کشور ناشر با توجه به اینکه سرمایه گذار در خصوص دریافت به موقع اصل و سود سرمایه خود اطمینان دارد آن‌ها را با نرخ سودی پایینی منتشر می‌کند.

در بازار نفت اروپا نیز بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود با چهار صدم صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۴۲ دلار و ۹۹ سنت رسید. بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) هم که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا، به کار ‌برده می ‌شود به ۴۰ دلار و ۹۶ سنت رسید.

در بازار بورس کره جنوبی، شاخص قیمت سهام مرکب این کشور (Korea Composite Stock Price Index) در پایان معاملات امروز، با ۱۹ واحد معادل ۸۰ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به دو هزار و ۳۹۲ واحد رسید.

در بازار مالی تایوان، شاخص کل بورس اوراق بهادار این کشور در پایان معاملات امروز، با ۸۰ واحد معادل ۶۳ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۱۲ هزار و ۷۹۵ واحد رسید.

در بازار مالی سنگاپور، شاخص کل بورس اوراق بهادار این کشور (sgx)، با نیم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به دو هزار و ۴۹۸ واحد رسید.

شاخص مرکب بورس شانگ‌های هم در معاملات امروز با ۱۶ واحد معادل ۵۱ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به سه هزار و ۳۲۱ واحد رسید.

در بازار مالی استرالیا، شاخص کل بورس اوراق بهادار سیدنی با نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، با ۴۱ واحد معادل ۷۱ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به پنج هزار و ۸۲۲ واحد رسید.

کد خبر: ۴۲٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha