۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۶
چگونه برای پاییز خودرو را آماده کنیم؟
۴ نکته برای نگهداری خودرو در فصول سرد

چگونه برای پاییز خودرو را آماده کنیم؟

در فصول سرد سال معمولا خرابی باتری‌ها نسبت به تابستان کمتر است. اما در صورتی که باتری عمری بیش از دو سال داشته باشد می‌تواند در فصل پاییز موجب دردسر و عدم روشن شدن خودرو شود.

بازار؛ گروه خودرو: خودروها نیاز دارند با تغییر فصول و دما هوا، برای استفاده در شرایط مطلوب آماده شوند. با شروع فصل پاییز، نیاز هست که خودروها را برای مقابله با شرایط بد جوی و کاهش دما آماده کرد. این آمادگی به معنای بررسی فنی خودرو برای مقابله با سرما و عدم زمین‌گیر شدن است. متاسفانه برخی از مالکان خودروها نسبت به آمادگی فنی خودرو برای شروع روزهای سرد سهل‌انگار یا بی توجه هستند. کاهش دمای هوا می‌تواند تاثیرات منفی در عملکرد پیشرانه و سایر سیستم‌های خودرو داشته باشد. باتوجه به این موضوع، اصلی‌ترین نکاتی که مالکان خودروها باید برای آماده سازی خودرو در روزهای سرد به آن توجه داشته باشند را در این گزارش بررسی و از نظر خواهیم گذراند.

سیستم‌خنک‌کاری اولویت اصلی
در خودروها برای کنترل دما کارکرد پیشرانه، خنک‌سازی در فصل تابستان و تامین گرما سرنشینان در فصل زمستان، سیستم خنک‌کاری تعبیه شده است. این سیستم از اجزای مختلفی مانند: رادیاتور، اتصالات رادیاتور، ترمستات و سیال خنک کاری ساخته شده که همگی دارای عمرمفید محدود و مشخص هستند. از آنجایی که تمامی قطعات این سیستم در معرض تنش حرارتی قرار دارند، اولین قطعه این سیستم که باید بازدید شود، رادیاتور است. هرگونه نشتی یا ضربه در سطح رادیاتور می‌تواند سبب زمین‌گیر شدن خودرو در فصل سرما شود. پس از آن باید سیال خنک‌کننده (ضدیخ) خودرو را باید هر دو سال یکبار تعویض کرد. تعویض ضدیخ امکان عیب‌یابی و تست سیستم خنک‌کاری پیشرانه را نیز فراهم خواهد کرد. در وهله بعدی باید تمام اتصالات رادیاتور به پیشرانه را چک کرد. زیرا این اتصالات از جنس پلاستیک بوده و در صورت تغییر دما دچار پوسیدگی، ترک و نشتی خواهند شد. هر ضعفی در این قسمت می‌توان هزینه هنگفت تعمیرات را به مالک خودرو تحمیل کند. در نهایت نیز از ترموستات باید بازدید کنید. لذا کارکرد ترموستات در زمستان نسبت به تابستان کم‌تر می‌شود، این موضوع می‌تواند احتمال قفل شدن یا گیرپاژکردن ترموستات را فراهم کند، لذا بهتر است در ابتدای فصل سرما مالکان به بررسی این قطعه اهمیت دهند.

تجهیزات گرمایشی فراموش نشود
در خودروها برای تامین دما و هوای مطلوب کابین خودرو، سیستم تهویه مطبوع استفاده شده است. پر کاربردترین سیستم تهویه مطبوع در فصل زمستان، بخاری است. آب داغی که از پیشرانه برای خنک شدن خارج می‌شود، قبل از رفتن به رادیاتور از داخل مبدل حرارتی عبور می‌کند. هنگام عبور سیال حرارت خود را توسط این مبدل به هوا منتقل می‌کند که به وسیله یک فن دمنده به داخل کابین هدایت می‌شود. معمولا برخی از خودروهای داخلی ضعف نشتی از اتصالات یا مبدل حرارتی را دارند، توصیه می‌شود این مبدل چک شود. بعد از آن باید موتور فن، پنل بخاری و دریچه‌های گردش هوا باید بازدید شود. لازم به ذکر است بازدید از خشک‌کن شیشه جلو و گرمکن شیشه عقب و تعویض فیلترهوای کابین خودرو نباید فراموش شود. زمان استفاده از سیستم گرمایش سعی کنید وضعیت گردش هوا را روی ورود هوای تازه به کابین تنظیم کنید. زیرا انتخاب این گزینه علاوه بر کاهش رطوبت داخل کابین سبب افزایش میدان دید راننده نیز خواهد شد.

توجه به سیستم شارژ خودرو، آسایش بیشتر
بیشتر تجهیزات رفاهی خودرو انرژی مورد نیاز خود را برای عملکرد از سیستم‌شارژ به خصوص باتری دریافت می‌کنند. در فصول سرد سال معمولا خرابی باتری‌ها نسبت به تابستان کمتر است. اما در صورتی که باتری عمری بیش از دو سال داشته باشد می‌تواند در فصل پاییز موجب دردسر و عدم روشن شدن خودرو شود. بنابراین نیاز است که مالکان خودروها همواره نسبت به بررسی باتری، قطب‌های آن از نظر سولفاته یا شل بودن اتصالات باتری توجه داشته باشند. پس از باتری چک و بازدید از آلترناتور(دینام) و استارت نیز نباید فراموش شود، به ویژه در زمان بررسی باید تسمه دینام را از نظر دوام، عمرمفید و کارکرد بررسی کرد.

سیستم‌های رفاهی را چک کنید
در خودروها برای تامین آسایش راننده و کمک به حرکت آسان تجهیزاتی مانند گرمکن صندلی، ایربگ، برف پاک کن، کمربند ایمنی و ریموت خودرو و... را نصب کردند. این تجهیزات را با نام تجهیزات رفاهی می‌شناسیم، در شروع فصل پاییز نیاز است که ابتدا چراغ‌ها و راهنما مورد بازدید قرار گرفته تا در صورت ایجاد شرایط جوی ناپایدار، حادثه و دردسر تعمیرات را تجربه نکنید، خرابی هریک از تجهیزات مذکور می‌تواند ایمنی را کاهش دهد. معمولا تیغه‌های لاستیکی برف‌پاک‌کن‌ها عمر کمتر از یکسال داشته و فرسودگی آن می‌تواند میدان دید راننده را کاهش دهد، بنابراین باید آن را در صورت نیاز تعویض کرد. سعی کنید باتری ریموت خودرو را تعویض و از خیس یا مرطوب شدن آن نیز پرهیز کنید. اگر خودروی مجهز به گرمکن صندلی دارید، حتما نسبت به صحت عملکرد و سالم بودن اجزای آن اطمینان یافته و بازدید از ایربگ و کمربند ایمنی فراموش نشود.

کد خبر: ۴۲٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha